نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روان شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی
2 استاد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
3 دانشیار روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه سبکهای فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی در مادران دارای کودکان با اختلال اضطراب جدایی و عادی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و مادران کودکان عادی شهر تهران بود که از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 60 نفر (30 نفر برای هر گروه) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری (رابینسن و همکاران، 1995) و روابط موضوعی (بل، بیلینگتون و بیکر، 1985) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبکهای فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی و مادران کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>p). بنابراین میتوان نتیجه گیری کرد که وجود سبکهای فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی میتواند زمینه ساز این اختلال باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of parenting styles and the quality of the relationship between the mothers of children with separation anxiety disorder and normal children's mothers
نویسندگان [English]
- sodabeh Mirsadeghi 1
- Faramarz Sohrabi 2
- Ahmad Borjali 3
- Hossein Skandari 3
- Nour Ali Farrokhi 3
1 Ph.D. Student of Psychology - Allameh Tabataba'i University
2 Professor of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University
3 Associate Professor of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare parenting styles and the quality of subject relations in mothers with children with normal and anxiety disorder. The research method is descriptive of causal-comparative type. The statistical population of the study consisted of mothers of children with separation anxiety disorder referring to counseling centers and mothers of normal children in Tehran. Sixty individuals (30 people per group) were selected using available sampling method. The research tools included parenting styles questionnaire (Robinson et al., 1995) and thematic relationships (Bell, Bilington and Baker, 1985). Data were analyzed using multivariate analysis of variance and independent t-test. The results showed that there is a significant difference between parenting styles and the quality of maternal relationships between children with anxiety disorder and normal children's mothers (p
کلیدواژهها [English]
- parenting styles
- Subject-matter quality
- Mothers of children with separation anxiety disorder