نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی- دانشگاه علامه طباطبایی

2 استاد روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشیار روان شناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه سبک‌های فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی در مادران دارای کودکان با اختلال‌ اضطراب جدایی و عادی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و مادران کودکان عادی شهر تهران بود که از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 60 نفر (30 نفر برای هر گروه) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک‌های فرزندپروری (رابینسن و همکاران، 1995) و روابط موضوعی (بل، بیلینگتون و بیکر، 1985) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک‌های فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال‌ اضطراب جدایی و مادران کودکان عادی تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>p). بنابراین می‌توان نتیجه گیری کرد که وجود سبک‌های فرزند پروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال‌ اضطراب جدایی می‌تواند زمینه ساز این اختلال باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of parenting styles and the quality of the relationship between the mothers of children with separation anxiety disorder and normal children's mothers

نویسندگان [English]

  • sodabeh Mirsadeghi 1
  • Faramarz Sohrabi 2
  • Ahmad Borjali 3
  • Hossein Skandari 3
  • Nour Ali Farrokhi 3

1 Ph.D. Student of Psychology - Allameh Tabataba'i University

2 Professor of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University

3 Associate Professor of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare parenting styles and the quality of subject relations in mothers with children with normal and anxiety disorder. The research method is descriptive of causal-comparative type. The statistical population of the study consisted of mothers of children with separation anxiety disorder referring to counseling centers and mothers of normal children in Tehran. Sixty individuals (30 people per group) were selected using available sampling method. The research tools included parenting styles questionnaire (Robinson et al., 1995) and thematic relationships (Bell, Bilington and Baker, 1985). Data were analyzed using multivariate analysis of variance and independent t-test. The results showed that there is a significant difference between parenting styles and the quality of maternal relationships between children with anxiety disorder and normal children's mothers (p

کلیدواژه‌ها [English]

  • parenting styles
  • Subject-matter quality
  • Mothers of children with separation anxiety disorder
امیری، رضا.(1390). بررسی اعتبار و پایایی آزمون روابط موضوعی و واقعیت آزمایی بِل (BORRTI) روی دانشجویان دانشگاه هنر، طرح پژوهشی، دانشگاه هنر.
اسماعیلی فر، ندا.(1390). سبک های فرزند پروری دانش آموزان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی، جنسیت و سن آنان از دید روانشناسی اجتماعی، فصلنامه‏ی علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، سال هشتم، شماره 3، ص 20-40.
بشارت، محمد علی. (1385). بررسی رابطه‏ی سبک فرزند پروری و پرخاشگری دانش‌آموزان. فصلنامه‏ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، سال سی و چهارم، شماره 1، ص 11-25.
براتی، محمد. (1385).هنجاریابی مقیاس های استاندارادشده در حوزه سبکهای فرزند پروری در شهر شیراز، پایان نامه‏ی کارشناسی ارشد، دانشکده‏ی علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
سنت کلر، مایکل. (2011). درامدی بر روابط موضوعی، ترجمه: علیرضا طهماسب و حامد علی اقایی(1391)،تهران: نشر نی
هاشمی، لیلا. (1388). بررسی رابطه بین شیوه‏های فرزندپروری والدین با وابستگی براساس نظریه ایماگو در میان دانش‏آموزان دبیرستان‏های دخترانه شهر اصفهان، پایان‏نامه کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه علوم تربیتی و روان‏شناسی دانشگاه اصفهان.
Baumrind, D.(1982). Current patterns of parental authority. Developmental PsychologyMonographs, 4, 1-103.
Bell, M. D, Billington, R. J. and Becker, B.R. (1986) A scale for the assessment ofobject relations: reliability, validity, and factorial invariance. Journal of Clinical Psychology 42, 733-741.
Bell, M. D. (1995). Bell Object Relations and Reality Testing Inventory (BORRTI): Manual.Los Angeles, CA: Western Psychological Services. 
Mickolincer, Ng KM, Shawer, L. The Link between Parental Bonding and Adult Attachment in Chinese Graduate Students: Gender Differences. The Family Journal 2011; 18(4): 386-394
Simpson JA. Influence of attachment style on romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology 2003; 59: 971.980.
Her, C;R. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment. Journal of personality and social psychology, 52: 511-524.
Perris,A. Arindell,,J & Eisemann, P. (2014). Attachment and autonomy as predictors of the development of social skills and delinquency during mid-adolescence. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 1(70): 56-66
Baumrind, D. (1991). The Influence of parenting style on adolescent competenceand substance Use. Journal of Early Adolescence, 11(1): 56-95.
Wolfradt, B. Hempel, S & Miles, M. (2013). Handbook on parenting: children and parenting. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Publishers.
McCarthy,P and Taylor  , K. (2015). Child- parent relationship therapy for adoptivefamilies. Fam j, 20 (4):419-426.
Obe,G. Morrison,R. Shaver, N. L. (2014). Psychosocial vulnerability from adolescence to adulthood: A prospective study of attachment style differences in relationship with functioning and partnerchoice. J Pers, 7(6:( 965-1007 .
Purvis,L. Cross, F & Sunshine, Y. (2007). Association between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children. Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland.Disabilities. The Internet Journal of Mental Health, (1)2: 48-61.
Byng-Hall, P. R. (2011). Romantic love conceptualized as an attachment. Journal of personality and social psychology, 52: 511-524.
Heer, P. A. (2008). The relationship between college students' retrospective accounts of parenting styles and self-reported adult attachment styles. unpublished doctoral dissertation, fielding graduate
Karavasilis, L; Doyle, A. B; Markiewicz, D. (2003). Associations between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence.International Journal of Behavioral Development, 27: 153-164.
Fishler, M. (2010).Good Partner, good Parent responsiveness mediates the link between romantic attachment and parenting style. Personality and Social Psychology Bulletin, 39(2): 170-180.
Rosenberg, G. (2014). The origins of cognitive vulnerability in early childhood: Mechanisms linking early attachment to later depression. Clinical Psychology Review, 31(7): 1071-1082