نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه

2 مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ارومیه

چکیده

هدف این تحقیق مقایسه سرمایه‌گذاری عاطفی در بدن، عوامل حمایت‌های فردی و رفتارهای کنارآمدن با مشکلات در میان دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا شهر تبریز بود.روش پژوهش حاضر از نوع علیّ- مقایسه ای است. جامعه پژوهش را کلیه کودکان نابینا و ناشنوا موجود در مدارس استثنایی شهر تبریز به تعداد 742 نفر در نیمسال اول سال تحصیلی 96-97 تشکیل می‌دادند که از بین آن‌ها 150 نفر بصورت شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه سرمایه‌گذاری بدن، رفتارهای کنارآمدن کودکان وعوامل حمایت کننده فردی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد در سطح معناداری (05/0P<) از بین مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری عاطفی در بدن، تنها در زیر متغیر تصور و احساس در مورد بدن (032/0=p)، از بین مؤلفه‌های عوامل حمایت‌های فردی فقط در زیر مؤلفه توانش اجتماعی (012/0=p) و در میان مولفه‌های رفتارهای کنارآمدن با مشکلات فقط در زیر مؤلفه کنارآمدن ویرانگر(019/0=p) کودکان نابینا و ناشنوا تفاوت معناداری وجود دارد. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه‌ی آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا دارد و می‌تواند راهبردهای آموزشی، تربیتی و کاربردی ارزنده‌ای به خانواده‌ها، مسئولین و کارشناسان مسائل تربیتی ارائه نماید

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison Emotional Investment in Body, Individual Protective Factors Index and Children’s Coping Behavior with Blind and Deaf Children Cope Problems in the City of Tabriz

نویسنده [English]

  • parya amanabi 1

1 department of Psychology of Exceptional Children, Islamic Azad University, Urmia branch, Urmia, Iran

2

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare emotional investment in body, Individual protective factors index and children’s Coping Behavior with blind and deaf children cope Problems in the city of Tabriz. This study was a descriptive, causal – comparative one. The study population was all blind and deaf children in exceptional schools in Tabriz city by cluster sampling, a sample of 150 blind children were selected by convenience sampling method. To gather data two standard questionnaires were applied: Body Investment Scale questionnaire and child coping behavior questionnaire and data analysis was done through multi-variable analysis of variance. The results of this study indicated that in the significant level (P <0.05) among the components of emotional investment in the body, only below the variable only below the variable of body image and feeling (p=0/032), among the components of Individual Protective Factors IndexThere is a significant difference between the social competence (p=0/012) and the components of children’s coping behavior with  problems only unde r destructive coping (p=0.019), There is a significant difference between blind and deaf children. This finding has important implications as regards the education and mental health of Blind and Deaf students. Can be used in educational strategies and can offer valuable guidelines to families, officials and experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Investment in the body
  • Individual Support Factors
  • Coping Behaviors
  • Blind and deaf children
ابراهیمی، ق؛ بهنوئی گدنه، ع. (1389). سرمایه‌ی فرهنگی، مدیریت ظاهر و جوانان (مطالعه‌ی دختران و پسران شهر بابلسر). مجله زن در توسعه و سیاست، 8 (3)، 176-153.
اسدی، ج؛ رضایی، ر؛ ترابی، ا. (1388). بررسی و مقایسه جرأت­ورزی، اضطراب، افسردگی و فشار روانی در افراد نابینا و بینا. مجله تعلیم و تربیت استثنائی،  93 (4)، 13-3.
امینی، د؛ افروز، غ؛ شریفی درآمدی،  پ؛ هومن، ح. (1391). شناخت اختلالات و مشکلات هیجانی کودکان ناشنوا با استفاده از تست نقاشی خانه-درخت-آدم و تست آدم در مقایسه با کودکان عادی استان همدان،  مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات سلامتی درمانی همدان،20 (67)، 58-49.
پاشا، غ؛ نادری، ف؛ اکبری، ش. (1387). مقایسه تصویر بدنی، شاخص حجم بدنی، سلامت عمومی و خودپنداره بین افرادی که جراحی زیبایی انجام دادند، افراد متقاضی جراحی زیبایی و افراد عادی شهرستان بهبهان، (یافته‌های نو در روان شناسی ) روان شناسی اجتماعی، 2 (7)، 80 -61.
تاجیک زاده، ف؛ صادقی، ر؛ رئیس کریمیان، ف. (1395). رابطه‌ی ترس از تصویر تن و نشخوار ذهنی در دانشجویان دختر. مجله علمی علوم پزشکی صدرا، 1 (3)،  198-189.
رستم اوغلی، ز؛ طالبی جویباری، م؛ پرزور، پ. (1394). مقایسه سبک‌های اسنادی و تاب‌آوری در دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی،  مجله ناتوانایی و یادگیری، 4 (3)، 55-39.
رقیبی، م؛ میناخانی، غ. (1390). ارتباط مدیریت بدن با تصویر بدنی و خودپنداره. مجله دانش و پژوهس در روان‌شناسی کاربردی، 12 (4)، 81-72.
رنجبرنوشری، ف؛ محمود علیلو، م؛ اسدی مجره، س؛ قدرتی، ی؛ نجارمبارکی، س. (1392). مقایسه راهبردهای مقابله با استرس، کمال گرایی و خودکارآمدی در افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد و افراد بهنجار، فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، 7 ( 25)، 56-39.
سپهریان آذر، ف. (1386). هوش هیجانی از  EQ تا IQ.، ارومیه: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی.
سیادتیان، ح؛ مستاجران، م، قمرانی، ا. (1391). بررسی مقایسه ای امید به زندگی و خوشبینی در دانش­آموزان ناشنوا و نابینا. نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، 27 (4)،  26-18.
شهمیرنوری، پ. (1392). مقایسه عوامل حمایت کننده فردی و هوش هیجانی در بین دو گروه نوجوانان کار و خیابان و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم اجتماعی.
فتحی، آ؛ رضاپور، ی؛ یاقوتی آذر، ش. (1389). تعیین رابطه بین نیازها بنیادین و حمایت اجتماعی با سازگار اجتماعی، مطالعات امنیت اجتماعی، 7 (1)، 146-135‌.
فرامرزی، س؛ عابدی، م؛ کریمی، م. (1392). رابطه سبک‌های مقابله ای با افسردگی پسران و دختران نوجوان، مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، ، 3 (2)،  36-17.
قائین، آ؛ موسوی، ا؛ میرزایی، ر؛ ستوده زاده، ص. (1395). رابطه بین علایم افسردگی، هراس اجتماعی و وسواس فکری با اختلال بدشکلی بدن در بین مراجعه کنندگان به کلینیک‌های زیبایی شهر تهران. مجله علوم پزشکی صدرا، 4 (2)، 148-137.
قریب، م. (1394). مقایسه سازگاری و خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان ناشنوا و نابینا در مدارس ویژه و تلفیقی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
کلینکه، ک، آ. (1999). مجموعه‌ی کامل مهارت‌های زندگی، ترجمه‌ی محمدخانی (1386)، تهران: رسانه تخصصی.
مدرس مقدم، ع؛ حاتمی، ج. (1393). مقایسه میزان سازگاری اجتماعی در کودکان نابینا و عادی در مدارس ابتدایی شهر مشهد. طلوع بهداشت یزد، 31 (1)، 114-104.
هومن، ح؛ کوشکی، ش؛ قاسمی، ل. (1389). بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرمیابی آزمون پاره تست سازگاری فردی و رابطه آن با سلامت روان در دانش­آموزان دوره اول دبیرستان. تحقیقات روانشناختی، 2 (8)، 102-87.
Abolghasemi, A., Taklavi Varaniab, S. (2010). Resilience & Perceived stress: Predictors of life satisfaction in the students of success & Failure. Procedia social and behavioral Sciences, 2 (1), 748-752.
Alma, M. A., VanderMei, S. F., Feitsma, W. N., Groothoff, J. W., Van Tilburg, T. G., Suurmeijer, T. P. B. M. (2011). Loneliness and self-management abilities in the visually impaired elderly", Journal of Aging and Health23(5), 843–861.
Azab, S. N., Kamel, A., Abdelrhman, S. S. (2015). "Correlation between Anxiety Related Emotional Disorders and Language Development in Hearing-Impaired Egyptian Arabic Speaking Children", Journal of Communication Disorders, Deaf Studies & Hearing Aids, 3(137), 1-6.
Britney, D. V., Hernández, A. Z. (2008).Emotional intelligence training & its implications for stress, health & performance", Stress & Health, 19(4), 233-239.
Brittany Cornell, Hernandez. (2008). "The children's coping behavior questionnaire: development and validation". A Thesis master of Arts, Louisiana State University and Agricultural and mechanical college, The Department of Psychology.
Savi-Çakar, F., & Savi-Karayol, S. (2015). The Impact of Body Image and Self-Esteem on Turkish Adolescents’ Subjective Well-Being. Psychology5(9), 536-551.
Calderon, R., Greenberg, M. (2011)." Social and emotional development of deaf children: family, school, and program effects", in: Marschark M, Spencer PE, editors. Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education. Vol. 1. 2nd ed., New York: Oxford University Press; 2011, 188–199.
Carter, W. C., Feld, S. L. (2004). "Principles relating social regard to size and density of personal networks, with applications to stigma".  Social Networks, 7 (2), 323–329.
Cash, T. F. (2011). "Crucial considerations in the assessment of body image", In T. Cash & L. Smolak (Eds.), Body image: A handbook of science, practice, and prevention (129–137). New York, NY: Guilford.
Cash, T. F., Phillips, K. A., Santos, M. T., Hrabosky, J. I. (2004)." Measuring “negative body image”: validation of the Body Image Disturbance Questionnaire in a nonclinical population" Body image1(4), 363-372.
Chen, R. K., Crewe, N. M. (2009). 'Life satisfaction among people with progressive disabilities", Journal of Rehabilitation, 19 (3), 50–58.
Chorney, J. M., Torrey, C., Blount, R., McLaren, C.E., Chen, W. P., Kain, Z. N. (2009). "Healthcare provider and parent behavior and children's coping and distress at anesthesia induction", Anesthesiology,  111(6), 1290-1296.
Dittmar, H. (2008). "Consumer culture, identity and well-being: The search for the material good life and body perfect", In R. Brown (ed.), European monograph in social psychology. East Sussex: Psychology Press.
Donald, E., Greydanu, s., Roger, W. A. (2011). The relationship between deliberate self-harm behavior, body dissatisfaction, and suicide in adolescents: ‌current concepts. J Multidiscip Healthc, (1) 4, 183–189. ‌
Frisén, A., Holmqvist, K. (2010). "What characterizes early adolescents with a positive body image? A qualitative investigation of Swedish girls and boys". Body image7(3), 205-212.
 Garnefski, N., Teerds, J., Kraaij, V., Legerstee, J., Kommer, T. V. D. (2004). "Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: differencesbetween males and females". Personality and Individual Differences, 9(4), 267-276.
Halder, S., Datta, P. (2012). "An exploration into self-concept: A comparative analysis between the adolescents who are sighted and blind in India". British Journal of Visual Impairment, 30(1), 31-41
Hargreaves, D. A., Tiggemann, M. (2006). Body Image Is for Girls? A Qualitative Study of Boys’ Body Image. Journal of Health Psychology, 11(4, 567–576.
Huijun, L. I., Frances, P. (2010). "Deaf and Hard of Hearing Children and Adolescents in China: Their Fears and Anxieties", American Annals of the Deaf, 155(4), 458-66.
Kelsay, K., Hazel, N. A., Wamboldt, M. Z. (2005). "Predictors of body dissatisfaction in boys and girls with asthma", Journal of Pediatric Psychology30(6), 522–531.
Keoma, J., Thorne, J. J. W., Andrews, D. (2013). Relations among Children's Coping Strategies and Anxiety: The Mediating Role of Coping Efficacy. The Journal of General Psychology, 140 (3), 115-125.‌
Kim, T., Lee, S. M., Yu, K., Lee, S., Puig, A. (2005). Hope and meaning of life as influences on Korean adolescents’ resilience: Implications for counselors. Asia Pacific Education Review, 6 (2), 143-52.
Kirchner, T., Ferrer, L., Forns, M., Zanini, D. (2011). Self-harm behavior and suicidal ideation among high school students. Gender differences and relationship with coping strategies. Actas EspPsiquiatr, 39(4):226-35.
Konstantinos, P., Katerina, M., Ioannis, A. (2011). Adaptive behavior of children and adolescents with visual impairments. Research in Developmental Disabilities, 32 (3), 1086-1096.
Maleki-Tabar, A., Khoshkonesh, A., Khodabakhshi-Koolaee, A. (2012). "Comparing the self- concept and social adjustment among blind and healthy male students", Zahedan Journal of Research in Medical Sciences, 13(1), 32-34.
Marco, J. H., Cañabate, M., García-Alandete, J., Llorca, G., Real-López, M., Beltrán, M., Pérez, S. (2017). "Body image and nonsuicidal self-injury: Validation of the Body Investment Scale in participants with eating disorders", Clin Psychol Psychother. 2017 Sep 18.
Mary, B. N. (2011). Ethnic Group, Age and Gender Differences in Social Adjustment of Teenagers in Nigeria, International Journal of Psychological Studies, 3(1), 58-68.
Masten, A. S., Wright, M. (2010). Resilience over the Lifespan: Developmental Perspectives on Resistance, Recovery. In: Reich, J, W., Zautra. A. J., Hall, J. S. Hnadbook of adult resilienceThe Guilford Press, New York, London, 213-237.
Mond, J., Van Den Berg, P., Boutelle, K., Hannan, P. (2011). Obesity, Body Dissatisfaction and Emotional Well-Being in Early and Late Adolescence: Finding from the Project EAT Study, Journal of Adolescent Health, 12 (4), 373-378.
Muehlenkamp, J. J., Brausch, A. M. (2012).  Body image as a mediator of non-suicidal self-injury in adolescents. Journal of Adolescence, 9 (3), 1–9.
Mulvihill, C., Németh, A., Vereecken, C. (2004). "Body image, weight control and body weight. In: Currie et al (Eds): Young people’s health in context". Health Behaviour in School-aged Children Study (HBSC): international report from the 2001/02 survey.WHO. 120-129.
Nelson, A., Jennifer J. M. (2012). Body Attitudes and Objectification in Non-Suicidal Self-Injury: Comparing Males and Females, Journal Archives of Suicide Research, 16(1(, 1-12.
Nyman, S. R., Dibb, B., Victor, C. R., & Gosney, M. A. (2012). "Emotional well-being and adjustment to vision loss in later life: a meta-synthesis of qualitative studies". Disability and Rehabilitation34(12), 971–981.
O'connell, M. D., Boat, T., Warner, K. E. (2009). Preventing mental, emotional and behavioral disorders among young people: progress and possibilities. DC: national academy press.
Oktan, V. (2017). Self-Harm Behaviour in Adolescents: Body ‌Image and Self-Esteem. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 27(2), 177-189.
Pascolini, D., Mariotti, S. P. (2012). Global estimates of visual impairment: 2010. British Journal of Ophthalmology, 95(5): 614-618.
Penley, J. A., Tomaka, J. (2002). Associations among the big five, emotional responses and coping with acute sterss. Personality and Individual Differences, 32(7), 1215-1228.
Pinquart, M., Pfeiffer, J. P. (2014). "Attainment of developmental tasks by adolescents with hearing loss attending special schools", American Annals of the Deaf, 40 (3), 257-268.
Riahi, M., Mohammadi, N., Norozi, R., Malekitabar, M. (2015). The Study of the Relationship between Academic Self-efficacy and Resilience in High School Students. Academic Journal of Psychological Studies, 4 (3), 59-65.
Rutter, M. (2007). Resilience, competence and coping. Child Abuse and Neglect, 31(3), 205-209.
Sheppard, L., Eiser, C., Kingston, J. (2005). "Mothers, perceptions of children’s quality of life following early diagnosis and treatment for retinoblastoma", Child: Care, Health and Development31(2), 137–142.
Shield, B. (2006). "Evaluation of the social and economic costs of hearing impairment", A Report for Hear-It AISBL.
Shonkoff, J. P., Philips, D. A. (2000).  "From neurons to neighborhoods: the science of early Childhood development", Dc: national academy press.
Smith, C. L., Eisenberg, N., Spinrad, T. L., Chassin, L., Morris, A. S., Kupfer, A., Liew, J., Cumberland, A., Valiente, C., Kwok, O. M.(2006). "Children's coping strategies and coping efficacy: relations to parent socialization, child adjustment, and familial alcoholism", Development and Psychopathology Journal, 18(2), 445-69.
Sosic, Z., Gieler, U., Stangier, U. (2008). "Screening for social phobia in medical in-and outpatients with the German version of the Social Phobia Inventory (SPIN)", Journal of Anxiety Disorders, 22(5), 849-59.
Stefania, D., Róbert, B., Rodica, C., Adrian, B. (2014). The Mediating Role of Coping Strategies between Achievement Goals and Competitive Anxiety in Elite Sport: A Path Analytic Study, 18(2), 125-132.
Thorne, K. J., Andrews, J. J., Nordstokke, D. (2013). Relations among children's coping strategies and anxiety: the mediating role of coping efficacy. The Journal of General Psychology, 140(3), 204-223.
Tonetti, L., Adan, A., Caci, H., Depascalis, V., Fabbri, M., Natale, V. (2010). "Morningness- eveningness preference and sensation seeking", European Psychiatry, 25(2), 111-115.
Tortella-Feliu, M., Balle, M., Sesé, A. (2010). "Relationships between negative affectivity, emotion regulation, anxiety, and depressive symptoms in adolescents as examined through structural equation modeling" Journal of Anxiety Disorders, 24 (7), 686–93.
Wang, C. E., Halvorsen, M., Eisemann, M., Waterloo, K. (2010). "Stability of dysfunctional attitudes and early maladaptive schemas: a 9-year follow-up study of clinically depressed subjects" Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 11 (1), 389-96.
Wauters, L. N., Knoors, H. E. T. (2007)." Social integration of deaf children in inclusive settings", Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 4(1), 21–36.
Weon-Hee, M., Myoung-Jin, K., Kil-Soo, C. (2015). Influence of Academic Resilience, Self-Efficacy and Depression on College Life Adjustment in Korea's Nursing College Students. Indian Journal of Science and Technology, 8(19), 1-4.
Wertheim, E. H., Paxton, S. J. (2011). "Body image development in adolescent girls. In T. F. Cash & L. Smolak (Eds.)Body image: A handbook of science, practice, and prevention", (76–84.). New York, NY: Guilford.
White, B., Driver, S., Warren, A. M. (2010). Resilienceand indicators of adjustment during rehabilitation from a spinal cord injury. Department of kinesiology health promotion and recreation. University of northTexas. Rehabilitation psychology, 14 (3), 23-32.
Xuechen, D., Junsheng, L., Robert, J., Coplan, X. Ch., Dan, Li., Biao, S. (2014). "Self-reported shyness in Chinese children: Validation of the Children’s Shyness Questionnaire and exploration of its links with adjustment and the role of coping" Personality and Individual Differences, 17 (4), 180-185.      
Zina, D. Z. (2016). The Relationship between Resilience and Academic Success among Bermuda Foster Care Adolescents. Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of, Doctor of Philosophy. Counseling Psychology.