نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی

2 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین های روانی- حرکتی بر بهبود دستخط دانش‌آموزان ابتدائی بود. بعضی از دانش آموزان ابتدائی در دستخط دچار اشکال هستند که مشکلات آن ها می تواند ناشی از عواملی مانند قلم نامناسب، سطح نامناسب برای نوشتن یا وضعیت بدنی نامناسب در حین نوشتن، هماهنگی بینایی- حرکتی ضعیف، مشکل در برنامه ریزی حرکتی و کنترل حرکات ظریف باشد. دراین پژوهش که ازطرح تک آزمودنی نوعAB استفاده شد، جامعه مورد پژوهش شامل دانش‌آموزان ابتدائی در استان تهران در سال تحصیلی 96-1395بود که به وسیله سیاهه محقق ساخته از نظر مشکلات دستخط بررسی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند 4 نفراز دانش آموزان با مشکلات دست خط برای آموزش انتخاب شدند و به مدت 10 جلسه آموزش دیدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از داده های سه مرحله استفاده شد که شامل خط پایه، حین آموزش و مراحل پیگیری بود. نمره هر دانش آموز در آزمون خط پایه، حین آموزش و پیگیری به صورت نمودار و جدول نمایش داده شده است. براساس یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که تمرین های شناختی- حرکتی می تواند در بهبود دستخط دانش‌آموزان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Psycho- motor exercises on the Improving Handwriting Legibility of Elementary Students

نویسندگان [English]

  • roghayeh bahrami 1
  • hamid alizade 2
  • farangis kazemi 3

1 alameh tabatabee univer city

2 Academic staff of Allameh Tabataba'i University

3 Assistant Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effect of psycho-motor exercises on the improvement of handwriting of elementary students. Handwriting problems can be due to factors such as inappropriate writing, inappropriate writing to write or inappropriate physical writing during writing, poor visual-motor coordination, difficulty in motor planning, and fine movement control. To reduce the handwriting problems of elementary school students, one can learn how to write the right instruction (how to get the pencil right, how to put paper on the table when writing, how to sit right while writing), enhancing fine fingers, eye and hand coordination, Strengthening self-esteem, raising attention and concentration, enhancing visual sequence, training the correct form of letters on the pattern, and exercising for correcting coarse-grained and fine-tuning. In this research, the single-subject design was used. The study population consisted of elementary students in Tehran province in the academic year of 96- 1395 who were selected by a researcher-made log book in terms of handwriting problems and trained for 10 sessions. Three data were used to analyze the data, including the base line, during training, and follow-up steps. Each student's score in the base line test, during training, and follow-up is displayed in the form of charts and tables. Based on the findings, it can be concluded that cognitive-motor exercises can be effective in improving the student's handwriting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Handwriting legibility
  • elementary students
  • psycho- motor practices
حیدری، م و صدقیانی، ت. (1388). « بررسی ارتباط میان الگوهای گرفتن مداد در دست و خوانایی دستخط در دانش آموزان عادی مقطع اول ابتدایی»، دانشگاه علوم پزشکی تهران،3، 3، 4.
خسرو­جاوید، م و قوامی­لاهیج، س. (1391).  «بررسی عوامل موثر بر مهارت های خوانا نویسی دانش­آموزان دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان»، مجله ناتوانی های یادگیری، 1، 3، 45 – 29.
سلیمی، م. (1387) . «اختلال در نوشتن»، مجله تعلیم و تربیت استثنائی،6، 8، 33-22.
 
 
غباری­بناب، ب، نصرتی، ف و شریفی، س. (1995). «تأثیر کاربست روش خودآموزی در درمان اختلال دست خط دانش­آموزان با اختلال یادگیری خاص»، مجله ناتوانی های یادگیری. 6 ، 1، 120-100.
 
- Amundson, S. J. (1995). Evaluation tool of children’s handwriting. Homer, AK: O.T.KIDS, Inc.
- Barkley, R.A. (2005). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Press.
- Bauminger, N., Edelsztein, H. S., & Morash. J. (2005). Social information processing and
emotional understanding in children with LD. Learning Disabilities, 38,45-61.
- Brown T, Rodger S. (2008). Validity of the Developmental Test of Visual-Motor Integration Supplemental Developmental Test of Visual Perception. Percept Mot Skills, 106 (3):659-78.
- Blackman, E. J. (2000). Social–affective characteristics in early adolescents identified as learning disabled and nondisabled. Learning Disability Quarterly, 17(4), 268-279.
- Donadon, G. (2013). Visual-motor perception of students with attention deficit hyperactivity disorder. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – UNESP – Marília (SP), Brazil, 25(4):337-41.
- Engel- Yeger, B., Nagauker- Yanuv, L., & Rosenblum, S. (2009). Handwriting performance, self- reports, and perceived self- efficacy among children with dysgraphia. American Journal of Occupational Therapy, 63, 182- 192.
- Florence Bara, Edouwrd Gentaz. (2011). Haptics in teaching handwriting: The role of perceptual and visuo-motor skills. Human Movement Science, 30, 745- 759.
- Feder K, Majnemer A. (2007). Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine & Child Neurology, 49, 312- 317.
- Hulbert–Williams, L., & Hastings, R. p. (2008). Life events as a risk factor for psychological problems individuals with intellectual disabilities: a criticalreview. J .of Intellectual Disabilities Research, 52, 883 -895.
- Lee, T. l., Howe, T. H., Chen, H. L., & Wang, T. N. (2016). Predicting Handwriting Legibility in Taiwanese Elementary School Children. American Journal of Occupational Therap, 70(6), 7006220020p1-7006220020p9.
- Lachter L. (2006). Development of handwriting skills in 3rd8th grade children. [Thesis]. Haifa, Israel: University of Haif.
 
- Marquardt, C. Dize Meyer, M. Schneider, M. Hilgeman, R. (2016). Learninig Handwriting at school- A teachers’ survey on actual problems and future options. Journal of Trends in Neuroscience and Education, 5. 82- 89.
- Marr, D., & Dimeo, S. B. (2006). Outcomes associated with a summer handwriting course for elementary students. American Journal of Occupational Therapy, 60, 10- 15.
- McCloskey, G., Perkins, L., & Van Divner, B. (2008). Assessment and intervention for executive function difficulties.Philadelphia: Routledge Taylor and Francis group. pp. 17–19.
- Rosenblum S, Aloni T, Josman N. (2010). Relationships between handwriting performance and organizational abilities among children with and without dysgraphia: a preliminary study. Res Dev Disabil. 31(2):502-9.
- Rosenblum, S. (2015). Relationships between Handwriting Features and Executive Control among Children with Developmental Dysgraphia.  American Journal of Occupational Therapy, - ajot.aota.org
- Rosenblum S. (2018). Inter-relationships between objective handwriting features a executive control among children with developmental dysgraphia. PLoS ONE ,13(4): e0196098.
- Schwellnus. H, Carnahan. H, Kushki. A, Polatajko. H, Missiuna. C, Chau. T. (2012). Effect of pencil Grasp on Speed and Legibility of Handwriting in Children. American Journal of Occupational Therapy, 66, 718- 726.
- Smith. J. C, Holland. T, Lane. A, White. S. (2012). Effect of Coteaching Handwriting Program for First Graders: One- Group Posttest Design. American Journal of Occupational Therapy, 66, 396- 405.
- Sutie S. T. Lam, Ricky K.C. Au, Howard W.H. Leung, Cecilia W.P. Li-Tsang. (2011). Chinese handwriting performance of primary school children with dyslexia. Research in Developmental Disabilities, (32)1745-1756.
- Sausser, S.H., & Waller, R.J. (2006). A model for music therapy with students with emotional and behavioral disorder. The Art in Psychotherapy, 33(1), 1-10.
- Thomassen AJ, Teulings H. (1985). Time, size and shape in handwriting: Exploring spatio-temporal relationships at different levels. In: Time, mind, and behavior. Cham, Switzerland; Springer, p. 253-63.
- Vinter, A., & Chartrel, E. (2008). Visual and proprioceptive recording of cursive letters in young children. Acta Psychologica, 129, 147- 156.