نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد

2 گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی

3 دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

4 .دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

lمقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اعتبار، پایایی پرسشنامه کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) در شهر مشهد است. روش: بررسی این مطالعه روش شناسی و از نوع روان سنجی است و با استفاده از قرارداد استاندارد IQOLA، به فارسی سازی آزمون و بررسی روایی آن می پردازد. این پژوهش شامل مراحل ترجمه، سنجش کیفیت ترجمه، ترجمه روبه عقب، مقایسه نسخه انگلیسی با نسخه فارسی است. سنجش روایی ظاهری برعهده 60 نمونه بود و نمره اثر عبارات سنجیده شد.
بدین منظور به روش خوشه ای چند مرحله ای تعداد 1000 دانش آموز مقطع ابتدایی تامتوسطه(6 تا 17 سال) شهر مشهد در سال تحصیلی 96-97 انتخاب و (979) دانش آموز پرسشنامه را تکمیل کردند. ، از 63 نفر از آن ها خواسته شد به فاصله دو هفته در بازآزمون شرکت کنند. پایائی آزمون با استفاده از روش های آلفای کرونباخ90/0 مشخص شد.، ضریب تنصیف، با زآزمون، محاسبه ضریب همبستگی این آزمون با آزمون کولیج (2002؛ زاهدی و علیزiده، 1383) در نمونه 200 نفری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: پرسشنامه در جامعه ایرانی نیز از پایایی و اعتبار خوبی برخوردار و قابل کاربرد در حیطه های مختلف پژوهش در ایران است. نتیجه گیری: برای کل مقیاس کارکردهای اجرایی و خرده مؤلفه‌های خود مدیریتی زمان ، خودسازمان دهی/ حل مسأله ، خودکنترلی/ بازداری ، خود انگیزشی و خود نظم‌جویی هیجانی ضرایب آلفا به ترتیب برابر 90/0، 85/0، 82/0، 78/0، 76/0 و 72/0 میباشند که بیانگر پایا بودن مقیاس کارکردهای اجرایی می‌باشند. نتایج روایی آزمون در تمام خرده مقیاسها 79/0 می باشد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale

نویسندگان [English]

  • somaye zarenezhad 2
  • Mohammed Hussain Soltani Kouh Banani 3
  • Kobra Abazari 4

1

2 دانشجو

3 Medical Student, Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran

4 Ph.D. of Psychology and Exceptional Children Education, Lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to determine the reliability, reliability of the Barkley Executive(BDEFS.CA) Teaching and Performance Inventory (2012) in Mashhad. Method: This study is methodological and psychometric study, and uses IQOLA Standard Contracts to test and test Persian language. . For this purpose, multistage cluster sampling method was used to select 1000 primary school students (6 to 17 years old) in Mashhad in the academic year of 96-97 and 979 students completed the questionnaire. , 63 of them were asked to participate in the test two weeks ago. The reliability of the test was determined using Cronbach's alpha, 0.90. The split coefficient, with the test, was used to calculate the correlation coefficient of this test with the Coolidge test (Zahedi and Alizadeh, 2004) in a sample of 200 people. Results: In the judgmental phase, we conducted several local field studies and non-standard pilot administrations. For the statistical phase, the provided materials. In validity analysis, strong correlations were found among the majority of the scores within the tests; correlations between various (BDEFS.CA) tests were in the range of weak to moderate; the adapted tests show acceptable psychometric properties in assessing the complex, multidimensional construct of executive functioning. For the whole scale of executive functions and sub-components of self-management, self-organizing / problem solving, self-control / inhibition, self-motivation and emotional self-regulation, alpha coefficients are equal to 0.91, 0.85, 0.82, 0.78 , 0.76 and 0.72. Conclusion: which have almost high coefficients and represent the sustainability of the scale of executive function

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Psychometric Properties
  • Barkley's Children and Adolescent Functional
  • executive functions
ابراهیمی، ع. عابدی، ا. یارمحمدیان، ا. فرامرزی، س.(1394). ویژگی های روان سنجی سیاهه رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی( فرم والدین) در کودکان پیش دبستانی. مجله روان شناسی تحولی، 12(48)، 439427.
 علیزاده، ح. ، زاهدی پور، م. (1383). "کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی". مجله تازه های علوم شناختی،4، 5949 .
 علیزاده، ح. (1385)." رابطه کارکردهای اجرایی عصبی شناختی با اختلال های رشدی". مجله  تازه های علوم شناختی،شماره 8(4)، 7057.
 عابدی، ا.(1386" هنجاریابی آزمون عصب شناختی نپسی و اثر بخشی مداخله ای به موقع در کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری تحولی پیش از دبستان". پایان نامه دکتری، رشته روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
 هومن، ح .ع.(1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
Barkley, R. A. (2004). Adolescents with Attention Deficit/hyperactivity Disorder: An overview of empirically oased treatments. Journal of Psychiatric Practice, 10, 3956.
Barkley, R. A.(2011). Deficits in executive functioning scale (BDEFS).New York: Guilford Press..
Barkley, R. A. (2012).  Executive functions: What they are, How They Work, and Why They Evolved Guilford Press.
Barkley, R.A.(2012). Barkley Deficits in Executive functioning scale children and adolescents ( BDEFSCA). nEW York: Guilford Press.
Barkly, R. A.(1997). (Attention – Deficit hyperactivity Disorder): A hand book for diagnosis and treatment (2ed) Newyork; Guil ford.
   Barkley. Russell A. (2014).  The Assessment of Executive Functioning Using the Barkley   Deficits in Executive Functioning Scales. Handbook of Executive Functioning
Best, J., R. Patricio, H., Miller, J. & Naglieri, A. (2011). Relations between executive function and academic achievement from Ages 5 to 17 in largerepresentative national sample. learning an individual difference.in Press.
Blair, C., Zelazo, D., &Greenberg, M. (2005).The measurement of Executive function in early childhood. Journal of Developmental Neuropsychology,28, 561571.
Coolidge, F. (2005). The coolidge personality and neuropsychological;inventory for children. C.P.N. I. colorado: university of colorado springs.
        Dehili.  V,. Malik, rances Prevatt, F.,. Coffman T,. P. (2017). An Analysis of the Barkley            Deficits in Executive Functioning Scale in a College Population Does It Predict Symptoms         of ADHD Better Than a VisualSearch Task Journal of Attention Disorders.  Vol 21, Issue 7: 567574
 Denckla, M. B.  (1996). Research on executive function in a neurodevelopmental context: application of clinical measures: Executive Functions In Children. Developmental Neuropsychology. 12( 1) :515 .
 Denckla, M. B.  (1994).Measurement of  executive function in G. R. Lyon(Ed), Frames of reference for the assessment of learning disabilities: New views on measurement issues Baltimore: Paul Brookes.117 142.
    Gillian M,. Stavro Mark,.  Ettenho,.Mark Ettenho., Joel Thomas NiggJoel Thomas Nigg. (2007).  Executive functions and adaptive functioning in young adult attentiondeficit/hyperactivity disorder. Journal of the International Neuropsychological Society 13(2):32434
Gioia, GA., Andrwes, K., Isquith , PK.(2003). Behaviorating inventory of executive function preschool version ( BRIEFP). Psychological Assessment Resources.
 Gioia, GA.,Isquith, P.K., Guy, S.C., Kenworthy, L.(2000). Behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychology. 6(3): 235238.
Howard,JS., Okely, DA., Ellis, GY.(2015).Evaluation of a differentiation model of preschoolers executive functions. frontiers in psychology. 6:285295.
Fidell، LS.Tabachnick BG.(2012). Using multivariate statistics: international edition. 6 th ed. New York:Pearson.
           Kelly, A. E. (2011). Can cognitive neuroscience ground a science of learning? Educational       Philosophy and Theory, 43 (1), 1723.
 Lee, K. & Fong Ng, S. (2011). Neuroscience and the Teaching of Mathematics. Educational Philosophy and Theory, 43 (1), 8186
Lezak, M.D,Howieson, D.B, Bigler,E.D, & Tranel, D.(2012). Neuropsychological Assesment. Fifth edition. New York: Oxford University Press.
María, C., VélezPastrana, Rafael, A., González, Javier Rodríguez Cardona, Paloma Purcell Baerga, Ángel Alicea Rodríguez, and Frances R. Levin.  (2016). Psychometric properties of the Barkley Deficits in Executive Functioning Scale: A Spanishlanguage Version in a Community sample of puerto rican adults. psychol Assess. 28(5): 483–498.
McCabe, DP., Roediger, HL., McDaniel, MA., Balota, DA., & Hambrick DZ.( 2010). The Relationship Between working Memory Capacity and Executive Functioning: Evidence for a Common Executive Attention Construct. Neuropsychology; 24:222–243.
McCloskey, G., Perkins, L.A., Van Divner, B.(2009).Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Taylor & Francis group.
Mioni, G., Stablum, F., McClintock, S. M., & Cantagallo, A. (2012). TimeBased prospective memory in severe Traumatic brain injury patients: The involvement of executive functions and time perception. Journal of the International Neuropsychological Society, 18(4), 697705.
Naglieri, J., & Goldstein, S.  (2014). Assessment of executive function usingr ating scales: psychometric considerations. In: Goldstein S, Naglieri, J. Handbook of executive functions. New York: Springer; 2014. pp. 159–170.
        Rossell, M., Matute, E., Pinto. N. & Aridila, A. (2006). Memory Abilities in children with subtype of  Dyscalculia. Developmental Neuropsychology, 30, 807809.
 
 
       Rousselle. L. & Noel, MP.(2007). Basic numerical skill in children with mathematical learning disabilities: a comparison of symbol vs. non symbolic number m agnitude processing Cognition, 102(3),
. 361–365. doi: 10.1016/j.cognition.2006.01.005
Schmitt, A. J., & Wodrich, D. L. (2004). Validation of a developmental neuropsychological assessment (NEPSY) Through Comparison of neurological, scholastic concerns, and Control Groups. Archives of Clinical Neuropsychology, 19, 10771093
Zelazo, PD., Muller, U., Frye, D., Marcoritch, S.,A., rgtis, G., Bosveske, et al. (2004). The development of executive function in early childhood. monographs of the society for research in child development, 68: 51138.