نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

2 دکتری روانشناسی تربیتی، استادیارگروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر، اثربخشی برنامه بازسازی مهارت های ادراکی برحافظه کاری،استدلال ادراکی وعملکرد ریاضی دانش آموزان باا اختلال یادگیری ویژه ریاضی بود. روش : این پژوهش آزمایشی، با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان اختلال یادگیری ویژه ریاضی پایه سوم شهر جغتای بودندکه توسط معلمان پایه سوم با اجرای آزمون تشخیصی اختلال ریاضی وبه صورت تصادفی 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 16جلسه تحت برنامه آموزش قرارگرفتند. برای جمع آوری داده ها از آزمون های کی- مت، ریون، مقیاس استدلال ادراکی وکسلر چهار، آزمون تشخیصی اختلال ریاضی و مقیاس حافظه کاری استانفورد-بینه استفاده شد. یافته ها: تحلیل داد ه ها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط به همراه اندازه گیری مکرر نشان داد که اجرای برنامۀ مداخله ای بر میزان حافظه کاری غیرکلامی، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی آن در دانش آموزان گروه آزمایشی در مرحلۀ پس آزمون به طور معنا داری موثر بوده و اثرات مشاهده شده در مرحلۀ پیگیری پایدار مانده بود.اما در متغیر حافظه کاری کلامی تفاوتی بین گروه آزمایشی و کنترل وجود نداشت نتیجه‌گیری: براین اساس می توان نتیجه گرفت که آموزش این برنامه بر عملکرد ریاضی، حافظه غیر کلامی و استدلال ادراکی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه ریاضی موثر بوده ومی تواند به عنوان یک رویکرد موثر در درمان اختلال یادگیری ویژه ریاضی باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Perceptual Skills Reconstruction Program on Working Memory, perceptual reasoning, and Math Performance of Students with Specific Math Learning disorder

نویسندگان [English]

  • farzaneh asiaee 1
  • Mohammad Yamini 2
  • Hossein Mahdian 2

1 ,Department of Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran

2 phD student in Educational Psychology Psychology,Department of Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran

چکیده [English]

Aim: this survey is done with the objective of studying the effectiveness of Perceptual Skills reconstruction program on perceptual reasoning, working memory, and math performance of students with specific math learning disorder.Methods:this empirical study includes pretest-posttest and control group. The statistical population included third grade students with specific math learning disorder in Joghatay. They were selected by the third grade teachers by performing a diagnostic test of math disorder and randomly assigned to 30 subjects and they were randomly assigned to the treatment and control groups. The treatment group received 16 sessions of training program. Data collection was done by the use of the Key Math Test, the Raven Test, Wechsler–IV Perceptual Reasoning Scale, Math Disorders Diagnostic test, and Stanford-Bine's Working Memory Scale. Results: Data analysis using mixed variance analysis with repeated measurements showed that intervention program implementation was significantly effective on nonverbal working memory, perceptual reasoning and its mathematical performance in experimental students at post-test stage and The observed effects in the follow-up phase remained stable. But there was no difference between the treatment and control groups in the verbal working memory variable.Conclusion: based on this, it can be concluded that the training of this program is effective on math performance, nonverbal working memory and perceptual reasoning of students with specific learning math disorder and can be considered as an effective approach in the treatment ofspecific learning math disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceptual Skills reconstruction"
  • " perceptual reasoning"
  • " working memory "
  • "mathematic performance"
  • " Specific math learning disorder
ابراهیمی، ع. عابدی، ا. یارمحمدیان، ا. فرامرزی، س.(1394). ویژگی های روان سنجی سیاهه رتبه بندی رفتاری کنش های اجرایی( فرم والدین) در کودکان پیش دبستانی. مجله روان شناسی تحولی، 12(48)، 439427.
 علیزاده، ح. ، زاهدی پور، م. (1383). "کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی". مجله تازه های علوم شناختی،4، 5949 ..
 علیزاده، ح. (1385)." رابطه کارکردهای اجرایی عصبی شناختی با اختلال های رشدی". مجله  تازه های علوم شناختی،شماره 8(4)، 7057.
 عابدی، ا.(1386" هنجاریابی آزمون عصب شناختی نپسی و اثر بخشی مداخله ای به موقع در کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری تحولی پیش از دبستان". پایان نامه دکتری، رشته روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
 هومن، ح .ع.(1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
Barkley, R. A. (2004). Adolescents with Attention Deficit/hyperactivity Disorder: An overview of empirically oased treatments. Journal of Psychiatric Practice, 10, 3956.
Barkley, R. A.(2011). Deficits in executive functioning scale (BDEFS).New York: Guilford Press..
Barkley, R. A. (2012).  Executive functions: What they are, How They Work, and Why They Evolved Guilford Press.
Barkley, R.A.(2012). Barkley Deficits in Executive functioning scale children and adolescents ( BDEFSCA). nEW York: Guilford Press.
Barkly, R. A.(1997). (Attention – Deficit hyperactivity Disorder): A hand book for diagnosis and treatment (2ed) Newyork; Guil ford.
   Barkley. Russell A. (2014).  The Assessment of Executive Functioning Using the Barkley   Deficits in Executive Functioning Scales. Handbook of Executive Functioning
Best, J., R. Patricio, H., Miller, J. & Naglieri, A. (2011). Relations between executive function and academic achievement from Ages 5 to 17 in largerepresentative national sample. learning an individual difference.in Press.
Blair, C., Zelazo, D., &Greenberg, M. (2005).The measurement of Executive function in early childhood. Journal of Developmental Neuropsychology,28, 561571.
Coolidge, F. (2005). The coolidge personality and neuropsychological;inventory for children. C.P.N. I. colorado: university of colorado springs.
        Dehili.  V,. Malik, rances Prevatt, F.,. Coffman T,. P. (2017). An Analysis of the Barkley            Deficits in Executive Functioning Scale in a College Population Does It Predict Symptoms         of ADHD Better Than a VisualSearch Task Journal of Attention Disorders.  Vol 21, Issue 7: 567574
 Denckla, M. B.  (1996). Research on executive function in a neurodevelopmental context: application of clinical measures: Executive Functions In Children. Developmental Neuropsychology. 12( 1) :515 .
 Denckla, M. B.  (1994).Measurement of  executive function in G. R. Lyon(Ed), Frames of reference for the assessment of learning disabilities: New views on measurement issues Baltimore: Paul Brookes.117 142.
    Gillian M,. Stavro Mark,.  Ettenho,.Mark Ettenho., Joel Thomas NiggJoel Thomas Nigg. (2007).  Executive functions and adaptive functioning in young adult attentiondeficit/hyperactivity disorder. Journal of the International Neuropsychological Society 13(2):32434
Gioia, GA., Andrwes, K., Isquith , PK.(2003). Behaviorating inventory of executive function preschool version ( BRIEFP). Psychological Assessment Resources.
 Gioia, GA.,Isquith, P.K., Guy, S.C., Kenworthy, L.(2000). Behavior rating inventory of executive function. Child Neuropsychology. 6(3): 235238.
Howard,JS., Okely, DA., Ellis, GY.(2015).Evaluation of a differentiation model of preschoolers executive functions. frontiers in psychology. 6:285295.
Fidell، LS.Tabachnick BG.(2012). Using multivariate statistics: international edition. 6 th ed. New York:Pearson.
           Kelly, A. E. (2011). Can cognitive neuroscience ground a science of learning? Educational       Philosophy and Theory, 43 (1), 1723.
 Lee, K. & Fong Ng, S. (2011). Neuroscience and the Teaching of Mathematics. Educational Philosophy and Theory, 43 (1), 8186
Lezak, M.D,Howieson, D.B, Bigler,E.D, & Tranel, D.(2012). Neuropsychological Assesment. Fifth edition. New York: Oxford University Press.
María, C., VélezPastrana, Rafael, A., González, Javier Rodríguez Cardona, Paloma Purcell Baerga, Ángel Alicea Rodríguez, and Frances R. Levin.  (2016). Psychometric properties of the Barkley Deficits in Executive Functioning Scale: A Spanishlanguage Version in a Community sample of puerto rican adults. psychol Assess. 28(5): 483–498.
McCabe, DP., Roediger, HL., McDaniel, MA., Balota, DA., & Hambrick DZ.( 2010). The Relationship Between working Memory Capacity and Executive Functioning: Evidence for a Common Executive Attention Construct. Neuropsychology; 24:222–243.
McCloskey, G., Perkins, L.A., Van Divner, B.(2009).Assessment and intervention for executive function difficulties. New York: Taylor & Francis group.
Mioni, G., Stablum, F., McClintock, S. M., & Cantagallo, A. (2012). TimeBased prospective memory in severe Traumatic brain injury patients: The involvement of executive functions and time perception. Journal of the International Neuropsychological Society, 18(4), 697705.
Naglieri, J., & Goldstein, S.  (2014). Assessment of executive function usingr ating scales: psychometric considerations. In: Goldstein S, Naglieri, J. Handbook of executive functions. New York: Springer; 2014. pp. 159–170.
        Rossell, M., Matute, E., Pinto. N. & Aridila, A. (2006). Memory Abilities in children with subtype of  Dyscalculia. Developmental Neuropsychology, 30, 807809.
 
 
       Rousselle. L. & Noel, MP.(2007). Basic numerical skill in children with mathematical learning disabilities: a comparison of symbol vs. non symbolic number m agnitude processing Cognition, 102(3),
. 361–365. doi: 10.1016/j.cognition.2006.01.005
Schmitt, A. J., & Wodrich, D. L. (2004). Validation of a developmental neuropsychological assessment (NEPSY) Through Comparison of neurological, scholastic concerns, and Control Groups. Archives of Clinical Neuropsychology, 19, 10771093
Zelazo, PD., Muller, U., Frye, D., Marcoritch, S.,A., rgtis, G., Bosveske, et al. (2004). The development of executive function in early childhood. monographs of the society for research in child development, 68: 51138.