عباس ابوالقاسمی؛ فاطمه قائمی؛ مسلم عباسی؛ آرش عقیقی؛ حسن محمودیان
چکیده
ه در زمینه رابطه ابعاد خلق و خو با بازداری پاسخ در دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شواهد محدودی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد خلق و خو در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر ...
بیشتر
ه در زمینه رابطه ابعاد خلق و خو با بازداری پاسخ در دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شواهد محدودی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش ابعاد خلق و خو در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر شهر اردبیل در سال تحصیلی 90-1389 بودند. نمونه پژوهش 75 دانشآموز دختر دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای بودند که از میان 800 دانشآموز انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از چکلیست اختلال نافرمانی مقابلهای و مصاحبه تشخیصی بالینی، پرسشنامه ابعاد خلق و خو و آزمون رنگ-واژه استروپ استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ابعاد نوجویی، آسیب پرهیزی، پشتکار و خودراهبری بهترین پیشبینی کنندههای بازداری پاسخ در دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای هستند. این نتایج بیان میکند که ابعاد خلق و خود در پیشبینی بازداری پاسخ در دانشآموزان با نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای نقش قابلتوجهی دارد. همچنین نتایج حاضر تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری و آسیبشناسی اختلال نافرمانی مقابلهای دارد.