مرور نظام‌مند برنامه‌ی آموزش والدین هانن بر مهارت‌های ارتباطی، تعاملی و زبانی کودکان با اختلال طیف اتیسم

عادل محمدزاده؛ سعید حسن زاده؛ محسن شکوهی یکتا؛ سوگند قاسم زاده

دوره 14، شماره 53 ، فروردین 1403، ، صفحه 1-41

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.67926.2455

چکیده
  اختلال طیف اتیسم اختلالی تحولی است که تأثیر قابل‌توجهی بر مهارت‌های ارتباطی می‌گذارد. ازآنجاکه داشتن مهارت‌های ارتباطی برای رشد سایر مهارت‌ها ضروری است، به‌کارگیری مداخلات زودهنگام در جهت بهبود مهارت‌های ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اتیسم ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامه‌ی آموزش والدگری هانن ...  بیشتر

غنی‌سازی تجارب زبانی کودکان پیش دبستانی با تبار اقتصادی-اجتماعی پایین از طریق داستان‌خوانی مشارکتی

نیره زمانی؛ سعید حسن زاده؛ محسن شکوهی یکتا

دوره 10، شماره 38 ، تیر 1399، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/jpe.2020.51014.2134

چکیده
  مداخله اولیه برای کاستن از مشکلات پایدار در زبان و ابعاد مرتبط با آن در کودکان در معرض خطر برای آسیب زبان از اهمیت برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآیی برنامه داستان‌خوانی مشارکتی بر رشد مهارت‌های زبانی کودکان پیش‌دبستانی با تبار اقتصادی و اجتماعی پایین انجام گرفت. این مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح دو گروهی با پیش‌آزمون، ...  بیشتر