عادل محمدزاده؛ سعید حسن زاده؛ محسن شکوهی یکتا؛ سوگند قاسم زاده
چکیده
اختلال طیف اتیسم اختلالی تحولی است که تأثیر قابلتوجهی بر مهارتهای ارتباطی میگذارد. ازآنجاکه داشتن مهارتهای ارتباطی برای رشد سایر مهارتها ضروری است، بهکارگیری مداخلات زودهنگام در جهت بهبود مهارتهای ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اتیسم ضروری بهنظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامهی آموزش والدگری هانن ...
بیشتر
اختلال طیف اتیسم اختلالی تحولی است که تأثیر قابلتوجهی بر مهارتهای ارتباطی میگذارد. ازآنجاکه داشتن مهارتهای ارتباطی برای رشد سایر مهارتها ضروری است، بهکارگیری مداخلات زودهنگام در جهت بهبود مهارتهای ارتباطی در کودکان با اختلال طیف اتیسم ضروری بهنظر میرسد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامهی آموزش والدگری هانن بر مهارتهای ارتباطی، تعاملی و زبانی کودکان با اختلال طیف اتیسم بود که به روش مروری نظاممند انجام شد. بر این اساس، با جستجوی کلیدواژههای اختلال طیف اتیسم، مهارتهای ارتباطی، مداخلات زودهنگام، برنامه والدین هانن، در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و خارجی شامل ساینس دایرکت، سیجپاب، پایگاه اطلاعرسانی اریک، کتابخانه آنلاین ویلی، اسپرینگر، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (پابمد)، مرکز اطلاعات جهانی پروکوست، پایگاه مجلات تخصصی نور، پایگاه مرکز اطلاعات علمی، مگایران و ایرانداک، کلیه مقالات و پایاننامههای در بازهی زمانی 1990 تا 2022 بررسی شد. ازاینرو، با توجه به ملاکهای ورود و خروج به پژوهش، نتایج 13 مقاله و پایاننامه استخراج و موردبررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهشها نشان داد که برنامه والدین هانن میتواند با تکیه بر استراتژیهای آموزشی در محیط طبیعی و تعامل مؤثر والد با کودک، موجب اکتساب طبیعی مهارتهای ارتباطی کودکان با اختلال طیف اتیسم شود؛ بنابراین پیشنهاد میشود از این برنامه بهعنوان مداخلهای زودهنگام آموزش والدین جهت کار با کودک با اختلال طیف اتیسم مورداستفاده قرار گیرد. بااینوجود، به علت محدودیتهای پژوهشی که تعمیمپذیری نتایج را به خطر میاندازد، اثربخشی آن نیازمند بررسیهای دقیقتری است.
نیره زمانی؛ سعید حسن زاده؛ محسن شکوهی یکتا
چکیده
مداخله اولیه برای کاستن از مشکلات پایدار در زبان و ابعاد مرتبط با آن در کودکان در معرض خطر برای آسیب زبان از اهمیت برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآیی برنامه داستانخوانی مشارکتی بر رشد مهارتهای زبانی کودکان پیشدبستانی با تبار اقتصادی و اجتماعی پایین انجام گرفت. این مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح دو گروهی با پیشآزمون، ...
بیشتر
مداخله اولیه برای کاستن از مشکلات پایدار در زبان و ابعاد مرتبط با آن در کودکان در معرض خطر برای آسیب زبان از اهمیت برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآیی برنامه داستانخوانی مشارکتی بر رشد مهارتهای زبانی کودکان پیشدبستانی با تبار اقتصادی و اجتماعی پایین انجام گرفت. این مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح دو گروهی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا شد. از دو مرکز پیشدبستانی در شهرک احمدآباد مستوفی طی غربالگری چند مرحلهای، 30 نفر از کودکانی که نمره آزمون رشد زبان آنها یک تا دو انحراف معیار زیر میانگین (85-70) بود با تشخیص مشکلات زبانی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنیها در گروه آزمایش (15 نفر) در قالب 4 گروه کوچک، طی 30 جلسه 45 دقیقهای به صورت سه جلسه در هفته برنامه داستانخوانی مشارکتی را دریافت کردند. برای گردآوری دادهها، نسخه فارسی آزمون رشد زبان و گفتار روایتی اجرا شدند . دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری و تک متغیری با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شدند. نتایج حاکی از تاثیر معنادار (001/0P=) برنامه در افزایش مهارتهای معنیشناسی، نحو و به طور کلی رشد زبان و بهبود گفتار روایتی در آزمودنیهای گروه آزمایشی است. بررسی نمرات تفاضلی مرحله پسآزمون و پیگیری حاکی از پایداری اثربخشی برنامه مداخله است . بر این اساس برنامه داستانخوانی مشارکتی به عنوان یک برنامه پیشگیرانه و پلی در جهت کم کردن شکاف واژگانی برای کودکان در معرض خطر توصیه می شود.