علی علیپور صنوبری؛ حمید علیزاده؛ علی اکبر ارجمند نیا؛ سعید حسن زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی نرمفزار آموزشی خانوادهمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان سال سوم ابتدایی مراکز اختلالهای یادگیری شهر مشهد، در سال تحصیلی 97- 1396 بود که از این جامعه، ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی نرمفزار آموزشی خانوادهمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان سال سوم ابتدایی مراکز اختلالهای یادگیری شهر مشهد، در سال تحصیلی 97- 1396 بود که از این جامعه، 32 دانشآموز با اختلال خواندن (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه گواه) به عنوان نمونه به صورت تصادفی منظم انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. برای جمع آوری دادهها از آزمون توجه انتخابی (D2) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 هفته برنامه آموزشی مبتنی بر خانواده را دریافت کرد و گروه گواه، مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که نرمافزارآموزشی خانوادهمحور بر توجه انتخابی دانشآموزان با اختلال خواندن در گروه آزمایش تاثیر معنادار دارد (05/0<p). بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که نرمافزار آموزشی خانوادهمحور بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن موثر است و میتوان از آن به عنوان مداخله موثر سود جست.
زهرا فیض آبادی؛ علی محمد ناعمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرکتی ظریف بر توجه انتخابی و ادراک دیداری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی دوره اول ابتدایی شهر سبزوار در سال 1396 انجام شد. این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. 34 نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی در دورة اول ابتدایی سبزوار به صورت تصادفی ساده انتخاب شده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای حرکتی ظریف بر توجه انتخابی و ادراک دیداری دانشآموزان دارای اختلال ریاضی دوره اول ابتدایی شهر سبزوار در سال 1396 انجام شد. این پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. 34 نفر از دانشآموزان دارای اختلال ریاضی در دورة اول ابتدایی سبزوار به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و در دو گروه آزمایش(17 نفر) و گروه کنترل(17 نفر) جایگزین شدند. پرسشنامههای رنگ – کلمه استروپ (1935) و ادراک دیداری فراستیگ (1963) به عنوان پیشآزمون اجرا شد. دانشآموزان گروه آزمایشی 15جلسة 40 دقیقهای( هر هفته دو جلسه) دربرنامة آموزش مهارت-های حرکتی ظریف شرکت کردند و آنگاه پسآزمون اجرا شد. دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که مهارتهای حرکتی ظریف موجب افزایش توجه انتخابی و ادراک دیداری در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی شد. براین اساس آموزش مهارتهای حرکتی ظریف یک برنامة مداخلهای موثر برای کمک به دانشآموزان دارای اختلال ریاضی میباشد.