عسگر علیمحمدی؛ کریم عبدالمحمدی؛ ابوالفضل قدمی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی- هنجاریابی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پسر با مشکلات رفتاری بروننمود 7 تا 12 ساله استان تهران و استان آذربایجان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی- هنجاریابی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پسر با مشکلات رفتاری بروننمود 7 تا 12 ساله استان تهران و استان آذربایجان شرقی تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه ابتدا دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود شناسایی شدند. سپس والدین آنها فرم والد مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم و پرسشنامه عصب- روانشناختی کولیج (2002) را تکمیل کردند که درنهایت تحلیل با 599 نفر انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاکی به کارگرفته شد. نتایج نشان داد که مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است؛ بنابراین، میتوان از این مقیاس جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود استفاده کرد.