نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران.
چکیده
هدف از این مطالعه طراحی و اعتباریابی یک مدل یادگیری مبتنی بر رویکرد یادگیری تلفیقی با تاکید بر فنّاوریهای دیجیتال برای دانشآموزان با نیازهای آموزشی ویژه بود. در این پژوهش از روش ترکیبی از نوع اکتشافی استفاده شد. برای بهدست آوردن اجزای مدل، تحلیل محتوای استقرایی انجام شد و برای اعتباریابی درونی مدل، از روش توصیفی نظرسنجی استفاده شد. جامعه آماری برای طراحی مدل یادگیری شامل تمام مقالات، کتابها، گزارشها و پایاننامه های مرتبط در زمینه رویکرد یادگیری تلفیقی برای دانشآموزان با نیازهای آموزشی ویژه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ بود. نمونه آماری برای تعیین اجزاء مدل، ۲۳ مقاله ، ۷ پایاننامه و ۸کتاب و گزارش بود که به طور هدفمند انتخاب و تحلیل شدند . جامعه آماری برای اعتبارسنجی مدل شامل استادان دانشگاه در رشتههای فنّاوری آموزشی، روانشناسی و آموزش ویژه بود. ۲۶ استاد دانشگاه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ۲۵ سوالی بود که ۲۳ گویه آن طبق مقیاس لیکرت ۷ امتیازی طراحی و تدوین شد و ۲ گویه آن بر اساس سوال باز پاسخ بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت و اعتبار آن با آلفای کرونباخ ۹۴/۰بود. با توجه به تجزیه و تحلیل محتوای استقرایی، شش مولفه اصلی بدست آمد. همچنین ۴۹ زیر مولفه برای اجزای اصلی استخراج شد. پس از تجزیه و تحلیل محتوا و استخراج کدها، اجزاء و زیرمولفه ها در قالب مدل یادگیری طراحی شد. ابتدا یک مدل مفهومی طراحی شد و سپس مدل روندی طراحی و توسعه داده شد. یافتههای اعتباردرونی از نظر متخصصان نشان داد که مدلهای مفهومی و روندی اعتباردرونی بالایی دارند. بنابراین پیشنهاد می شود از این مدلها به عنوان استراتژیهای نوآورانه برای دانشآموزان با نیازهای آموزشی ویژه استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Validating the Blended Learning Model with Emphasis on Digital Technologies for Students with Special Educational Needs
نویسنده [English]
- esmaeel Zareee zavaraki
Associate Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was to design and validate an educational model based on blended learning approach with emphasis on digital technologies for students with special educational needs. A mixed method in a type of the exploratory was used. To obtain the components of the model, an inductive content analysis was performed and for internal validity of the model, descriptive survey method was used. The statistical society for designing an educational model included all articles, books, reports and related dissertations in the field of blended learning approach for students with special educational needs from 2008 to 2018. A statistical sample to determine the component of the model, were 23 articles, 7 dissertations and 8 books and reports that purposefully selected and analyzed until saturation. The statistical society also comprised university teachers of educational technology, psychology and special education field for validation of the model. Twenty-six university teachers were selected as samples. The data gathering tool was a questionnaire of 25 items that 23 questions were created according to7 point Likert scale and 2 questions were created according to open-ended question. The content validity of the questionnaire was approved by the experts and its reliability was 0.94 with Cronbach's alpha. According to the inductive content analysis, six main components were obtained. Also, 49 sub-components were extracted for the main components. After analyzing the content and extracting the codes, the components and subcomponents were presented in the model.
کلیدواژهها [English]
- learning model
- blended learning approach
- digital technologies
- special education
- innovative strategies