نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
کودکان با اختلالهای طیف درخودماندگی دشواریهای جدی در شناسایی، توصیف و تنظیم احساسات خود و دیگران را تجربه میکنند. پژوهش در زمینۀ شناسایی مؤثرترین راهبردها برای حل این مشکل قابلتأمل است. پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر مداخله مهارتهای اجتماعی گروهی بر نارسایی هیجانی پسران با اختلالهای طیف درخودماندگی 10 تا 12 سال انجام شد. روش آزمایشی. نمونهگیری بهصورت نمونه در دسترس بود و حجم نمونه 14 کودک بودند که با مراجعه به پرونده آنها بر مبنای حداقل بهره هوشی متوسط و مهارتهای زبان درکی و جنسیت با استفاده از پرسشنامه نارسایی هیجانی ریف، اوسترلد، میرام (2006) در دو گروه 7 نفری آزمایش و کنترل گمارده شدند. مقایسهی نتایج با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد که پسرانی که تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند بهطور معناداری در غلبه بر نارسایی هیجانی پیشرفت به دست آورند. پیشنهاد میشود با توجه به نتایج پژوهش حاضر از آموزش مهارتهای اجتماعی برای مقابله با نارساییهای هیجانی کودکان با اختلالهای طیف درخودماندگی جهت برنامهریزی آموزشی و توانبخشی آنان استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Efficacy of Group Social Skills Training in Alexithymia of Children with Autism Spectrum Disorder
نویسنده [English]
- Parviz Sharifi Daramadi
چکیده [English]
Children with autism spectrum disorders (ASD) experience serious difficulties in identifying, explaining and adjusting to their own and other people’s emotions. A considerable amount of researches has been devoted to finding effective strategies for addressing the problem. The present study examines effectiveness of group social skills training in dealing with alexithymia in male patients aged 10 to 12 who were diagnosed with autism. The study used a quasi-experimental design with a pre-test and post-test and a control group. The sample included 14 autistic boys who were selected through convenience sampling and randomly assigned to the experimental and the control group (7 each). The Alexithymia Questionnaire for Children (Reiffe, Oosterveld and Meerum, 2006) was used for assessing the children in the pre- and post-tests. The experimental group received seven 45-minute sessions of social skills training adopted from Ozonoff (2002). The data were analyzed using repeated measures in SPSS-17 software. The results showed a significant difference between the experimental and control groups in the post-test phase, with the former showing a significant decrease in alexithymia. The study suggests that social skills training programs could be used in dealing with alexithymia in autistic children and in designing curricula for them.
کلیدواژهها [English]
- Social skills training
- alexithymia
- children
- Autism Spectrum Disorders