نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارتهای زندگی مستقل بود.روش پژوهش تحلیل محتوا بوده، جامعه و نمونه آماری پژوهش را کلیهی کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی (30 جلد، تألیف سال 1388، در 10 ماده درسی) تشکیل داده، که بهصورت نمونهی تمام شمار انجام گرفت. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی بود و دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و بهوسیلۀ نرمافزار آماری spss تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها نشان داد که میزان توجه کتابهای درسی در مادههای درسی به آموزش مهارتهای زندگی متفاوت است، 54/8 درصد کتابها به آموزش این مهارت پرداختهاند که بهصورت جداگانه بیشترین سهم، مربوط به مهارتهای اجتماعی (6/26 درصد) و مهارتهای شغلیابی (4/23 درصد) و کمترین میزان مربوط به مهارتهای پرورش و مراقبت از کودک (9/0 درصد) و مهارتهای حقوقی (8/0 درصد) است. تحلیل یافتهها نشان میدهد که کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی بهگونهای متفاوت به آموزش مهارتهای زندگی توجه دارند، به بعضی از مهارتها توجه بیشتر و به بعضی کمترین توجه صورت گرفته است. بنابراین با توجه به اینکه هدف آموزش دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی آماده ساختن دانشآموزان برای زندگی مستقل در جامعه است، ضرورت دارد که کتابهای درسی موردبازنگری قرار گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Content Analysis of Textbooks of the Pre-Professional Grade for Students with Intellectual Impairment in Terms of Independent Living Skills
نویسنده [English]
- Salar Faramazi
چکیده [English]
The aim of this study was to analyze the content of the textbooks of the pre-professional grade for students with intellectual impairment in terms of independent living skills. The statistical population and the sample consisted of all textbooks (30 books, all compiled in 2009, covering 10 subject areas) provided for students with intellectual impairment. The data were coded and categorized and then analyzed using both descriptive and inferential statistics in SPSS. The results indicated that 8.54% of the textbooks had content which specifically addressed independent living skills, in which social skills (26.6%) and vocational skills (23.4%) took up the largest portions and child nurturing and caring skills (0.9%) and legal skills (0.8%) took up the smallest portions. We suggest the books should be revised, since they have addressed independent living skills insufficiently and inconsistently whereas they need to prepare students with intellectual impairment for leading an independent life in the society.
کلیدواژهها [English]
- independent living skills
- intellectual impairment
- content analysis
- pre-professional