نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب­های درسی دوره پیش‌حرفه­ای دانش­آموزان کم‌توان‌ذهنی به لحاظ میزان توجه به مهارت­های زندگی مستقل بود.روش پژوهش تحلیل محتوا بوده، جامعه و نمونه آماری پژوهش را کلیه­ی کتاب­های درسی دوره پیش‌حرفه­ای دانش­آموزان کم‌توان‌ذهنی (30 جلد، تألیف سال 1388، در 10 ماده درسی) تشکیل داده، که به‌صورت نمونه­ی تمام شمار انجام گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها فهرست وارسی بود و داده­ها با روش­های آمار توصیفی و استنباطی و به‌وسیلۀ نرم‌افزار آماری spss تجزیه‌وتحلیل شدند.یافته­ها نشان داد که میزان توجه کتاب­های درسی در ماده­های درسی به آموزش مهارت­های زندگی متفاوت است، 54/8 درصد کتاب­ها به آموزش این مهارت پرداخته­اند که به‌صورت جداگانه بیشترین سهم، مربوط به مهارت­های اجتماعی (6/26 درصد) و مهارت‌های شغل­یابی (4/23 درصد) و کمترین میزان مربوط به مهارت­های پرورش و مراقبت از کودک (9/0 درصد) و مهارت­های حقوقی (8/0 درصد) است. تحلیل یافته­ها نشان می­دهد که کتاب‌های درسی دوره پیش‌حرفه­ای دانش­آموزان کم­توان­ذهنی به‌گونه‌ای متفاوت به آموزش مهارت‌های زندگی توجه دارند، به بعضی از مهارت­ها توجه بیشتر و به بعضی کمترین توجه صورت گرفته است. بنابراین با توجه به این­که هدف آموزش دوره پیش‌حرفه­ای دانش­آموزان کم­توان­ذهنی آماده ساختن دانش‌آموزان برای زندگی مستقل در جامعه است، ضرورت دارد که کتاب‌های درسی موردبازنگری قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Content Analysis of Textbooks of the Pre-Professional Grade for Students with Intellectual Impairment in Terms of Independent Living Skills

نویسنده [English]

  • Salar Faramazi

چکیده [English]

The aim of this study was to analyze the content of the textbooks of the pre-professional grade for students with intellectual impairment in terms of independent living skills. The statistical population and the sample consisted of all textbooks (30 books, all compiled in 2009, covering 10 subject areas) provided for students with intellectual impairment. The data were coded and categorized and then analyzed using both descriptive and inferential statistics in SPSS. The results indicated that 8.54% of the textbooks had content which specifically addressed independent living skills, in which social skills (26.6%) and vocational skills (23.4%) took up the largest portions and child nurturing and caring skills (0.9%) and legal skills (0.8%) took up the smallest portions. We suggest the books should be revised, since they have addressed independent living skills insufficiently and inconsistently whereas they need to prepare students with intellectual impairment for leading an independent life in the society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • independent living skills
  • intellectual impairment
  • content analysis
  • pre-professional