نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف مقایسۀ سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان مدارس تلفیقی و استثنایی ازنظر معلمان و والدین این دانش‌آموزان در شهرستان شهرکرد صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع علی– مقایسه‌ای بود. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده گردید. بدین منظور از تعداد 150 نفر دانش‌آموز ناشنوا در استان چهارمحال و بختیاری 49 نفر در شهرستان شهرکرد فراگیرسازی گردیدند که از بین آنان 18 نفر جهت کنترل متغیرهای مزاحم به روش همتاسازی همگن شدند، که شامل 18 نفر از مدرسه استثنایی و 18 نفر از مدارس فراگیر شهرستان شهرکرد به‌عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامۀ راتر فرم معلم و والدین استفاده گردید که معلمان و والدین دانش‌آموزان آن‌ها را تکمیل کردند. نتایج استخراج‌شده به‌وسیلۀ بررسی میانگین‌ها و تحلیل واریانس یک‌طرفه (Anova) در سطح معنی‌داری 001/0 p< مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که:1-ازنظر معلمان بین سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان یکپارچه‌سازی شده و غیر یکپارچه تفاوت معناداری وجود ندارد. 2-ازنظر والدین بین سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان یکپارچه‌سازی شده و غیر یکپارچه تفاوت معناداری وجود دارد و والدین، کلاس‌های یکپارچه را مؤثر توصیف کردند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effect of Inclusion of Hard of Hearing Students in Regular Schools on Their Social Adjustment

نویسنده [English]

  • Qodratollah Jahani

چکیده [English]

This study compared social adjustment of hard of hearing students included in regular schools of Shahrekord and those enrolled in the city’s exceptional schools from the viewpoint of their teachers and parents. The study followed a causal-comparative research design. The population included all 150 hard of hearing students in Chahar Mahal wa Bakhtiari Province, 49 of which were enrolled in regular schools and 18 were selected for the study sample after controlling the interfering variables. These 18 were then matched with 18 students who were enrolled in exceptional schools. The data were collected using Rotter questionnaire (parent and teacher forms) completed by the children’s parents and teachers. The data analysis was carried out using ANOVA (p < 0.001). The results indicated that a) teachers believed that there was no significant difference between social adjustment of included and not-included hard of hearing students while b) parents felt that the difference between social adjustments of included and not-included hard of hearing students was significance, and that included classrooms were effective.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social adjustment
  • Inclusion
  • non-inclusion
  • Hard of hearing