نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران

چکیده

اختلال اضطراب فراگیر، می‌تواند آسیب‌های روان‌شناختی و هیجانی فراوانی برای دانش‌آموزان در پی داشته باشد که ضروری است با بکارگیری درمان‌های روان‌شناختی مناسب نسبت به درمان این اختلال اقدام شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر خودشفقتی بر کمال‌گرایی و سبک‌های دلبستگی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر منطقه 14 تهران در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانش‌آموز دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه‌ آزمایش و گواه گمارده شدند (15هر گروه 15 دانش‌آموز). گروه آزمایش مداخله درمان مبتنی بر خودشفقتی (گیلبرت، 2009) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزر و همکاران، 2006)، کمال‌گرایی (هیل و همکاران، 2004) و پرسشنامه سبک‌های دلبستگی (کولینز و رید، 1990) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر خودشفقتی بر کمال‌گرایی و سبک‌های دلبستگی اضطرابی، ایمن و اجتنابی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه دارای اختلال اضطراب فراگیر تاثیر معنادار داشته است (p <0/01).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Self-Compassion Based Therapy on the Idealism and Attachment Styles in Secondary High School Female Students with Generalized Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • MOHAMMAD ORAKI 1
  • mozhgan bitaneh 2

1 phd

2 phd student

چکیده [English]

Generalized anxiety disorder can be followed by numerous psychological and emotional damages for the students that appropriate psychological therapies should be applied to treat this disorder. therefore the present study was conducted aiming to investigate the effectiveness of self-compassion-based therapy on the idealism and attachment styles in secondary high school female students with generalized anxiety disorder? it was a quasi-experimental study with pretest, posttest with control group. The statistical population of the current study was secondary high school female students with generalized anxiety disorder in zone 14 Tehran in academic year 2018-19. 30 high school female students with generalized anxiety disorder were selected through purposive sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (each group of 15). The experimental group received self-compassion-based therapy intervention (Gilbert, 2009) during two-and-a-half months in ten seventy-five-minute sessions. The applied questionnaires in this study included generalized anxiety disorder questionnaire (Spitzer, et.al, 2006) and idealism (Hill et.al, 2004) and attachment styles questionnaire (Collins and Reed, 1990). The data from the study were analyzed through MANCOVA method. the results showed that self-compassion-based therapy has had significant effect on the idealism and anxiety, safe and avoidant attachment styles in secondary high school female students with generalized anxiety disorder (p < 0.001)

کلیدواژه‌ها [English]

  • anxiety disorder
  • self-compassion-based therapy
  • idealism
  • attachment style
پاکدامن، ش. (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه‌طلبی در نوجوانی، رساله دکتری روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
جمشیدی، ب؛ حسین چاری، م؛ حقیقت، ش؛ رزمی، م. ر. (1388). اعتباریابی مقیاس جدید کمالگرایی. مجله علوم رفتاری، 3 (1)، 43-35.
خلعتبری، ج؛ همتی ثابت، و؛ محمدی، ح. (1397). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر تصویر بدنی و رضایت زناشویی زنان مبتلا به سرطان پستان: یک مطالعه کارآزمایی آموزشی تصادفی شده، مجله بیماری‌های پستان ایران، 11(3)، 20-8.
خونساری، م؛ تاجری‌، ب؛ سرداری‌پور، م؛ حاتمی، م؛ حسین‌زاده تقوایی، م. (1398). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموخته شده و خودکارآمد ‌پنداری دانش‌آموزان، فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۸(۷۳)، ۱۷-۲۸.
رضایی جمالویی، ح؛ حسنی، ج؛ نورمحمدی نجف‌آبادی، م. (1398). نقش سبک‌های دلبستگی در رفتارهای پرخطر نوجوانان پسر مقطع متوسطه دوم، دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 20(1)، 121-112.
رضایی‌پور، ف؛ جباریفر، ت؛ برزگربفرویی، ک. (1398). بررسی مقایسه‌ای ابعاد دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی، سازگاری اجتماعی و تحصیلی بر اساس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی، فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 9(35)، 215-232.
زمانی‌مزد، ر؛ گرافر، ا؛ داورنیا، ر؛ بابایی گرمخانی، م. (1397). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در بهبود کیفیت زندگی و خودکارآمدی والدینی مادران کودکان اوتیستیک، مجله تصویر سلامت، 9(4)، 243-233.
سعیدی، ض؛ قربانی، ن؛ سرفراز، م.ر؛ شریفیان، م.ح. (1394). رابطه شفقت خود، ارزش خودتنظیمی هیجان خودآگاه، مجله پژوهش در سلامت  روانشناختی، 6(3)، 9-1.
شیرمحمدی، ف؛ کاکاوند، ع؛ شمس اسفندآباد، ح. (1395). ارتباط کمال گرایی و اختلال اضطراب فراگیر با میانجی گری تفکر ارجاعی، روان شناسی کاربردی، 10(1)، 123-107.
عبدالکریمی، م؛ قربان شیرودی، ش؛ خلعتبری، ج؛ زربخش، م.ر. (1397). اثربخشی بسته فراتشخیصی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد، درمان متمرکز بر شفقت و رفتاردرمانی دیالیکتیکی بر تنظیم هیجان و رفتار خوردن زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی، فصلنامه علمی پژوهشی علوم روا‌ن‌شناختی، ۱۷(۷۰)، ۶۵۱-۶۶۲.
غفاریان، ح؛ خیاطان، ف. (1397). تاثیر آموزش درمان مبتنی بر شفقت بر خودپنداره و ابراز وجود دانش‌آموزان دختر دوره اول دبیرستان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 19(1)، 36-26.
محمدزاده، ع؛ خیری‌هیق، ع؛ واحدی، م. (1395). مقایسه مؤلفه‌های کمال‌گرایی در مبتلایان به اختلالات وسواسی جبری، افسردگی اساسی و گروه بهنجار.مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، ۶(۴): ۵۱۲-۵۲۱.

مرادی‌زاده؛ س؛ ویسکرمی، ح؛ میردریکوند، ف؛ قدم‌پور، ع؛ غضنفری، ف. (1398). بررسی و مقایسه اثربخشی روان‌درمانی مثبت‌نگر و واقعیت‌درمانی بر کاهش کمال‌گرایی و استرس‌تحصیلی دانش‌آموزان دختر تیزهوش، فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 9(34)، 79-110.

معتمدی، م. (1397). اثربخشی ذهن آگاهی کودک محور بر اضطراب، پرخاشگری،کمالگرایی و نارسایی هیجانی دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن دوره دبستان (12-8 سال). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).
Ayers, S., Jessop, D., Pike, A., Parfitt, Y., Ford, E.(2014). The role of adult attachment style, birth intervention and support in posttraumatic stress after childbirth: A prospective study. Journal of Affective Disorders, 155: 295-298.
Baker, D.A., Caswell, H.L., Eccles, F.J.R. (2019). Self-compassion and depression, anxiety, and resilience in adults with epilepsy.Epilepsy & Behavior, 90: 154-161.
Batista, R., Cunha, M., Galhardo, A., Couto, M., Massano-Cardoso, I.(2015). Psychological Adjustment to Lung Cancer: The Role of Self-compassion and Social Support. European Psychiatry, 30: 1511-1515.
Bluth, K., Eisenlohr-Moul, T.A.(2017). Response to a mindful self-compassion intervention in teens: A within-person association of mindfulness, self-compassion, and emotional well-being outcomes. Journal of Adolescence, 57: 108-118.

Byrow, Y., Peters, L.(2017). The influence of attention biases and adult attachment style on treatment outcome for adults with social anxiety disorder. Journal of Affective Disorders, 217: 281-288.

Cho, S., White, K.H., Yang, Y., Soto, J.A.(2019). The role of trait anxiety in the selection of emotion regulation strategies and subsequent effectiveness. Personality and Individual Differences, 147: 326-331.

Chung, K., Choi, E.(2014). Attachment styles and mother’s well-being among mothers of preschool children in Korea: The mediating role of marital satisfaction. Personality and Individual Differences, 69: 135-139.

Collins, V.L., Read, S.J. (1990). Adult attachment؛Working models relationship quality in dating couples. Journal of personality and social psychology, 58(4): 644-663.
Corry, J., Green, M., Roberts, G., Frankland, A., Wright, A., Lau, P., Loo, C., Breakspear, M., Mitchell, P.B.(2013). Anxiety, stress and perfectionism in bipolar disorder. Journal of Affective Disorders, 151(3): 1016-1024.
Dahlin, M., Ryberg, M., Vernmark, K., Annas, N., Carlbring, P., Andersson, G.(2016). Internet-delivered acceptance-based behavior therapy for generalized anxiety disorder: A pilot study. Internet Interventions, 23: 16–21.
Dunkel, C.S., Lukaszewski, A.W., Chua, K.(2016). The relationships between sex, life history strategy, and adult romantic attachment style. Personality and Individual Differences, 98: 176-178.
Farra, S.L., Smith, S.J.(2019). Anxiety and Stress in Live Disaster Exercises. Journal of Emergency Nursing, 45(4): 366-373.
Gnilka, P.B., Broda, M.D.(2019). Multidimensional perfectionism, depression, and anxiety: Tests of a social support mediation model. Personality and Individual Differences, 139: 295-300.

Hayes-Skelton, S.A., Roemer, L., Orsillo, S.M., (2013). A randomized clinical trial comparing an acceptance-based behavior therapy to applied relaxation for generalized anxiety disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 81: 761–773.

Hill, R.W., Huelsman, T.J., Furr, R.M., Kibler, J., Vicente, B.B., Kennedy, C. (2004). A new measure of perfectionism: The Perfectionism Inventory. Journal of Personal Assessments, 82(1): 80-91.
kebeck, K.K., Liedtke, C., Kohl, W., Alferink, J., Kret, M.E.(2017). Attachment style moderate’s theory of mind abilities in depression. Journal of Affective Disorders, 213: 156-160.
Kidd, T., Hamer, M., Steptoe, A.(2011). Examining the association between adult attachment style and cortisol responses to acute stress. Psychoneuroendocrinology, 36(6): 771-779.
Kinney, K.L., Burkhouse, K.L., Klumpp, H.(2019). Self-report and neurophysiological indicators of emotion processing and regulation in social anxiety disorder. Biological Psychology, 142: 126-131.
Kobori, O., Yoshie, M., Kudo, K., Ohtsuki, T.(2011). Traits and cognitions of perfectionism and their relation with coping style, effort, achievement, and performance anxiety in Japanese musicians. Journal of Anxiety Disorders, 25(5): 674-679.
Lathren, C., Bluth, K., Park, J.(2019). Adolescent self-compassion moderates the relationship between perceived stress and internalizing symptoms.Personality and Individual Differences, 143: 36-41.
Lieb, R., Becker, E., Altamura, C. (2005). The epidemiology of generalized anxiety disorder in Europe. Europe Neuropsychopharmacology, 15: 445-452.

Luo, Y., Meng, R., Li, J., Liu, B., Cao, X., Ge, W.(2019). Self-compassion may reduce anxiety and depression in nursing students: a pathway through perceived stress. Public Health, 174: 1-10.

Morgan-Lowes, K.L., Clarke, P.J.F., Hoiles, K.J., Shu, C.Y., Watson, H.J., Dunlop, P.D., Egan, S.J.(2019). The relationships between perfectionism, anxiety and depression across time in pediatric eating disorders. Eating Behaviors, 34: 101-107.

Neff, K.D. (2009). The role of self-compassion in development: A healthier way to relate to oneself. Human Development, 52(4): 211-214.

, Chung, J., Samson, L., Balanji, S., Zaitsoff, S.(2019). A systematic review of the relation between self-compassion and depressive symptoms in adolescents. Journal of Adolescence, 74: 210-220.

Richards, D., Timulak, L., Rashleigh, C., McLoughlin, O., Colla, A., Joyce, C., Doherty, G., Sharry, J., Duffy, D., Anderson-Gibbons, M.(2016). Effectiveness of an internet-delivered intervention for generalized anxiety disorder in routine care: A randomised controlled trial in a student population. Internet Interventions, 6: 80-88.

Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B., & Löwe, B. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of internal medicine, 166(10): 1092-1097.

Tanenbaum, M.L., Adams, R.N., Gonzalez, J.S., Hanes, S.J., Hood, K.K.(2017). Adapting and validating a measure of diabetes-specific self-compassion. Journal of Diabetes and its Complications, 33(10): 1540-1545.
Wang, X., Chen, Z., Poon, K., Teng, F., Jin, S.(2017). Self-compassion decreases acceptance of own immoral behaviors. Personality and Individual Differences