نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه رواشناسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر

2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی خود ناتوان‌سازی بر اساس خوش‌بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در دانش-آموزان دارای اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 540 دانش‌آموز دچار انواع اختلال یادگیری پایه سوم تا پنجم ابتدایی ارجاع داده‌شده به مرکز اختلال یادگیری آموزش و پرورش بوشهر در سال تحصیلی 1398-1397 بود. از میان آن‌ها به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۲۲۵ نفر که ویژگی‌های لازم را داشتند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل، پرسشنامه تنطیم شناختی-هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کاترایت (2004)، پرسشنامه خوش-بینی تحصیلی شیرر و کارور (1985) و مقیاس خودناتوان‌سازی تحصیلی میدگلی (2000) بود. داده‌های حاصل از اجرای پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خوش‌بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان توان پیش‌بینی خود‌ناتوان‌سازی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری دارند(156/0=R2؛001/0˂ P). این نتایج نشان می‌دهد که وجود خوش‌بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و همچنین تنظیم شناختی پایین در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری با ایجاد تعلل در تکالیف تحصیلی و عدم ایجاد انگیزه مثبت، نقش مؤثری در خود‌ناتوان‌سازی، افت تحصیلی و بالطبع تداوم این اختلال در این دانش‌آموزان می‌شود. لذا می‌توان از طریق آموزش و اعمال روش‌های مناسب تربیتی، موجبات عملکرد تحصیلی بهتر و سلامت روانی این دانش‌آموزان را فراهم آورد و همچنین زمینه پیشرفت همه جانبه‌ای را برای دانش‌آموزانی که از لحاظ خود‌ناتوان‌سازی پایین هستند را مهیا کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigation Role of Educational Optimism, Metacognitive Beliefs and Cognitive Emotion Regulation in Prediction of Self-Handicapping in Students with Special Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • yousef dehghani 1
  • sadegh hekmatiyan fard 2

1 department of psychology, Persian gulf university

2 MA in General Psychology, Persian Gulf University, Bushehr, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to predict of self-handicapping based on educational optimism, metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation in students with learning disabilities. The research method was descriptive correlational. The statistical population consisted of 540 third- to fifth-grade male primary students with all kinds of learning disabilities who had been referred by the schools to the Center for Learning Disabilities of Bushehr province’s Department of Education in 2018-2019 school year. Of these, using simple sampling and considering the requirements of the research project, 225 students were selected. The research instrument consisted of cognitive-emotional adjustment of Garnowsky et al questionnaire (2001), meta-cognitive beliefs of Wales and Carthage questionnaire (2004), academic happiness of Shirer and Carver questionnaire (1985) and Midgley self-advancement Scale (2000). The data from the implementation of the questionnaires were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression methods. Findings showed that Educational optimism, metacognitive beliefs and cognitive emotional regulation can predict self-handicapping of students with learning disabilities negatively (p < 0.001, R2=0/156). These results indicate that there is existence of low educational optimism, metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation in students with learning disabilities with procrastination in academic tasks and lack of positive motivation have effective role in self-handicapping, academic failure and consequently the continuation of this disorder in these students. Therefore, it is possible to improve the educational performance and mental health of these students through training and applying appropriate educational methods. It also provides the way for all-round advancement for students with low self-handicapping.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-handicapping
  • Educational optimism
  • Metacognitive beliefs
  • Cognitive emotion regulation
  • Special learning disorder
آقابابایی، س؛ امیری، ش. (۱۳۹۳). بررسی مؤلفه­ی دیداری-فضایی حافظه­ی فعال و کوتاه مدت در دانش­آموزان با اختلالات یادگیری و مقایسه با دانش­آموزان عادی. روان‌شناسی شناختی، ۲(۴)، ۹-۱.
حسنی، ج. (۱۳۹۰). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه نظم­جویی شناختی هیجان. تحقیقات علوم رفتاری، ۹(۴)، ۲۴۰-۲۲۹.
دهقانی، ی؛ حکمتیان­فرد، ص. (1398). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی، 9(34)، 158-137.
رئیسی، ف؛ شیخ شبانی؛ فاتحی­زاده، م. (1383). رابطه خود ناتوان­سازی تحصیلی دانش­آموزان با اهداف تسلط، عملکردگرا و عملکردگریز دانش­آموز، والدین، معلم و کلاس. تازه­های علوم شناختی، 23، ۱۰۱-۹۳.
سادوک، بنجامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا؛ روئیز، پدرو. (1395). کاپلان و سادوک. خلاصه روانپزشکی (علوم رفتاری، روانپزشکی بالینی). جلد سوم. ترجمه فرزین رضاعی.انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2015).
سالاری­فر، م؛ پوراعتماد، ح. (1390). رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی واضطراب. مجله یافته، 13(4)، ۳۸-۲۹.
شیرین­زاده دستگیری، ص؛ گودرزی، م؛ رحیمی، چ؛ نظیری، ق. (۱۳۸۷). بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه فراشناخت. مجله روانشناسی، ۴۸، ۴۶۱-۴۴۵.
عزیزیان، م؛ عابدی، م. (۱۳۸۴). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی سطح خواندن برای دانش‌آموزان پایه سوم دبستان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۱(۴)، ۳۷۹-۳۸۷.
فدایی­وطن، ز؛ استکی، م. ف قنبری­پناه، ا.ف؛ کوچک­انتظار، ر. (1398). قایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و آموزش بازسازی شناختی بر خودکارآمدی اجتماعی و عاطفی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی، 9(35)، 192-169.
قربانی، ن.ف؛ جباری، س. (1397). تأثیرآموزش نظریه‌ذهن بر کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان پسر با ناتوانی یادگیری. روانشناسی افراد استثنایی، 8(31)، 259-237.
کجباف، م؛ عریضی، ح؛ خدابخشی، م. (1385). هنجاریابی، پایایی و روایی مقیاس خوش­بینی و بررسی رابطه بین خوش­بینی، خود تسلط­یابی و افسردگی در شهر اصفهان در سال تحصیلی 1385-1384. مجله مطالعات روان شناختی الزهرا، 2(1 و 2)، 68- 51.
کیانی، ا؛ اسدی، م؛ محمدی، ع.(1396). بررسی عوامل موثر بر اختلالات یادگیری دانش­آموزان مقطع ابتدایی. مجله ناتوانی­های یادگیری، 6(4)،۱۲۵- ۱۰۴.
محمداسماعیل، ‌ا؛ هومن، ح. (۱۳۸۱). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کی‌مت. فصلنامه کودکان استثنایی، ۲(۴)،۳۳۲-۳۲۳.
نریمانی، محمد. (۱۳۹۱). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر پردازش هیجانی، تکانش‌وری و حواس‌پرتی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، ۲ (۲)، 121-101.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Washington, DC: APA.
Arnett, A. B., Pennington, B. F., Peterson, R. L., Willcutt, E. G., DeFries, J. C., & Olson, R. K. (2017). Explaining the sex difference in dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(6), 719-727.
Barnes, L. L. (2016). Children with learning disabilities with in the family context. Personality and Individual Differences. 30(6), 1311-1327.
Beard, K., Hoy, W., & Hoy, A. (2010). Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct. Teaching and Teacher Education, 26, 1136-1144.
Berglas, S. & Jones, E. E. (1978). Drug choice as a self-handicapping strategy in response to noncontingent success. Journal of personality and social psychology, 36(4), 405-417.
Berninger, V. W., Nagy, W., Tanimoto, S., Thompson, R., & Abbott, R. (2015). Computer instruction in handwriting, spelling, and composing for students with specific learning disabilities in grades 4–9. Computers & Education, 8,154-168.
Carciofo, R., Song, N., Du, F., Wang, M. M., & Zhang, K. (2017). Metacognitive beliefs mediate the relationship between mind wandering, self-handicapping and negative affect. Personality and Individual Differences, 107(18), 78-87.
Chambrier, A, F., & Zesiger, P. (2018). Is a fact retrieval deficit the main characteristic of children with mathematical learning disabilities? Acta Psychologica, 190, 95-102.
Clarke, I. E. & McCann, C. (2016). Internal and external aspects of self-handicapping reflect the distinction between motivations and behaviours: Evidence from the Selfhandicapping Scale. Personality and Individual Differences, 100, 6-11.
Clarke, I. E. & McCann, C. (2016). What is self-handicapping? Personality and Individual Differences, 101, 472-483.
Cocorada, E. (2011). Academic self-handicapping and their correlates in adolescence. Bulletin of the Transilvania University of Brasov, 53(14), 57– 64.
Cono, M., & Sanchez-Iborra, R. (2015). One of use of a multimedia platform for music education with handicapped children: A case study. Camputer & Education, 87, 254-276
Covington, M. V. (1984). The self-worth theory of a chievement motivation: Findings and implications. Elementary school Journal, 85 (1), 5-20.
Del Mar Ferradas, M., Freire, C., Nunez, J. C., Pineiro, I., & Rosario, P. (2016). Motivational profiles in university students: Its relationship with self-handicapping and defensive pessimism strategies. Learning and Individual Differences, 27, 134-143.
Eyink, J., Hirt, E. R., Hendrix, K. S., & Galante, E. (2017). Circadian variations in claimed self-handicapping: Exploring the strategic use of stress as an excuse. Journal of Experimental Social Psychology, 69, 102-110.
Ferrari, J. R., & Tompson, T. (2006). Imposter fears: link with selfpresentational: concerns and self-handicapping behaviors. Personality and Individual Differences, 40, 341-352.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist, 34(10), 906-11.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities from identification to intervention. NewYork: Guilford.
Gavric, D., Moscovitch, D. A., Rowa, K., & McCabe, R. E. (2017). Post-event processing in social anxiety disorder: Examining the mediating roles of positive metacognitive beliefs and perceptions of performance. Behaviors Research and Therapy, 91, 1-12.
Gross, J. J. (2015). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford publications.
Guarensphki, R., Durbun, J., Lopamer, F., & Forese, P. (2001). Social predictors of changes in students’ achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 25(12), 21-37.
Hoy, W., Tarter, C., & Hoy, A. (2006). Academic optimism of school: Afforce for student achievement. American Educational Research Journal, 43(3), 425-446.
Jiang, Y., & Kleitman, S. (2017). Metacognition beliefs and motivation: Links between confidence, self-protection, academic selfhandicapping and self-enhancement. Learning and Individual Differences, 37(14), 222-230.
Klapp, A. (2016). The importance of self-regulation and negative emotions for predicting educational outcomes and selfhandicapping–Evidence from 13-year olds in Swedish compulsory and upper secondary school. Learning and Individual Differences, 52(8), 29-38.
Kopczynski, L., & Smith, E. (2015). The Impact of Self-Handicapping in Strategic Board Games Upon New Player’s Experiences. Journal of Applied Sport Psychology, 16(4), 111–127.
Kwon, K., Kupzyk, K., & Benton, A. (2018). Negative emotionality, emotion regulation, and achievement: Cross-lagged relations and mediation of academic engagement. Learning and Individual Differences, 67, 33-40.
Luo, W., Ng, P. T., Lee, K., & Aye, K. M. (2016). Self-efficacy, value, and emotion as mediators between parenting practice and homework behavior: A control-value theory perspective. Learning and Individual Differences, 50(15), 275-282.
McGuigan, L., & Hoy, W. (2006). Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools, 5, 203-229.
Metsapelto, R. L., Pakarinen, E., Kiuru, N., Poikkeus, A. M., Lerkkanen, M. K., & Nurmi, J. E. (2015). Developmental dynamics between children’s externalizing problems, task-avoidant behavior, and academic performance in early school years: A 4-year follow- up. Journal of Educational Psychology, 107(1), 246-257.
Midgley C., & Urdan, T. (1995). Predictors of middle school students' use of self-handicapping strategies. The Journal of Early Adolescence, 15(4), 389-411.
Mrazik, M., Naidu, D., Borza, C., Kobitowich, T., & Shergill, S. (2019). King Devick computerized neurocognitive test scores in professional football players with learning and attentional disabilities. Journal of the Neurological Sciences, 399,140-143.
Mu, G. M., Hu, Y., & Wang, Y. (2017). Building resilience of students with disabilities in China: The role of inclusive education teachers. Teaching and Teacher Education, 67(3), 125-134.
Nosenko, D., Arshava, I., & Nosenko, E. (2014). Self-handicapping as a coping strategy: approaches to conceptualization. Advances in Social Sciences Research Journal, 1(3), 157-166.
O'Shea, A., Booth, J. L., Barbieri, C., McGinn, K. M., Young, L. K., & Oyer, M. H. (2017). Algebra performance and motivation differences for students with learning disabilities and students of varying achievement levels. Contemporary Educational Psychology, 50, 80-96.
Rickert, N. P., Meras, I. L., & Witkow, M. R. (2014). Theories of intelligence and students' daily self-handicapping behaviors. Learning and Individual Differences, 36, 1-8.
Scheier, M. F., & Corver, C. S. (2001). Optimism pessimism and psychological wellbeing. In E. C. Change (Ed.), optimism and pessimism: Implications for theory research and practice. Washington DC: American Psychological Association.
Sezgin, F., & Erdogan, O. (2015). Academic Optimism, Hope and zest for work as predictors of teacher self-efficacy and perceived success. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 7-19.
Slattery, E., McMahon, J., & Glagher, G. (2017). Optimism benefit finding in parents of children with developmental disabilities: The role of positive reappraisal and social support. Research in Developmental Disabilities, 65, 12-22.
Snyder, K. E., Malin, J. L., Dent, A. L., & Linnenbrink-Garcia, L. (2014). The message matters: The role of implicit beliefs about giftedness and failure experiences in academic self-handicapping. Journal of Educational Psychology, 106(1), 230-241.
Tolin, D. F. (2019). Inhibitory learning for anxiety-related disorders. Cognitive and Behavioral Practice, 26(1), 225-236.
Wells, A., & Cater-Haiten, H. (2004). Predictors of middle school student’s use of self-handicapping strategies. Journal of Early Adolescence, 15(7), 389-411.
Wusik, M. F., & Axsom, D. (2016). Socially positive behaviors as self-handicapping. Journal of Social and Clinical Psychology, 35(6), 494-509.
Yu, R., & Singh, K. (2018). Teacher support, instructional practices, student motivation, and mathematics achievement in high school. The Journal of Educational Research, 111(1), 81-94.