نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مداخلههای روانشناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانشآموزان کمتوانذهنی انجام گرفت. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. بدین منظور والدین 36 دانشآموز کمتوانذهنی بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس رفتار سازشی وایلند استفاده شد. دادهها با روش آماری کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها تفاوت معناداری را بین عملکرد دانشآموزان کمتوانذهنی در دو گروه آزمایش و کنترل در رفتارهای سازشی نشان داد (001/0p<). بنابراین میتوان نتیجه گرفت کهمداخلههای روانشناختی و آموزشی مبتنی بر خانواده بر بهبود رفتارهای سازشی دانشآموزان کمتوانذهنی تأثیر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect of Family-Based Psychological and Educational Interventions on Improving Adaptive Behaviors in Students with Intellectual Impairment
نویسنده [English]
- Ahmad Yarmohammadian
چکیده [English]
The present study aimed to investigate effects of family-based psychological and educational interventions on improving adaptive behaviors of school students with mental impairment. It followed a semi-experimental research design. A total of 36 parents of students with mental impairment were selected through multi-level cluster sampling and assigned to the control and the experimental group. The data were gathered using Vineland Adaptive Behavior Scales, and analyzed using analysis of covariance (ANCOVA). The data analysis showed a significant difference between adaptive behaviors in the students of the two groups (p < 0.001). Thus, we can conclude that family-based psychological and educational interventions have a positive effect on adaptive behaviors of students with mental impairment.
کلیدواژهها [English]
- Psychological Interventions
- the family
- adaptive behavior
- mental impairment