نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دکترای روان شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
یکی از هستههای اصلی ناتوانیهای یادگیری، نارسایی در توجه میباشد. جهت بررسی این امر، هدف پژوهش حاضر مقایسه کنترل توجه و حواسپرتی در دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری بود. بدین منظورتعداد 3 گروه دانشآموز با ناتوانی یادگیری (15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفر با نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه ناتوانی) که از بین دانشآموزان مراکز ناتوانیهای یادگیری اداره آموزشوپرورش شهر ارومیه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخابشده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفری از دانشآموزان عادی در این مطالعه علّی- مقایسهای شرکت کردند. بعد از انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته برای ناتوانیهای یادگیری جهت تأیید یا رد نوع تشخیص، از این دانشآموزان خواسته شد با کمک پژوهشگر به مقیاس کنترل توجه و حواسپرتی پاسخ دهند. دادههای بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه، تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معنیدار (LSD) تحلیل شد.نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات گروهها در میزان تمرکز توجه، نمره کلی کنترل توجه و میزان حواسپرتی وجود دارد. نتیجه آزمون تعقیبی نیز آشکار کرد که این تفاوت بین گروه عادی با گروههای با ناتوانی یادگیری میباشد؛ یعنی تفاوت معنیداری بین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر این متغیرها به دست نیامد. این نتایج آشکار میکنند که کودکان با ناتوانی یادگیری کنترل توجهی پایین و حواسپرتی بالایی نسبت به گروه عادی دارند. همچنین سه گروه با ناتوانی یادگیری ازنظر کنترل توجه و حواسپرتی همگن میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of Attention Control and Distraction between Students with and without Learning Impairment
نویسنده [English]
- Sajad Basharpoor
چکیده [English]
Attention deficit is one of the core elements of learning disorder. Aimed at studying attention deficit, this paper compares attention control and distraction in students with and without learning impairments. Three groups of students with learning impairments (one group of 15 with dyslexia-dysgraphia, another group of 15 with dyscalculia, and yet another group of 15 with mixed disorder) were randomly selected out of students enrolled in centers for learning impairments supervised by regional office of Ministry of Education in Uremia. A forth group of 15 normal students was also randomly selected. The study followed a causal-comparative research design. The diagnosis of type of learning impairment for each student was checked using structured clinical interviews, and the students were then asked to complete the attention control and effortful control questionnaires (the distraction-persistence subscale). The data were analyzed using one way ANOVA, MANOVA and the Least Significant Difference (LSD) test. The results showed significant differences between the groups’ mean test score in attention focus, attention control and level of distraction. The result of the LSD test showed that the main difference existed between the group of normal students and the other three groups, whose members were children with learning disorders. In other words, no significant difference existed in the three groups themselves. The results reveal that, compared to normal children, students with learning impairments have far less attention control and far more distractibility. Furthermore children with different types of learning impairments are homogeneous in terms of attention control and distractibility.
کلیدواژهها [English]
- attention control
- attention focus
- attention shifting
- distraction
- learning impairment