نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
2 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان در نوجوانان و بزرگسالان برای اولین بار در ایران انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را متخصصان و نوجوانان و بزرگسالان در سال 1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل 9 متخصص و 461 شرکتکننده میشد که با روش نمونهگیری تصادفی از شهر تهران و اصفهان انتخاب شدند. فرآیند ترجمه و ترجمه معکوس برای تهیه نسخه فارسی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان انجام شد. برای تعیین روایی صوری و محتوایی از نظر 9 متخصص استفاده شد. شاخص روایی محتوایی به روش لاواشه و روش والتز و باسل به دست آمد و شاخص روایی سازه به روش تحلیل عاملی محاسبه شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به دست آمد. پرسشنامه در پنج خردهمقیاس شامل 20 سوال پنج گزینهای طراحی شد. روایی صوری و محتوایی (شاخص روایی محتوایی کل= 84/0) تائید شد. شاخص روایی محتوایی برای هر یک از خردهمقیاسهای اقدام به کارهای دیگر، کنارهگیری، رویارویی فعال، جستجوی حمایت اجتماعی و نادیده گرفتن به ترتیب 82/0، 87/0، 86/0، 87/0 و 83/0 بود. پایایی هر یک از خردهمقیاسهای پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 90/0، 91/0، 89/0 و 87/0 و همچنین با روش بازآزمایی در دامنه 59/0 تا 66/0 به دست آمد. پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان برای نوجوانان و بزرگسالان، ابزاری روا و پایا است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating Psychometric Properties of the Persian Version of Behavioral Emotion Regulation Questionnaire
نویسندگان [English]
- Mohmmad Ashori 1
- Sogand Ghasemzadeh 2
- Farzaneh Safarpour 3
1 Assistant Professor, Department of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran (Corresponding Author).
2 Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran, Iran.
3 M.A. Student of Psychology and Education of People with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate of the psychometric properties of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire for adolescents and adults for first time in Iran. The present research was descriptive and of survey type. Translation and back-translation processes were used to prepare the Persian version of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire developed by Kraaij & Garnefski (2019). The statistical population of the present research was adolescents and adults in 2019. The sample included 461 adolescents who were selected through the multistage cluster random sampling method in the provinces of Tehran (Districts 2, 4, 11, and 20) and Isfahan (Isfahan, Shahr-e Reza, and Najaf Abad cities). The viewpoints of nine experts were gathered to assess the questionnaire’s face and content validities. Lawashe method and Waltz and Bausell method were used to calculate the content validity index. Construct validity was analyzed using factor analysis. The reliability of the scale was calculated using Cronbach’s alpha and test-retest methods. The results of the exploratory and confirmatory factor analyses showed that the five-factor model had a good fitness and its construct validity was confirmed, respectively. The face validity and content validity (CVI=0/84) were confirmed satisfactorily. The content validity indices were .82, .87, .86, .78 and .83 for the subscales of seeking distraction, withdrawal, actively approaching, seeking social support, and ignoring, respectively. The reliability coefficients for the subscales of the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire, using Cronbach’s alpha, were found to be .88, .90, .91, .89 and .87, respectively. Additionally, reliability was calculated by the test-retest method and found to be between the range of .59 to .66. The results of the convergent and divergent validities between the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire through its simultaneous implementation with the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire and the scale of depression, anxiety and stress were also examined and approved. Therefore, the Behavioral Emotion Regulation Questionnaire is a valid and reliable tool, and it can be used to assess the behavioral emotion regulation of individuals in psychological interventions in the Iranian society.
کلیدواژهها [English]
- Adolescents
- Behavioral emotion regulation
- Psychometric properties