نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. (نویسنده مسئول).
2 دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده
آموزش در مدارس ویژه دشواریها و ویژگیهای خاص خود را دارد. از این رو، هدف این پژوهش مقایسۀ وضعیت خستگی از دلسوزی در آموزگاران مدارس آموزش ویژه شهر همدان (شامل ناتوانی هوشی، اختلال یادگیری ویژه، نابینا، ناشنوا، و اوتیسم) براساس سن، جنسیت و تحصیلات بود. روش پژوهش همبستگی بود. 100 نفر از آموزگاران مدارس ویژه شهر همدان به روش نمونه-گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامۀ 40 گویهای خستگی از دلسوزی (پرتنوی، 1996) را پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، ضریب همبستگی، و تحلیل واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین خستگی از دلسوزی و سن همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 > P و 7/0 = r). اما بین تحصیلات با خستگی از دلسوزی همبستگی معناداری به دست نیامد (05/0 < P). تفاوت بین خستگی از دلسوزی آموزگاران زن و مرد مدارس ویژه معنادار بود؛ همچنین بین آموزگاران دانشآموزان گروههای ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه با آموزگاران دانشآموزان گروههای ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا از نظر خستگی از دلسوزی تفاوت معنادار به دست آمد (05/0 > P). بنابراین، خستگی از دلسوزی با سن رابطۀ معنادار داشت، اما با تحصیلات ارتباط معناداری نداشت. خستگی از دلسوزی در بین آموزگاران آموزشگاههای گروههای ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا به طور معناداری بالاتر از گروههای ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه است. پس توجه به سن آموزگاران و نیز گروه دانشآموزان استثنایی که آموزگار با آنان کار میکند، اهمیت بیشتری در خستگی از دلسوزی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Comparison of Compassion Fatigue of Exceptional Schools Teachers Based on Age, Gender, and Education in Hamadan
نویسندگان [English]
- khosro rashid 1
- leila alibolandi 2
- Ahmad Bayat 3
1 Associate professor of psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran (Corresponding Author).
2 PhD Candidate of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
3 PhD Candidate of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]
Education in exceptional schools has its own difficulties and characteristics. The purpose of this study was to survey and compare the compassion fatigue of five groups of exceptional school teachers (including Mentally Retarded, Learning Disorders, Blind, Deaf, and Autistic) based on age, gender and education factors in Hamadan, Iran. The method was correlational. One-hundred teachers of exceptional schools in Hamadan were selected by the convenience sampling method and completed the 40-items Compassion Fatigue questionnaire (Portnoy, 1996). Data were analyzed, using the SPSS-version 25 software, through running the independent samples t-test, correlation coefficient, and one-way analysis of variance. The results showed a significant and positive correlation between fatigue compassion and age (r = 0.7, P < 0.05). But there was no significant correlation between education and fatigue compassion (P < 0.05). There was a significant difference between fatigue compassion of male and female teachers of exceptional schools. Additionally, there was a significant difference between the teachers of deaf and learning disordered students with the teachers of mentally retarded, autistic, and blind students in terms of compassion fatigue (P < 0.05). Thus, fatigue compassion had a significant relationship with age, but it did not have a significant relationship with education. The levels of compassion fatigue among teachers of mentally retarded, autistic, and blind groups were significantly higher than those in teachers of deaf and learning disordered students. Thus, paying more attention to the age of the teachers as well as the type of exceptionality in students with whom the teacher works are significant for the compassion fatigue.
کلیدواژهها [English]
- Compassion Fatigue
- Teachers
- Exceptional Schools