نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. (نویسنده مسئول).

2 دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 دانشجوی دکترای روان‌شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

چکیده

آموزش در مدارس ویژه دشواری‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد. از این رو، هدف این پژوهش مقایسۀ وضعیت خستگی از دلسوزی در آموزگاران مدارس آموزش ویژه شهر همدان (شامل ناتوانی هوشی، اختلال یادگیری ویژه، نابینا، ناشنوا، و اوتیسم) براساس سن، جنسیت و تحصیلات بود. روش پژوهش همبستگی بود. 100 نفر از آموزگاران مدارس ویژه شهر همدان به روش نمونه-گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامۀ 40 گویه‌ای خستگی از دلسوزی (پرتنوی، 1996) را پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل، ضریب همبستگی، و تحلیل واریانس یک‌راهه تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین خستگی از دلسوزی و سن همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 > P و 7/0 = r). اما بین تحصیلات با خستگی از دلسوزی همبستگی معناداری به دست نیامد (05/0 < P). تفاوت بین خستگی از دلسوزی آموزگاران زن و مرد مدارس ویژه معنادار بود؛ همچنین بین آموزگاران دانش‌آموزان گروه‌های ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه با آموزگاران دانش‌آموزان گروه‌های ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا از نظر خستگی از دلسوزی تفاوت معنادار به دست آمد (05/0 > P). بنابراین، خستگی از دلسوزی با سن رابطۀ معنادار داشت، اما با تحصیلات ارتباط معناداری نداشت. خستگی از دلسوزی در بین آموزگاران آموزشگاه‌های گروه‌های ناتوانی هوشی، اوتیسم، و نابینا به طور معناداری بالاتر از گروه‌های ناشنوا و اختلال یادگیری ویژه است. پس توجه به سن آموزگاران و نیز گروه دانش‌آموزان استثنایی که آموزگار با آنان کار می‌کند، اهمیت بیشتری در خستگی از دلسوزی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Comparison of Compassion Fatigue of Exceptional Schools Teachers Based on Age, Gender, and Education in Hamadan

نویسندگان [English]

  • khosro rashid 1
  • leila alibolandi 2
  • Ahmad Bayat 3

1 Associate professor of psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran (Corresponding Author).

2 PhD Candidate of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

3 PhD Candidate of Psychology, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.

چکیده [English]

Education in exceptional schools has its own difficulties and characteristics. The purpose of this study was to survey and compare the compassion fatigue of five groups of exceptional school teachers (including Mentally Retarded, Learning Disorders, Blind, Deaf, and Autistic) based on age, gender and education factors in Hamadan, Iran. The method was correlational. One-hundred teachers of exceptional schools in Hamadan were selected by the convenience sampling method and completed the 40-items Compassion Fatigue questionnaire (Portnoy, 1996). Data were analyzed, using the SPSS-version 25 software, through running the independent samples t-test, correlation coefficient, and one-way analysis of variance. The results showed a significant and positive correlation between fatigue compassion and age (r = 0.7, P < 0.05). But there was no significant correlation between education and fatigue compassion (P < 0.05). There was a significant difference between fatigue compassion of male and female teachers of exceptional schools. Additionally, there was a significant difference between the teachers of deaf and learning disordered students with the teachers of mentally retarded, autistic, and blind students in terms of compassion fatigue (P < 0.05). Thus, fatigue compassion had a significant relationship with age, but it did not have a significant relationship with education. The levels of compassion fatigue among teachers of mentally retarded, autistic, and blind groups were significantly higher than those in teachers of deaf and learning disordered students. Thus, paying more attention to the age of the teachers as well as the type of exceptionality in students with whom the teacher works are significant for the compassion fatigue.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Compassion Fatigue
  • Teachers
  • Exceptional Schools
اورکی، م. (1387). مقایسه­ی رضایت شغلی و سلامت روانی آموزگاران مدارس استثنایی و مدارس عادی مقطع ابتدایی. روان‌شناسی تربیتی، 4(11): 43- 23.
برزگر بفرویی، ک. (1394). رابطه باور­های معرفت­شناختی و خود­کارآمدی تدریس در معلمان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه. روان‌شناسی افراد استثنایی، 5(20): 71- 55.
رهبر­کرباسدهی، ف؛ و خان­زاده، ح. (1395). مقایسه تنیدگی شغلی و رضایت شغلی در معلمان دانش­آموزان با کم‌توانی ذهنی و معلمان دانش­آموزان عادی. تعلیم و تربیت استثنایی، 16(4): 31- 25.
ساداتی، س؛ و ملتفت، ق. (1387). اختلال درخودماندگی: راهنمای عملی برای والدین و مربیان. تعلیم و تربیت استثنایی، 84 و 85، 58- 52.
غباری‌بناب، ب.، خزائی، م.، علیزاده، ح؛ و طوفی، ز. (1383). بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده فرسودگی شغلی در معلمان کودکان عقب­مانده و عادی. تازه­های روان­درمانی، 9(33 و 34): 147- 124.
لطفی­نیا، ح؛ و محسنی‌نیا، ح. (1389). بررسی رابطه ویژگی­های شخصیتی با فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی تبریز. علوم تربیتی، 3(11): 106- 93.
مروری، م. (1389). بررسی رابطه رضایت شغلی و متغیرهای جمعیت‌شناختی و مقایسه آن در معلمان دانش­آموزان کم‌توان‌ذهنی و ناشنوا استان مازندران. تعلیم و تربیت استثنایی، 105، 20- 11.
مطلبی، ک؛ و کیانی، ق. (1396). رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان معلمان مدارس استثنایی. مدیریت ارتقای سلامت، 6(3): 60- 52.
مهرابی­زاده هنرمند، م.، آتش­افروز، ع؛ و رضایی، ش. (1392). مقایسه سلامت عمومی، استرس شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی. روان­شناسی بالینی و شخصیت، 2(9): 64- 53.
والاس، ج؛ و مک­لافین، ج. (2000). ناتوانی­های یادگیری. ترجمه محمدتقی منشی‌طوسی. (1388). مشهد: آستان قدس رضوی.
Andrews, A., & Brown, J. L. (2015). Discrepancies in the ideal perceptions and the current experiences of special education teachers. Education and Training Studies, 3(6): 126-131.
Bozgeyikli, H. (2018). Psychological needs as the working-life quality predictor of special education teachers. Universal Journal of Educational Research, 6(2): 289-295.
Brunsting, N. C., Sreckovic, M. A., & Lane, K. L. (2014). Special education teacher burnout: A synthesis of research from 1979 to 2013. Education and Treatment of Children, 681-711.
Brunzell, T., Stokes, H., & Waters, L. (2018). Why do you work with struggling students? Teacher perceptions of meaningful work in trauma-impacted classrooms. Australian Journal of Teacher Education, 43(2): 116-142.
Chang, M. L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21(3): 193-218.
Curran, A. (2017). Burnout: Special education teachers experiences with career demands (Doctoral Dissertation, Northeastern University).
Davis, K. C., & Palladino, J. M. (2011). Compassion fatigue among secondary special education teachers: A case study about job stress and burnout. Online Submission.
Dworznik, G. (2018). Personal and organizational predictors of compassion fatigue symptoms in local television journalists. Journalism Practice, 12(5): 640-656.
Galaterou, J., & Antoniou, A. S. (2017). Teachers' attitudes towards nnclusive education: The role of job stressors and demographic parameters. Special Education, 32(4): 643-658.
Gray, L., & Taie, S. (2015). Public school teacher attrition and mobility in the first five years: Results from the first through fifth waves of the 2007-08 beginning teacher longitudinal study. First Look. NCES 2015-337. National Center for Education Statistics.
Grayson, J. L., & Alvarez, H. K. (2008). School climate factors relating to teacher burnout: A mediator model. Teaching and Teacher Education, 24(5): 1349-1363.
Halifax, J. (2012). A heuristic model of enactive compassion. Current Opinion in Supportive and Palliative Care, 6(2): 228-235.
Jazaieri, H. (2018). Compassionate education from preschool to graduate school. Research in Innovative Teaching & Learning. ISSN: 2397-7604
Maley, M. (2018). Combatting compassion fatigue with mindfulness. Doctoral Nursing Practice, 11(1): 52-58.
Neff, K. D. (2011). Selfcompassion, selfesteem, and wellbeing. Procodi-Social and Personality Psychology Compass, 5(1): 1-12.
Portnoy, D. (1996). Compassion fatigue self-test: An assessment: A self-care guide for people in helping roles.
Sharp Donahoo, L. M., Siegrist, B., & Garrett-Wright, D. (2018). Addressing compassion fatigue and stress of special education teachers and professional staff using mindfulness and prayer. School Nursing, 34(6): 442-448.
Steen, A. M. (2019). Threats to teaching: An investigation into the constructs of compassion fatigue in the Classroom.
Thompson, R., Linehan, C., Glynn, M., & Kerr, M. P. (2013). A qualitative study of carers' and professionals' views on the management of people with intellectual disability and epilepsy: a neglected population. Epilepsy & Behavior, 28(3), 379-385.
Totsika, V., Hastings, R. P., Vagenas, D., & Emerson, E. (2014). Parenting and the behavior problems of young children with an intellectual disability: Concurrent and longitudinal relationships in a population-based study. Intellectual and Developmental Disabilities, 119(5): 422-435.
Wark, S., Hussain, R., & Edwards, H. (2014). The training needs of staff supporting individuals ageing with intellectual disability. Applied Research in Intellectual Disabilities, 27(3): 273-288.
Zabel, R., & Zabel, M. (2001). Revisiting burnout among special education teachers: Do age, experience, and preparation still matter? Teacher Education and Special Education, 24(2): 128-139.