نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی گروه رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).

2 استادیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 استاد گروه رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 استاد گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

چکیده

تصویرسازی حرکتی، زمینه ویژه‌ای برای تکرار حرکات فراهم می‌کند. این قابلیت در کودکان با رشد بهنجار در تحقیقات متعددی بررسی شده است؛ اما در زمینه تصویرسازی حرکتی کودکان با اختلال طیف اتیسم، اطلاعات کمی وجود دارد.، لذا هدف تحقیق حاضر بررسی این مولفه در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم 8 تا 12 سال با عملکرد بالا در مقایسه با همتایان دارای رشد بهنجار بود. بدین منظور 40 کودک با اختلال طیف اتیسم و 40 کودک با رشد بهنجار که از نظر سن، سطح هوش با یکدیگر منطبق بودند، به صورت هدفمند و دردسترس انتخاب شدند. جهت بررسی تصویرسازی حرکتی، از پارادایم چرخش دست در قالب نرم افزار سه بعدی استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از دو آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون یومان ویتنی استفاده گردید. یافته‌های تحقیق حاضر تایید کرد کودکان گروه اتیسم همانند گروه با رشد بهنجار قادر به استفاده از این قابلیت بودند ؛ هرچند این بهره برداری با دقت‌ کمتر و صرف زمان بیشتری نسبت به همتایان عادی صورت پذیرفت . به گونه‌ای که در متغیر زمان واکنش و تعداد خطای مربوط به محرک های ارائه شده، گروه اتیسم عملکرد ضعیف‌تری نسبت به همتایان با رشد بهنجار خود داشتند. نتایج پیشنهاد می‌نماید هر چند بروز اختلال می‌تواند بر عملکرد شناختی زیربنای رفتارهای حرکتی در این کودکان تاثیر داشته باشد، اما ظرفیت‌های مورد نیاز به منظور یادگیری و رشد مهارت‌های حرکتی در این کودکان به نحو مطلوب وجود داشته و در راستای اهداف توانبخشی و ارتقاء عملکرد آن‌ها، قابل استفاده می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Motor imagery in children high-functioning autism spectrum disorder

نویسندگان [English]

  • saeid ahar 1
  • Farhad Ghadiri 2
  • Abbas Bahram 3
  • Mehran Karimi 4

1 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran

2 Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran

3 Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran

4 Shahid Sadoughi Medical sciences university Yazd

چکیده [English]

Motor Imagery provides a special context for representation of movements. This feature has been investigated in typical developing children in several studies, but there is little information in the field of motor imagery in children with autism. Therefore, the aim of the present study was to investigate this component in children with autism spectrum disorder aged 8 to 12 years compared to typical developing peers.
40 ASD children and 40 TD children who were age and IQ matched, purposefully and available selected and participated in the research voluntarily. To investigate motor imagery, the hand rotation paradigm in 3D software was used. The task involves two blocks of 12 hand-pattern which rotates randomly three times at six angles. The reaction time and error numbers were recorded as the performance scores of each subject. In order to analyze the data, two analysis of variance tests were used to evaluate and compare the reaction times and the U-man Whitney test used for the number of errors separately for back and palm view of hand.
The findings confirmed that children with autism are able to use this feature same TD, although this operation is less accurate and longer. So that in the reaction time and the number of error variables, the ASD group performed worse than TD peers.
Although the disorder may effect on cognitive function underlying motor behaviors in these children, nevertheless the capacity required to learn and develop motor skills in these children is developed, usable, and exploitable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motor imagery
  • Perception
  • action
  • development
  • cognitive infrastructure
احمدی، ج؛ صفری، ط؛ همتیان، م؛ خلیلی. ز. (1390). بررسی شاخص‌های روان‌سنجی آزمون تشخیص اوتیسم. "(GARS)، پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری. 1 (1)، 104-87.
صادقی، ا. ربیعی، م. عابدی، م ر (1390). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر کودکان. روان­شناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 7 (28)، 377-386.
عابدی، م ر؛ صادقی، ا؛ ربیعی، م. (1394). هنجاریابی آزمون هوشی وکسلر کودکان چهار در استان چهارمحال و بختیاری. مجله دست آوردهای روان‌شناختی، 22 (2)، 116- 99.
نجاتی‌صفا، ع ‌ا؛ کاظمی، م ر؛ علاقبندراد، ج. (1382). ویژگی‌های اوتیستیک در جمعیت بزرگ‌سال: شواهدی برای فرضیه پیوستار اوتیسم. تازه‌های علوم شناختی. 5 (3):39-34.
Adams, I. L., Ferguson, G. D., Lust, J. M., Steenbergen, B., & Smits-Engelsman, B. C. (2016). Action planning and position sense in children with developmental coordination disorder. Human movement science, 46, 196-208.
Adams, I. L., Lust, J. M., Wilson, P. H., & Steenbergen, B. (2017). Testing predictive control of movement in children with developmental coordination disorder using converging operations. British Journal of Psychology, 108(1), 73-90.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Bailey, Aea, et al. (1998) "A clinicopathological study of autism." Brain: a journal of neurology 121.5: 889-905.
Baio, J., Wiggins, L., Christensen, D. L., Maenner, M. J., Daniels, J., Warren, Z., ... & Durkin, M. S. (2020). Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years-Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States mmwr-morbidity and mortality weekly report, 69(16), 503-503.
Bhoyroo, R., Hands, B., Wilmut, K., Hyde, C., & Wigley, A. (2019). Motor planning with and without motor imagery in children with Developmental Coordination Disorder. Acta psychologica, 199, 102902
Caeyenberghs, K., Tsoupas, J., Wilson, P. H., & Smits-Engelsman, B. C. (2009). Motor imagery development in primary school children. Developmental neuropsychology, 34(1), 103-121
Callow, N., Jiang, D., Roberts, R., Edwards, M.G., (2017). Kinesthetic imagery provides additive benefits to internal visual imagery on slalom task performance. Journal of Sport and Exercise Psychology 39 (1), 81–86.
Chen, Y. T., Tsou, K. S., Chen, H. L., Wong, C. C., Fan, Y. T., & Wu, C. T. (2018). Functional but Inefficient Kinesthetic Motor Imagery in Adolescents with Autism Spectrum Disorder. Journal of autism and developmental disorders, 48(3), 784-795.
Crammond, D. J. (1997). Motor imagery: Never in your wildest dream. Trends in Neuroscience, 20, 54–57.
Deconinck, F. J., Spitaels, L., Fias, W., & Lenoir, M. (2009). Is developmental coordination disorder a motor imagery deficit?. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 31(6), 720-730
Duncan, A. W., & Bishop, S. L. (2015). Understanding the gap between cognitive abilities and daily living skills in adolescents with autism spectrum disorders with average intelligence. Autism, 19(1), 64–72.
Fatemi, S. H., Halt, A. R., Realmuto, G., Earle, J., Kist, D. A., Thuras, P., & Merz, A. (2002). Purkinje cell size is reduced in cerebellum of patients with autism. Cellular and molecular neurobiology, 22(2), 171-175.
Filgueiras, A., Conde, E. F. Q., & Hall, C. R. (2018). The neural basis of kinesthetic and visual imagery in sports: an ALE meta− analysis. Brain imaging and behavior, 12(5), 1513-1523.
Gatti, R., Tettamanti, A., Gough, P. M., Riboldi, E., Marinoni, L., & Buccino, G. (2013). Action observation versus motor imagery in learning a complex motor task: a short review of literature and a kinematics study. Neuroscience letters, 540, 37-42.
Green, D., Charman, T., Pickles, A., Chandler, S., Loucas, T., Simonoff, E., et al. (2009). Impairment in movement skills of children with autistic spectrum disorders. Developmental Medicine and Child Neurology, 51(4), 311–316.
Hamilton,A.Brindley,R.Frith,U (2007); Imitation and action understanding in autistic spectrum disorders.Neuropsychologia,45,1859-1868.
Nobile, E., Piedimonte, A., & Keller, R. (2018). Motor Imagery and Motor Coordination in Autism Spectrum Disorders: Similarities and Differences. Int J Neurorehabilitation, 5(310), 2376-0281.
Pan CY. (2008). "Objectively measured physical activity between children with autism spectrum disorders and children without disabilities during inclusive recess settings in Taiwan". Journal of autism and developmental disorders,38(7), PP: 1292-301.
Payne, V. G., & Isaacs, L. D. (2017). Human motor development: A lifespan approach New York.
Piedimonte, A., Conson, M., Frolli, A., Bari, S., Della Gatta, F., Rabuffetti, M., ... & Garbarini, F. (2018). Dissociation between executed and imagined bimanual movements in autism spectrum conditions. Autism Research, 11(2), 376-384.
Samadi, S. A., McConkey, R., & Bunting, B. (2014). Parental wellbeing of Iranian families with children who have developmental disabilities. Research in developmental disabilities, 35(7), 1639-1647.
Seiler, B. D., Newman-Norlund, R. D., & Monsma, E. V. (2017). Inter-individual neural differences in movement imagery abilities. Psychology of Sport and Exercise, 30, 153-163.
Solomon, J. P., Kraeutner, S. N., & Boe, S. G. (2019). Process Dissociation Procedure Improves Assessment of Motor Imagery Ability Using Implicit Sequence Learning. Imagination, Cognition and Personality, 39(1), 25-43.
Williams, J. H., Nicolson, A. T., Clephan, K. J., de Grauw, H., & Perrett, D. I. (2013). A novel method testing the ability to imitate composite emotional expressions reveals an association with empathy. PloS one, 8(4).
Wilson, P. H. (2005). Practitioner review: approaches to assessment and treatment of children with DCD: an evaluative review. Journal of child psychology and psychiatry, 46(8), 806-823.
Wilson, P. H., Ruddock, S., Smits‐Engelsman, B. O. U. W. I. E. N., Polatajko, H., & Blank, R. (2013). Understanding performance deficits in developmental coordination disorder: a metaanalysis of recent research. Developmental Medicine & Child Neurology, 55(3), 217-228.
Wolpert, D. M. (1997). Computational approaches to motor control. Trends in cognitive sciences, 1(6), 209-216.