نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی /دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
اختلال طیف اوتیسم یک شرایط رشدی پیچیده است که با چالشهای مداومی در تعامل اجتماعی، گفتار و ارتباطات غیر کلامی کودک همراه است و تعامل مادر- کودک را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته مادران در تعامل با فرزندان دارای اختلال اتیسم است. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بود. جامعه شامل مادران کودکان دارای اختلال اتیسم بود که به انجمن اتیسم ایران (در شهر تهران) در سال 1398 مراجعه کرده بودند. نمونه به روش هدفمند انتخاب شد و 8 مادر تا دستیابی به اشباع بررسی شدند. داده ها با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شدند. یافتههای حاصل از تجربه زیسته مادران کودکان دارای اختلال اتیسم، در 4 مضمون اصلی شامل بروز احساسات متناقض(مثبت و منفی)، سرمایه روانشناختی پایین، محدودیت در شبکههای حمایت اجتماعی و آثار و پیامدها و همچنین چندین مضمون فرعی دیگر خلاصه شدند. یافتههای این پژوهش بر اهمیت ارائه خدمات حمایت اجتماعی مناسب برای مادارن دارای کودکان اختلال طیف اتیسم تأکید میکند. همچنین به روانشناسان و مشاوران توصیه میشود که جهت بهبود کیفیت زندگی مادران دارای کودک اختلال طیف اتیسم، بر ارتقاء سرمایه روانشناسی مادران متمرکز شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Lived experience of mothers’ children with autism spectrum disorder: A phenomenological study
نویسندگان [English]
- mehrzad ramezanloo 1
- Khadijeh Abolmaali Alhosseini 2
- Fariborz Bagheri 3
- somayeh robatmili 4
1 PhD Student in General Psychology/Islamic Azad University/ Science and Research Branch/Tehran/Iran
2 Associate Professor, Group of Psychology, Faculty of Psychology and Social Science, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
3 Associate Professor, Group of Psychology, Faculty of Psychology and Social Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran
4 Assistant Professor, Group of Psychology, Faculty of Psychology and Social Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran
چکیده [English]
Autism spectrum disorder is a complex developmental condition that is associated with ongoing challenges in the child's social interaction, speech, and nonverbal communication, and affects mother-child interaction. The purpose of this study was to investigate the lived experience of mothers’s children with autism spectrum disorder. The research method was qualitative with a descriptive phenomenological approach. The population included mothers of children with autism who had been referred to the Autism Association of Iran (in Tehran) in 1398. The sample was selected by the purposeful method and 8 mothers were examined until saturation was achieved. Data were collected by the semi-structured interview method and analyzed by Colaizzi’s seven-step method. Findings from the lived experience of mothers of children with autism were summarized in 4 main themes including the expression of conflicting emotions (positive and negative), weak psychological capital, limitations in social support networks, and effects and consequences. Also, several other sub-themes were identified. The findings of this study emphasize the importance of providing appropriate social support services for mothers of children with an autism spectrum disorder. The results of this study emphasize the importance of providing appropriate social support services for mothers with children with an autism spectrum disorder. It is also recommended that psychologists and counselors focus on promoting psychological capital to improve quality of life for mothers with children with an autism spectrum disorder.
کلیدواژهها [English]
- Phenomenology
- Lived experience
- Mothers of children with Autism spectrum disorder