نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز ، ایران

3 استاد گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری ادراک از جّو مدرسه در دانش‌آموزان تیزهوش دوره دوم متوسطه شهر اهواز بود. پژوهش از نوع رابطه‌ی- علّی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی، نمونه‌ای به حجم 300نفر( 140 پسر تیزهوش و 160 دختر تیزهوش)انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از چهار پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی موریس(2001)، پرسشنامه ادراک از جّو مدرسه تریکت و موس (1973) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری چون، ضریب همبستگی پیرسون و برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش تحلیل مسیر و از نرم افزار spss، نسخه18 و Amos نسخه 18 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد الگوی حاضر ادراک از جّو مدرسه در جامعه پژوهش معتبر است‌ (‌(RMSEA=0/08. در تمام مسیرهای مستقیم پژوهش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با مولفه‌های ادراک از جّو مدرسه بجز مسیر مستقیم درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی بین دانش‌آموزان تیزهوش رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همچنین مسیرهای غیرمستقیم پژوهش درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با میانجی‌گری ادراک از جّو مدرسه تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی می‌باشد. براساس نتایج می‌توان گفت برای افزایش احتمال عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش باید به درگیری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و ادارک از جّو مدرسه آنها توجه شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Provide a model of the causal model of Academic Engagement and Academic Self-efficacy with Academic Performance through Perception of school atmosphere in Gifted Students

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Askari 1
  • behnam makvandi 2
  • abdolkazem neisi 3

1 Department of Psychology, science and Research Islamic Azad University, Khouzestan, Ahvaz, Iran.

2 Department of psychology , Ahvaz branch , Islamic Azad University , Ahvaz , Iran

3 Department of Psychology, Chamran of Ahwaz University, Iran

چکیده [English]

This study aimed to explore the causal relationship of academic engagement and academic self-efficacy with mediation school climate in high school gifted students studying in Ahvaz in the school year 2018-2019. The research is of a provide model of the causal model relationship. The participants of the present study were selected using random stratified random sampling, included a sample of 300 students (140 boys gifted and 160 girls gifted). To collect the required data four educational questionnaires were used including Zarang Questionnair(2011), Maurice Academic Self-Efficacy Questionnaire(2001), Taylor's Educational Performance Questionnair(1999), a Trick and Mouse School climate understanding Questionnaire (1973). To analyze the collected data, the Pearson correlation coefficient was used and SPSS 18 and Amos 18 were used for evaluating the proposed model. The findings of the present study showed that the current pattern of development goals in the research community is valid (RMSEA = 0.08). Gifted students have a positive and significant relationship in all direct paths of academic engagement and academic self-efficacy with the component of the school meditation. Moreover, the indirect paths of research in academic engagement and academic self-efficacy with the mediation of school meditation have an effect on academic performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic engagement
  • Academic self-efficacy
  • Academic performance
  • Perception of school atmosphere
  • Gifted Students
منابع
ابراهیمی، س.، پاکدامن، ش.، و سپهری، ص. (1390). روابط بین اهداف پیشرفت جو کلاس، توانایی و سودمندی ادراک شده در نوجوانان.  مجله روانشناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی سال هشتم. شماره29، ص44-35.
ابوالمعالی، خ.، هاشمیان، ک.، و اناری، ف. (1391).  تعیین سهم مولفه‌های ادراک محیط کلاس در پیش‌بینی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران. فصلنامه اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی. سال هفتم. شماره سوم. ص23-19.
رشیدی طغری الجردی.، و. (1393). بررسی رابطه جّو مدرسه و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه کرمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، کرمان: دانشگاه یزد.
زرنگ، ر. (1391). رابطه سبک‌های یادگیری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه فردوسی مشهد.
طهماسیان، ک. (1386). بررسی رابطه بین ابعاد خود اثرمندی و افسردگی در نوجوانان. فصلنامه روانشناسی کاربردی دانشگاه شهید بهشتی، شماره 9 .6.
 غلامعلی لواسانی، ا.، راستگو، ل.، آذرینباد، ا.، و احمدی، طاهر (1393). اثر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری  بر باور‌های خودکارآمدی و استرس تحصیلی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی یادگیری 2(3).: 18-1.
قلتاش، ع.، اوجی نژاد، ا.ر.، وبرزگر، م. (1389). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناخت برعملکرد تحصیلی و خلاقیت دانش‌آموزان پسرپایه ابتدایی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 4، 119-135.
کرامتی، ا.، شهامت ده سرخ، ف.، و خسروی، ح. (1390). فصلنامه پژوهش‌های نوین روانشناختی، شماره23. ص93-110.
مهنا، س.، میکائیلی منیع، ف.، وعیسی زادگان، ع. (1394). بررسی روابط ساختاری ادرک از جو مدرسه و اهداف پیشرفت با خودکارآمدی تحصیلی. مجله‌ی روان شناسی مدرسه، دوره‌ی 4، شماره 1، ص122-138.
میکائیلی منیع، ف.، مهدوی فر، س.، عیسی زادگان، ع.، و مهنا، سعید (1396). بررسی روابط ساختاری امید، خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جو کلاس با انگیزش تحصیلی. فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره 25، ص46-57.
وفا، ش.، ابراهیمی، ص.، و حسن زاده، ق. (1393). رابطه بین باورهای خودکارآمدی معلم و ادراک دانش‌آموز از جو کلاس با راهبردهای خود تنظیمی یادگیری دانش‌آموزان و مقایسه آن در دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه مدارس تیزهوشان و عادی شهر تهران. فصلنامه افراد استثنائی، سال سوم، شماره 14، 23-1.
هوی، وین. ک.، میسکل، سیسل. ج. (1385). تئوری، تحقیق و عمل در مدیریت، ترجمه‌ی میر محمد  سید عباس زاده، ارومیه: انتشارات ارومیه
Aduke, Florence. (2012). Time Management and Students Academic Performance in Higher Institutions, Nigeria — A Case Study of Ekiti State Nigeria. International Research in Education , vol 3, ( 2), 74-86.
Anderson, C. S. (1982). The search for school climate: A review of the research. Review of educational research, 52(3), 368-420.
Bandura,   A.  (2001).  Social cognitive theory. Annual Review of Psychology. Palo Alto, CA: Annual  Reviews.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY:        W.H.Freeman.
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational PsychoLogist , 28, 117-148.
  Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003). Academic self- efficacy, task value Achievement goal orientations, and attributional beliefs. Journal of Educational Research, 97, 287-297.
  Collie, R. J., Shapka, J. D., & Perry, N. E. (2011). Predicting teacher commitment: The impact of school climate and social-emotional learning. Psychology in the Schools, 48(10), 1034-1048.
      DeLisi, J. R. (2008). School climate and student achievement: A comparison of two urban Elliot,  A.  J. & Dweck, C. S.  (2005). Competence as the core of achievement motivation. In A. J. Elliot & C. S. Dweck  (Eds), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
     Dupeyrat, C., & Marian, C. (2005). Implicit  theories of intelligence. goal orientation. Cognitive engagement and achievement: A test of Dweck  “s model with returning to school adults Contemporary Educational Psychology, 30,43-59.
Elliot,  A.  J. & Dweck, C. S.  (2005). Competence as the core of achievement motivation. In A. J. Elliot & C. S. Dweck  (Eds), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
Elahimotlagh, SH. Amrai, K., Yazdani, M., Abderahim, H. and Souri, H.(2011). The relationship between self –efficacy and academic achievement in high school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15: 765-768.
Fredricks,  J.,  Blumenfeld,  P . &  Paris, A. (2004).  Scends engagement. Potential of the concept state of the evidence.  Review of Educational Research,  74(1): 59-109.
Glisson, C., James, L. R. (2002). The crosslevel effects of culture and climate in human
           service teams. Journal of Organizational Behavior, 23, 767–794.
Horst,  S. J., Finney, S. J., Barron, K. E. (2007). Moving beyond academic achievement goal measures: A study of social achievement goals. Contemporary Educational Psychology,32, 667-698.
Halpin & Croft. (1963). The organhzational clhmate of schools.
Koth, CW, Bradshaw, CP  & Leaf, PJ.  (2008). Journal  Education Psychology, 100 (1), 96- 104.
Huebner, E.S., & Gilman, R. (2006). Student who like and dislike school. Applied Research in Quality of life, 1, 139-150.
Katherine J. R, Eunro  L, Isobel, T, David,  B & Emina,  S. (2017). How does school climate impact academic achievement? An examination of social identity processes Journal of School Psychology International 2017, Vol. 38(1) 78–97.   
McCoach, D. B. (2002). A  validation study of the school attitude assessment survey. Measurement and  Evaluation in Counseling and Delelopment.35, 66-77.
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: resilience Processes in development. Amrican Psychologist, 56, 227-238.
Meece, J. L; Glienke, B. B; Burg, S.  (2006). Gender and motivation. Journal of School Psychology, 44: 351-373.
Midgley, C. & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A middle schools' responses to educational accountability, doctoral dissertation. Ed.D.,
Nilsen, H.  (2009). Influence on Student  Academic  Behavior through Motivation, Self- Efficacy and Value – Expectation: An Action Research project to Improve  Learning. Issues in Informing Science and Information Technology, 6, 544-556.
Ojeda, L., Flores, L.Y. & Navarro, R. L. (2011). Social cognitive predictors of MexicanAmerican college students' academic and life satisfaction. Available from: http:/www.googlescholar.com. Accessed Jul 2013.
O’Malley, M., Voight, A., Renshaw, T. L., & Eklund, K. (2015). School climate, familystructure, and academic achievement: A study of moderation effects. School Psychology Quarterly, 30(1), 142–157.
Omemu, F. (2018). School Climate and Student Academic Achievement in Edo State Public Secondary Schools. International Journal of Scientific Research in Education, 11(2), 175-186.
Paulo, A. S. Moreiva, Adelaide Dias, Carla, Matias, Jorge Castro, Thania Gaspar & Joana Oliveira. (2018). School effects on students engagement with school: Academic Performance the effect of school support for leaning on students engagement. Journal leaning and Individual Differences, Volume 67, October 2018, pages 67-77.
Pinter, H., Paul, R. & Shank, D. H. (2011). Provocation in teaching and education: theories, researches and applications. Translated by Shahraray, M. Tehran: Science publications. (Persian)
 Pintrich, P.R., & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self – regulated learning components of    classroom academic performance. Journal of  Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Shakrami, M. Sadeghi,  M.  & Ghodampour, E. (2017). Developing  a model of educational engagement based on the psychosocial climate of the classroom and family affective atmosphere with the role of mediating resiliency. Journal of psychological Models Volume 8, Number  29, pp.  159-182. [ In Persian].
Stajković, Alexander; Bandura, Albert; Locke, Edwin; Lee, Dongseop; Sergent, Kayla   (January 2018). "Test of three conceptual models of influence of the big five personality traits and self-efficacy on academic performance: A meta-analytic path-analysis". Personality and Individual Differences. 120: 238–245.
Schunk, S.H. (2005). Self – regulated Learning: The Educational Legacy of Paul R. Pintrich, Journal of Educational Psychologist, 40. Pp 85-94.
Ryan, R. M., & Patrik. P. H. (2010). The classroom social environment and changes in adolescents motivation and engagement during middle school. School Psychology International. 31, 312-32.
Reynolds, K. J., Subasic, E., Bromhead, D., & Lee, E. (2017). The school as a group system: School climate, school identity and school outcomes. In K. Mavor, M. J. Platow & B. Bizumic (Eds). The self, social identity and education. (pp. 55-69). London, UK: Psychology Press.
Richardson, J. T. E., Long, G. L., & Woodley, A. (2003). Academic Engagement and Perceptions of Quality in Distance Education. Open learning, Vol. 18(3).