نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران
2 دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز.
چکیده
هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونهگیری تصادفی نسبتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفههای اصلی) 9 عامل حافظه، سازماندهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بیتوجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایشها تضادورزی و خودنظمدهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای استخراجشده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشاندهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی بهدستآمده بین عاملهای استخراجشده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشاندهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و میتوان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factorial Structureand Psychometric Properties of Nadeau College-Level ADHD Questionnaire– thePersian Version
نویسندگان [English]
- fereshte baezat 1
- ahmad ahmadi 2
چکیده [English]
The purpose of this study
was to investigateFactorial Structureand
Psychometric Properties of Nadeau
College-level ADHD Questionnaire-thePersian Version for Iranian university students. 612 students were selected from the population of undergraduate
students in ShahidBeheshti University through proportional random sampling. These students filled out thePersian version of Nadeau College-level
ADHD Questionnaire. To analyze the data,
Cronbach's alpha coefficient and exploratory factor analysis were used.
Cronbach's alpha coefficient for the whole questionnaire was 0.96. In the exploratory factor analysis of
this questionnaire, by
analyzing the principal components, 9 factors were extracted: memory,
organization, anxiety, aggression, academic performance, inattention,
hyperactivity/impulsivity, having conflict tendencies, and self-regulation.
Cronbach's alpha coefficient for extracted factors was between 0.74 to 0.90,
and for the whole questionnaire it was 0.97. This showed an acceptable reliability in Persian
version of the questionnaire. Also, the high correlation coefficient among
factors and the whole questionnaire,revealedappropriate structural validity of the questionnaire. Finally, by eliminating 25 items, the Persian
version with 100 items and 9 factors was extracted. This test had an appropriate reliability and validity for Iranian undergraduate
students and it can be used to
measure Attention-Deficit
Hyperactivity Disorder.
کلیدواژهها [English]
- Attention-Deficit Hyperactivity Disorder
- Factorial structure
- undergraduate students