نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران

2 دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز.

چکیده

هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی و ویژگی­های روان‌سنجی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو در بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی بود. 612 نفر (271 مذکر و 341 مؤنث) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال تحصیلی 90-1389 به روش نمونه‌گیری تصادفی نسبتی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و ترجمه فارسی پرسشنامه کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان نادو را پر کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای ترجمه فارسی پرسشنامه 125 آیتمی 96/. به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مؤلفه‌های اصلی) 9 عامل حافظه، سازمان‌دهی، اضطراب، پرخاشگری، عملکرد تحصیلی، بی‌توجهی، بیش فعالی / تکانش گری، گرایش‌ها تضادورزی و خودنظم­دهی را نشان داد. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل‌های استخراج‌شده بین 74/. تا 90/. و برای کل پرسشنامه 97/. به دست آمد که نشان‌دهنده اعتبار مطلوب فرم فارسی پرسشنامه بود. همچنین ضرایب همبستگی به‌دست‌آمده بین عامل‌های استخراج‌شده با یکدیگر و با کل پرسشنامه نشان‌دهنده روایی سازه مطلوب پرسشنامه بود. با توجه به حذف 25 آیتم، درنهایت فرم فارسی پرسشنامه با 100 آیتم و 9 عامل استخراج شد؛ بنابراین پرسشنامه مذکور در جامعه دانشجویان ایرانی از پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است و می‌توان از آن برای ارزیابی اختلال کمبود توجه / بیش فعالی دانشجویان ایرانی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factorial Structureand Psychometric Properties of Nadeau College-Level ADHD Questionnaire– thePersian Version

نویسندگان [English]

  • fereshte baezat 1
  • ahmad ahmadi 2

چکیده [English]

The purpose of this study
was to investigate
Factorial Structureand
Psychometric Properties of Nadeau
College-level ADHD Questionnaire
-thePersian Version
for Iranian university students. 612 students were selected from the population of undergraduate
students in ShahidBeheshti University through proportional random sampling.
These students filled out thePersian version of Nadeau College-level
ADHD Questionnaire
. To analyze the data,
Cronbach's alpha coefficient and exploratory factor analysis were used.
Cronbach's alpha coefficient for the whole questionnaire was 0.96. In the exploratory factor analysis of
this questionnaire, by
analyzing the principal components, 9 factors were extracted: memory,
organization, anxiety, aggression, academic performance, inattention,
hyperactivity/impulsivity, having conflict tendencies, and self-regulation.
Cronbach's alpha coefficient for extracted factors was between 0.74 to 0.90,
and for the whole questionnaire it was 0.97. This showed an acceptable reliability in Persian
version of the questionnaire. Also, the high correlation coefficient among
factors and the whole questionnaire,
revealedappropriate structural validity of the questionnaire. Finally, by eliminating 25 items, the Persian
version with 100 items and 9 factors was extracted. This test had
an appropriate reliability and validity for Iranian undergraduate
students and
it can be used to
measure
Attention-Deficit
Hyperactivity Disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attention-Deficit Hyperactivity Disorder
  • Factorial structure
  • undergraduate students
ﺧﻮﺷﺎﺑﻲ، ک؛ و ﭘﻮراﻋﺘﻤﺎد، ح.ر. (1381). ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺰان ﺷﻴﻮع اﺧﺘﻼل ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ و ﺑﻴﺶﻓﻌﺎﻟﻲدرداﻧﺶآﻣﻮزان دﺑﺴﺘﺎﻧﻲﺷﻬﺮﺗﻬﺮان. ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮمﺑﻬﺰﻳﺴﺘﻲ و ﺗﻮاﻧﺒﺨﺸﻲ.
درتاج، ف؛ و محمدی، ا. (1389). مقایسه عملکرد خانواده کودکان مبتلابه اختلال کمبود توجه / بیش فعالی با عملکرد خانواده کودکان بدون اختلال بیش فعالی. فصلنامه خانواده پژوهی. سال 6. شماره 22. ص 226-211.
صرامی فروشانی، پ؛ و هاشمی، ن. (1383). اختلال کمبود توجه / بیش فعالی علتی رایج برای دشواری‌های یادگیری و ناهنجاری‌های رفتاری در دانشجویان. فصلنامه طب و تزکیه. شماره 53. ص 31- 25.
عربگل، ف. حیاتی، م؛ و حدید، م. (1383). شیوع اختلال بیش فعالی ـ کمبود توجه در گروهی از دانشجویان. تازه‌های علوم شناختی. سال 6. شماره 1 و 2. ص 78-73.
گنجی، ک. عسگری، م؛ و ترک، ف. (1390). شیوع اختلال «نارسایی توجه / بیش فعالی» در دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مرکزی در سال 90-1389. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی. شماره 3. ص 140-109.
وندر، پ.ا. (1995). اختلال کم‌توجه‌ی / بیش فعالی در بزرگسالان. ترجمه­ی صرامی فروشانی، پ. (1387). تهران: انتشارات رشد.
یعقوبی، ا. علیزاده، ح؛ و مرادی امین، ف. (1389). مقایسه میزان سلامت روان، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دارای اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و دانش آموزان عادی. فصلنامه روانشناسی تربیتی. سال 6. شماره 16. ص 163-147.
Barkley, R. A. (2002). Major life activity and health outcomes associated with Attention – Deficit / Hyperactivity Disorder. Journal of clinical psychiatry, 63, 10-15.

Biederman, J. Mick, E, Faraone, S. V (2000). Age-dependent decline of symptoms Attention Deficit Hyperactivity Disorder: impact of remission definition symptom type, American Journal of Psychiatry, 157, 816-818.

Brock, S.E, Jimerson, S.R & Hansen, R.L (2009). Identifying, Assessing, and Treating ADHD at School, Springer, New York.
DuPaul, G. & Power, T. J. (2008). Improving school outcomes for students with ADHD: Using the right strategies in the context of the right relationship. Journal of Attention Disorders, 11, 519–521.
DuPaul, G. & Power, T. J. (2008). Improving school outcomes for students with ADHD: Using the right strategies in the context of the right relationship. Journal of Attention Disorders, 11, 519–521.
Faraone, SV. Serdeant, J. Gillberg, C. Biederman, J (2003). The worldwide prevalence of ADHD: it is an American condition? World Psychiatry, 2, 104-130.
Mayes, S. D. Calhoun, S. L. & Crowell, E. W. (2000). Learning disabilities and ADHD: Overlapping spectrum disorders. Journal of Learning Disabilities, 33, 417–424.
Nadeau, K (1994). How do you know if you have ADD? In P. O. Quinn (Ed.), ADHD and the College Student (pp. 7-18), New York: Brunner/Mazel, Reprinted with permission.
Ohlmeier, M. D. Peters, K. Wildt, B. T. Zedler, M. Ziegenbein, M. Emrich, H.M. & Schneider,U. (2008). Co morbidity of alcohol and substance dependence with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Alcohol, 43, 300-304.
Pary, R. Lewis, S. Matuschka, P. R. Rudzinskiy, P. Safi, M. & Lippmann, S. (2002). Attention deficit disorder in adults. Annals Clinical Psychiatry, 14, 105-111.
Rasmussen, P. Gillbetrg, C (2000). Natural outcome of ADHD with developmental coordination disorder at age 22 years: a controlled, longitudinal, community-based study. JAM Acad Child Adolesc Psychiatry, 39, 14, 24-31.
Shifrin, J. G, Proctor, B. E. & Prevatt, F. F.(2010).Work performance differences between college students with and without ADHD, Journal of Attention Disorder,13(5),489-490.
Swanson, J. M. (2003). Role of executive function in ADHD. Journal of Clinical Psychiatry, 64(14),35-39.
Wender, P. H. (1987). The hyperactive child, adolescent, and adult, New York: Oxford University press.
Wender, P. H. Reimherr, F.W. Wood, D. R. (2007). Attention deficit disorders in adults. Archives of General psychiatry, 38, 449-456.
Wiener, S. (2004). Textbook of child & adolescent psychiatry (3rd ed). Philadelphia, Saunders.