نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی سناباد گلبهار، گلبهار، ایران.

2 کارشناسی‌ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه غیرانتفاعی سناباد، گلبهار، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان انطباق محتوای کتب فارسی پایه اول دبستان در دوره‌های تلفیقی با نیازها و قابلیت‌های دانش‌آموزان با آسیب‌شنوایی انجام‌شده است. این پژوهش با استفاده از رویکرد کیفی و راهبردهای روش تحلیل محتوا انجام‌شده است و سپس با استفاده از روش تحلیل تفسیری موردنظر گال و همکارانش، نقاط قوت و ضعف محتوای کتاب‌های مذکور مشخص گردید. به جهت سنجش اعتبار یافته‌های به‌دست‌آمده از روش‌های موردنظر گوبا و لینکن، استفاده‌شده است. یافته­های تحقیق مؤید این مطلب است که محتوای کتاب‌های فارسی و مهارت‌های نوشتن سال تحصیلی 1400-1399 در پایه اول دبستان نمی‌تواند نیازهای دانش‌آموزان با آسیب‌شنوایی را در «قابلیت‌های پایه هیجان کارکردی» موردنظر رویکرد تحولی رشد یکپارچه به‌ویژه «خلق و بازنمایی ایده­ها» مرتفع نماید. از تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده می‌توان نتیجه گرفت تسلط فرد به قابلیت «خلق و بازنمایی ایده­ها» موجب اصلاح گفتار و توسعه خزانه لغت فرد و درنتیجه تقویت سواد خواندن و نوشتن افراد با آسیبِ­شنوایی ­می­شود و ازآنجایی‌که قابلیت یادشده مبنایی برای یادگیری سایر علوم است، لذا ضعف در قابلیت «خلق و بازنمایی ایده­ها» می‌تواند تهدیدی برای افراد جامعه هدف محسوب گردد و در تحصیل، آنان را در چرخه شکست قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assessing the Adaptation of Persian Books in the First Grade of Integrated Courses with the Needs and Capabilities of Students with Hearing Impairments

نویسندگان [English]

  • Rahim Shalian 1
  • Azam Sharifzadeh davoodki 2

1 Assistant Professor, Management Dept. Institute of Higher Education, Sanabad, Nonprofit University, Golbahar, Iran.

2 M.SC. Human Resource Development, Sanabad University, Golbahar, Iran.

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of investigating to which degree the content of the first-grade Persian textbook in inclusive courses is adapted to the needs and abilities of students with hearing impairment. This research has been conducted using a qualitative approach and content analysis method strategies. Then, using the method of reflective analysis of Gall et al, the strengths and weaknesses of the content of the mentioned books were identified. Guba and Lincoln's indexes have been used to measure the validity of the findings. The Research findings confirm that the content of writing skills and Persian textbooks in the year 2020-2021, in the first grade of primary school, cannot meet the needs of students with hearing impairment in the "fundamental capabilities of functional emotion" desired by the integrated approach of evolutionary growth, especially the "creation and representation of ideas". From the analysis of the obtained data, it can be concluded that the mastery of the ability to "create and represent ideas" improves speech and the development of the vocabulary domain and thus strengthens the reading and writing literacy of people with hearing impairment and since this ability is the basis for learning other sciences, so the weakness in the ability to"create and represent ideas" can be a threat to people in the target community and put them in a failure cycle in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hearing Impaired
  • Content Analysis
  • Textbooks
  • Developmental Individual Differences And Relationship-Based (DIR) Approach
  • Inclusive Courses
منابع
تبریزی، مصطفی؛ و نرگس، علی‌رضا (1394). درمان اختلالات خواندن (ویرایش دوم)، تهران: انتشارات فراروان
تبریزی، مصطفی؛ و نرگس، علیرضا (1394). درمان اختلال دیکته نویسی (ویرایش سوم)، تهران: انتشارات فراروان
دادستان، پ (1379). اختلال‌های زبان (روش‌های تشخیص و بازپروری، روان‌شناسی مرضی تحولی 3). تهران: نشر سمت.
هالاهان، د؛ و کافمن، ج. (1387). کودکان استثنایی: مقدمه‌ای بر آموزش‌های ویژه، ترجمه، مجتبی جوادیان، انتشارات قدس رضویی.
 
References
Bernasconi, F., Grivel, J., Murray, M. M. and Spierer, L. (2010). Plastic brain mechanisms for attaining auditory temporal order judgment proficiency. Neuroimage, 50(3),1271–1279.
Bradley, L. and Bryant, P.E. (1983). Categorizing sounds and lerrning, to read: a causal connection. Nature, 301, 419-421.
 Bradley, L. and Bryant, P. E. (1978). Difficulties in auditory organization as a possible cause of reading backwardness. Nature, 271(5647), 746–747.
 Fostick,L, Eshcoly, R, Shtibelman, H., Nehemia, R. and Levi, H. (2014). Efficacy of temporal processing training to improve phonological awareness among dyslexic and normal reading students. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 40(5), 1799–1807.
 Gabrieli, J. D. (2009). Dyslexia: A new synergy between education and cognitive neuroscience. Science, 325, 280–283
Gaswami, U. and Bryant, P (1990). Phonological skills and the use of orthographic Analogiesby,1 Beginning Readers. Journal of chid, psychology and psychiatry, V.31: psychology and psychiatry, V.31:301- 3311.
Gibson, E. J. (1969). Principles of perceptual learning and development. N.J: Englewood Cliffs, Prentice-Hall
Gori, S. and Facoetti,. A. (2014). Perceptual learning as a possible new approach for remediation and prevention of developmental dyslexia. Vision Research, 99, 78–87.
 Goswami U. (2002). phonology, reading development, and dyslexia: Across linguistic perective Annals of Dyslexi. 52(1), 63-139.
Kerr, J. M. (2001). The development of phonological awarenessin,1Aftican Americaninnercity,1kindergarten students.
Kufman, A. S., Raiford, S. E. and Coalson, D. L. (2015). Inteligent testing with the WISC-V. John Wiley and Sons.
Lenz, B.K., Ellis, E.S. and Scanlon, D. (1996). Teacing,1learning strategies to adolescents and adult with learning disabilities. Austin, TX: Pro- Ed.
Lin, O., Wang, Z. K. and Meng, X. Z. (2013). Visual perceptual learning in chinese, developmental dyslexia Acta Psychologica,1 Sinica,45(7), 762–772
 Malenfant, N., Grondin, S., Boivin, M., Forget Dubois, N., Robaey, P., Dionne, G., et al. (2012). Contribution of temporal processing skills to reading comprehension in 8-year-olds: Evidence for a mediation effect of phonological awareness. Child Development, 83(4), 1332–1346.
Mc Bride- chang, C. (1995). What is phonological awareness? Journal of Educational psychology. 87 (2), 179.
Meng, X., Sai, X., Wang, C., Wang, J., Sha, S., Zhou, X., et al. (2005). Auditory and speech processing and reading development in Chinese school children: Behavioura, and ERP evidence. Dyslexia, 11(4), 292–310.
Merzenich, M. M., Jenkins, W. M., Johnston, P., Schreiner, C., Miller, S. L., Tallal, P., et al. (1996). Temporal processing deficits of language-learning impaired children ameliorated by training. Science, 271(5245), 77–81.
Moossavi, A., Mehrkian, S., Lotfi, Y., Faghih zadeh, S. and Sadjedi, H. (2015) The effect of working memory training on auditory stream segregation in auditory processing disorders children. Iranian Rehabilitation Journal.;13(1):22-7
Murphy, C.F.B. and schochat, E. (2009). How auditory temporal processing deficits related dyslexia. Brazilian Journal of medical and biological research, 42, 647-654.
Naples, A. J., chang, S. T., katz, L. and Grigorenko, E.L. (2009). Same or different? Insights into the etiology of phonological awareness and rapid naming. Biological psychology, 80(2), 226- 239.
 Nagarajan, S., Mahncke, H., Salz, T., Tallal, P., Roberts, T., Merzenich, M. M., et al. (1999). Cortical auditory signal processing in poor readers. Proceedings of the National Academy of Sciences, 96(11), 6483–6488.
Ramus, F., Rosen, S., Dakin, S. C., Day, B. L., Castellote, J. M., White, S. and Frith, U. (2003). Theories of developmental dyslexia: insights from a multiple case study of dyslexic adults. Brain, 126(4), 841-65.
Snow, C. E. (2002). Reading for understanding: Toward an R and D program in readingComprehension. Santa Monica, CA: Rand.
Stein, J. (2001). The magnocellular theory of developmental dyslexia. Dyslexia 7,12-36.
Szelag, E., Dacewicz, A., Szymaszek, A., Wolak, T., Senderski, A., Domitrz, I., et al. (2015). The application of timing in therapy of children and adults with language disorders. Frontiers in Psychology, 6, 1714
 Tallal, P. (1980). Auditory temporal perception, phonics, and reading disabilities in children. Brain and Language, 9(2), 182–198.
Tallal, P. (1994). Temporal or phonetic prossing, deficits in dyslexia? That is the question, applied psycholinguistics 5,167-169.
References [In Persian]
Tabrizi, M. N. A. (1394). Treatment of Reading Disorders (Second Edition). Tehran: Faravan Publications
 Tabrizi, M. N. A. (1394). Treatment of Dictation Disorder (Third Edition). Tehran: Faravan Publications
 Prosecutor, P. (1379). Language disorders (methods of diagnosis and rehabilitation, developmental pathological psychology 3). Tehran: Samat Publishing.
 Hallahan, d. and Kaufman, c (1387). Exceptional Children:An Introduction to Special Education, Translation, Mojtaba Javadian, Quds Razavi Publications.