نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

فراهم نمودن آموزش فراگیر، پایدار و قابل‌دسترس برای دانشجویان معلول، می­تواند ناشی از شناخت و حمایت از حقوق آنان باشد. هدف پژوهش حاضر، توصیف و فهم تجارب زیستة دانشجویان معلول جسمی – حرکتی، از مشارکت در آموزش فراگیر، در سطح آموزش عالی است. این پژوهش در سال تحصیلی 1399-1398 با ابتنای بر پارادایم تفسیری و رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی، از نوع روان‌شناختی (علمی) انجام شد. از میان جامعة دانشجویان جسمی _ حرکتی، تعداد 18 نفر از دانشجویان این طیف، با نوع معلولیت شدید و خیلی شدید، با استفاده از شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در مصاحبة عمیق نیمه ساختاریافته مشارکت کردند. تجزیه‌وتحلیل داده­ها، هم‌زمان با جمع‌آوری داده­ها، به‌صورت دستی و با استفاده از الگوی پیشنهادی کلایزی[1] انجام شد. راهبردهای اعتباربخشی به داده­ها با استفاده از روش­های بازنگری ناظرین، بازنگری مشارکت‌کنندگان، تخصیص زمان کافی برای جمع‌آوری داده­ها و درگیری مداوم و مثلث سازی محقق انجام شد. یافته­ها در مضمون­های اصلی «معنای تحصیل»، «موانع دسترس‌پذیری»، «هزینه تحصیلی»، «ارتباطات انسانی» و «نقش سازمانی» و چندین مضمون فرعی دیگر استخراج شد. نتایج گویای این نکته مهم است که علی­رغم وجود نیروی انگیزه درونی قوی در دانشجویان معلول، جهت اثبات توانمندی­های خود و همچنین فضای ارتباطی حمایتی در گروه­های غیررسمی، این محیط دانشگاهی معلول­کننده و غفلت سازمانی است که، به‌عنوان سد محکم در مقابل دانشجویان معلول قرار می­گیرد و مانع تحقق اهداف مدل اجتماعی معلولیت و آموزش فراگیر می­شود. نتایج به‌دست‌آمده، هشدار می­دهد که عدم مناسب­سازی محیط دانشگاه، موجب شکست برنامه­های درسی تجربه­­شدة دانشجویان معلول جسمی- حرکتی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Lived Experience of Students with Physical Disabilities, from Participation in Inclusive Education

نویسندگان [English]

  • davoud tahmasebzadeh sheikhlar 1
  • Ahad azimi Aqbolagh 2
  • seyyed taher seyyedi nazarloo 2
  • syamand Ghaderi 2

1 Assistant Professor, Curriculum Studies, Faculty of Educational and Psychology Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

2 PhD Student in Curriculum Studies, Faculty of Educational and Psychology Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

Providing inclusive, sustainable, and accessible education for students with disabilities can be a result of recognizing and protecting their rights. The purpose of this study is to describe and understand the lived experience of students with physical disabilities from participation in inclusive education at the level of higher education. This research was conducted in the academic year 2019-2020 based on an interpretive paradigm and qualitative approach and using the phenomenological method of a psychological (scientific) type. From the community of physical students, 18 students with severe and very severe disabilities were selected using purposive sampling and participated in a semi-structured in-depth interview. Data analysis was performed manually, simultaneously with data collection, using the proposed Colaizzi model. Data validation strategies were performed using the methods of External checks, Member checks, allocating sufficient time for data collection, continuous conflict, and investigator triangulation. Findings were extracted in the main themes of "meaning of education", "barriers to accessibility", "education fees", "human relations" and "organizational role" and several other sub-themes. The results show that despite the strong internal motivation of students with disabilities to prove their abilities, as well as the supportive communication space in informal groups, this is a disabling academic environment and organizational neglect that is a strong barrier against students with disabilities and prevents the realization of the goals of the social model of disability and inclusive education. The results warn that the lack of adaptation of the university environment will lead to the failure of the experienced curricula of students with physical disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Inclusive Education
  • Students with Physical
  • Phenomenology
منابع
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش. (1396). روش‌های تحقیق کیفی. تهران: انتشارات بشری.
ایمان، محمدتقی. (1394). روش­شناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
توان نامه. (1394). فصلنامه مطالعاتی و اطلاع‌رسانی ویژه‌ی معلولیت و توانمندسازی. ویژه‌نامه پیشگیری شماره 2 و 3. مؤسسه اندیشه نوین معلولین فرهیخته. قم
خسروی‌تپه، نسرین، راهب، غنچه، عرشی، ملیحه، اقلیما، مصطفی. (۱۳۹۴) بررسی ارتباط بین حمایت اجتماعی و کیفیت زندگی در معلولین جسمی-حرکتی مراکز آموزشی رعد، مجله توان‌بخشی. ۱۶ (۲): ۱۷۶-۱۸۵
دستیار، وحید و محمدی، اصغر. (1397). سنجش توانمندسازی معلولان جسمی (معلولان جسمی حرکتی، احشایی و حسی) در سال ۱۳۹۴ و عوامل مرتبط با آن (مطالعه مقطعی تحلیلی در استان کهگیلویه و بویراحمد)؛ مجله توان‌بخشی 19(4)، 354-369
رجبی، شهناز. (1399). کانون معلولین توانا. https://www.irantavana.com
عاروان، کامران. (1399). وبینار تخصصی «معلولیت بدون محرومیت از منظر سازمان‌های غیردولتی. https://www.isna.ir/news/99091310525
فرهودیان، علی، سلیمانی نیا، لیلا، غریب، مسعود، فرهادی، محمدحسن و صادقی، ماندانا. (1392) بررسی نیازهای ویژه افراد دارای ناتوانی جسمی: یک مطالعه کیفی، مجله علمی پژوهان. ۱۱ (۳): ۹-۱۵.
قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت (1397).
مردم‌سالاری، (1399). تحصیل دانشجویان دارای معلولیت در دانشگاه‌ها هر ترم ۳۷ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. سرویس اجتماعی، مردم‌سالاری آنلاین https://www.mardomsalari.ir/news/138044
معنوی، آذر. (1399). همه در برابر معلولان مسئولیم. حقوق معلولان در قانون اساسی و حقوق شهروندی.  https://www.ettelaat.com/mobile/?p=28632&device=phone
ملکی، حسن. (1394). برنامه‌ریزی درسی (راهنمای عمل) مدرسه. تهران
مهرام، بهروز؛ ساکتی، پرویز؛ مسعودی، اکبر و مهرمحمدی، محمود. (1385). نقش مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان در هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1 (3) 29-3.
موسوی، سید محمد. (1399) ویژه‌نامه پیک توانا (ویژه‌نامه اشتغال). کانون معلولین توانا.
هادی پور، محمدرضا. (1399). ویژه‌نامه پیک توانا (ویژه‌نامه اشتغال). کانون معلولین توانا.
References
Anderson AH, Carter M and Stephenson J (2018) Perspectives of university students with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders 48(3): 651–665.
Bond J. Quality of life and older people. Berkshire. 2007; 12(21):45-57.
Bualar, T. (2018). Barriers to inclusive higher education in Thailand: voices of blind students. Asia Pacific Education Review, 19(4), 469-477.
Cory, R. C. (2011). Disability services offices for students with disabilities: A campus resource. New directions for higher education, 154(43), 27-36.
Farrell, Peter. (2004). “School Psychologists Making Inclusion a Reality for All.” School Psychology
International 25 (1): 5–19.
Gairín, J., & Suárez, C. I. (2014). Clarificar e identificar los grupos vulnerables. Colectivos vulnerables en la Universidad. Reflexiones y propuestas para la intervención, 35-61.
Hadjikakou, K., V. Polycarpou, and A. Hadjilia. (2010). “The Experiences of Students with Mobility Disabilities in Cypriot Higher Education Institutions: Listening to Their Voices.” International Journal of Disability, Development and Education 57 (4): 403–426
Kennett DJ, Reed MJ and Stuart A (2013) The impact of reasons for attending university on academic
resourcefulness and adjustment. Active Learning in Higher Education 14(2): 123–33.
Kimball, E. W., Wells, R. S., Ostiguy, B. J., Manly, C. A., & Lauterbach, A. A. (2016). Students with disabilities in higher education: A review of the literature and an agenda for future research. In Higher education: Handbook of theory and research (pp. 91-156).
Kunnath, S. K., & Mathew, S. N. (2019). Higher Education for Students with Disabilities in India: Insights from a Focus Group Study. Higher Education for the Future, 6(2), 171-187.
Lourens, H., & Swartz, L. (2020). ‘Every now and then you slip up and then you are in trouble’: The responsibility on students with visual impairments to access reasonable accommodations in South Africa. International Journal of Disability, Development and Education, 67(3), 320-335.
Milic Babic, M., & Dowling, M. (2015). Social support, the presence of barriers and ideas for the future from students with disabilities in the higher education system in Croatia. Disability & Society, 30(4), 614-629.
Molden, T. H., Wendelborg, C., & Tøssebro, J. (2009). Levekår blant personer med nedsatt funksjonsevne. Analyse av levekårsundersøkelsen blant personer med nedsatt funksjonsevne 2007.
Morina, A. (2017). Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 3-17.
Myers, K. A., Lindburg, J. J., & Nied, D. M. (2014). Allies for Inclusion: Disability and Equity in Higher Education: ASHE Volume 39, Number 5. John Wiley & Sons.
Okeeffe P (2013) A sense of belonging: Improving Student Retention. College Student Journal 47(4): 605–13.
Oliver, M., & Barnes, C. (2010). Disability studies, disabled people and the struggle for inclusion. British Journal of Sociology of Education, 31(5), 547-560.
Opini, B. M. (2012). Examining the motivations of women students with disabilities' participation in university education in Kenya. Scandinavian Journal of Disability Research, 14(1), 74-91.
Page, A., Mavropoulou, S., & Harrington, I. (2020). Culturally responsive inclusive education: The value of the local context. International Journal of Disability, Development and Education, 1-14.
Reed, M. J., Kennett, D. J., & Emond, M. (2015). The influence of reasons for attending university on university experience: A comparison between students with and without disabilities. Active Learning in Higher Education, 16(3), 225-236.
Strnadová, I., Hájková, V., & Květoňová, L. (2015). Voices of university students with disabilities: inclusive education on the tertiary level–a reality or a distant dream?. International Journal of Inclusive Education, 19(10), 1080-1095.
UNESCO Institute for Statistics (UIS) (2018). Education and Disability: Analysis of Datafrom 49 Countries. Information Paper N. 49 March 2018.
Vlachou, A., & Papananou, I. (2018). Experiences and perspectives of Greek higher education students with Disabilities. Educational Research, 60(2), 206-221.
World Health Organization. (2017) Health topics: Disabilities. http://www.who.int/topics/ disabilities/en.
Yusof, Y., Chan, C. C., Hillaluddin, A. H., Ahmad Ramli, F. Z., & Mat Saad, Z. (2019). Improving inclusion of students with disabilities in Malaysian higher education. Disability & Society, 1-26.