نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پژوهشهای روانسنجی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر 12 تا 18 ساله استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل میدادند که از این جامعه تعداد 1000 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و والدین آنها پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی نوجوانان (TEXI) و مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی- ویراست دوم را تکمیل کردند که درنهایت پرسشنامه 602 والد تحلیل شد. جهت بررسی پایایی، روش همسانی درونی، آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بین سؤالات با نمره کل به کار گرفته شد و همچنین برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تأییدی به روش مؤلفههای اصلی و روایی ملاکی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه دوعاملی نارسایی کارکردهای اجرایی از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است. همچنین روایی ملاکی پرسشنامه نیز تائید شد (05/0p). بنابراین، میتوان نتیجهگیری کرد که پرسشنامه حاضر ابزار مناسبی برای ارزیابی نارسایی کارکردهای اجرایی در نوجوانان میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Psychometric Characteristics of the Two-Factorial Questionnaire of Executive Dysfunctions among Adolescents
نویسندگان [English]
- Asgar Alimohamadi 1
- Karim Abdolmohamadi 2
- Abolfazl Gadami 3
1 Assistant Professor, Depaertment of Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
3 Ph.D. Student in Assessment and Measurement, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the two-factor questionnaire of executive dysfunction among adolescents. The method of the research was descriptive and psychometric research. The statistical population of the research consisted of all the male students aged 12 to 18 years of East Azerbaijan province in the academic year of 1401-1401 in Iran. From this population, 1000 students were selected by multi-stage random sampling method, and their parents completed the two-factor questionnaire of adolescent executive dysfunction (TEXI) and also the behavior rating inventory of executive function, second edition. Finally, the questionnaire of 602 parents was analyzed. In order to check the reliability, the method of internal consistency, Cronbach's alpha, and the correlation coefficient between the questions and the total score were used, and to measure the validity, confirmatory factor analysis and criterion validity were used. The results of the research showed that the two-factor questionnaire of executive dysfunction has good reliability and validity. Also, the criterion validity of the questionnaire was confirmed (p<0.05). Therefore, it can be concluded that the present questionnaire is a suitable tool for evaluating executive dysfunction among adolescents.
کلیدواژهها [English]
- psychometric characteristics
- executive functions
- adolescents