منابع
آقاجانی، سیف اله؛ مباحات، نسیم و صمدی فر، حمیدرضا. (1396). مقایسه نگهداری ذهنی دانشآموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص (نارسایی در ریاضی)، مجله ناتوانیهای یادگیری، دوره 6، شماره 4، 39-24.
ارجمندنیا، علی اکبر؛ حسن وند؛ مریم و اصغری نکاح، سیدمحسن. (1397). تأثیر بازیهای شناختی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال ریاضی. فصلنامه کودکان استثنایی، سال هجدهم، شماره 1، 18-5.
اکبری، مهدی و جهانگیرزاده ککاور، مرتضی. (1397). نقش بازی در درمان اختلالات یادگیری ریاضی دوره ابتدایی. کنفرانس ملی تازههای روانشناسی با تأکید بر کاربردهای آن در کار و زندگی. 3 دی 1397، اصفهان، ایران.
پاک اسکویی، فرح و یاری، جهانگیر. (1395). تأثیر آموزش ریاضی به شیوه UCMAS بر توسعه ذهنی کودکان سنی 12-5 سال در شهر تبریز. مجله آموزش و ارزشیابی. 9(33)، 121-105.
پریرخ، مهری؛ نادری، محمدرامین و آقامحمدیان شعر باف، حمیدرضا. (1390). کارکردی نو برای وبسایتهای کودکان: بسترسازی برای پرورش ویژگیهای تفکر عملیاتی (طبقهبندی، ردیف کردن، نگهداری ذهنی و بازگشتپذیری) از دیدگاه نظریه پیاژه. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 1(1)، 153-174.
تبریزی، مصطفی. (1394). درمان اختلالات ریاضی. تهران: انتشارات فرا روان.
جانه، مژده؛ ابراهیمی قوام، صغری و علیزاده، حمید. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی سازماندهی و حافظه کاری در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 2(5)، 42-21.
رضایی شریف، علی و لاله، حدیثه. (1397). مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامهریزی شناختی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی با دانشآموزان عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری. 8(1)، 7-22.
عابدی، احمد و آقابابایی، سارا. (1389). اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی ریاضی. روانشناسی بالینی. 4 (8)، 73-81.
کجباف، محمدباقر. (1377). بررسی تشخیص عقبمانده ذهنی بر اساس آزمونهای پیاژه و وکسلر (گروهی از دانشآموزان آموزشگاههای اصفهان). مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی). 9(1)، 58-41.
کریمی، یوسف. (1390). روانشناسی تربیتی. تهران: نشرارسباران.
مشهدی، علی؛ رسولزاده طباطبایی، کاظم؛ آزاد فالح، پرویز و سلطانی فر، عاطفه. (1389). توانایی برنامهریزی و سازماندهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. 1(11)، 151-170.
منصور، محمد و دادستان، پریرخ. (1391). دیدگاه پیاژه در گستره تحول روانی: مراحل فرآیندهای شناختی، آزمونهای تشخیص عملیاتی از کودکی تا بزرگسالی. تهران: انتشارات بعثت.
نودهئی، خدیجه؛ صرامی، غلامرضا و کرامتی، هادی. (1395). رابطهی کارکردهای اجرایی و ظرفیت حافظه کاری با عملکرد خواندن دانشآموزان: نقش جنس، سن و هوش. فصلنامه روانشناختی. 4 (3)، 24-11.
References
Ardoy, D. N., Fernandez-Rodriguez, J. M., Jimenez-Pavon., D., Castilo, R., Ruiz, J.R., & Ortega, F.B. (2014). A physical education trial improves adolescents’’ academic achievement: the WDUFIT study. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 24(1), 52-61.
Brennan, C.,
Damico, J.S.,
Müller, N & Ball, M.J(2021). The handbook Of language and speech disorders, second edition. Wiley Blackwell.
Chaouachi, A., Padulo, J., Kasmi, S., Othmen A. B., Chatra, M., Behm D. G. (2017). Unilateral static and dynamic hamstrings stretching increases contralateral hip flexion range of motion. Clinical Physioogyl and Functional Imaging. 37(1), 23-29.
Ciuhan, G. C., and Iliescu, D. (2021). Depression and learning problems in children: executive function impairments and inattention as mediators. Acta Psychol. 220:103420. doi: 10.1016/j.actpsy.2021.103420
De Smedt, B., Peters, L., Ghesquière, P. (2019). Neurobiological Origins of Mathematical Learning Disabilities or Dyscalculia: A Review of Brain Imaging Data. In: Fritz, A., Haase, V.G., Räsänen, P. (eds) International Handbook of Mathematical Learning Difficulties. Springer, Cham. [
https://doi.org/10.1007/978-3-319-97148-3_23].
Dehghani Y, Sadat Hoseini F & Jamshidi F. (2022). The Effects of EASY Minds Program on Working Memory and Selective Attention in Students with Math Learning Disabilities, International Journal of Disability, Development and Education. [DOI:
10.1080/1034912X.2022.2140782].
Farina N, Rusted J, Tabet N. (2014). The effect of exercise interventions on cognitive outcome in Alzheimer's disease: a systematic review. Int Psychogeriatr. 26(1):9–18.
Gao, Z., Hannan, P., Xiang., Stodden, D. F., & Valdez. V. E. (2013). Video game-based exercise, Latino children’s physical heath and academic achievement. American Journal of Preventive Medicine, 44(3), 240-246
Guan, J., & Tena, J. D. (2022). Physical activity, leisure-time, cognition and academic grades: Connections and causal effects in Chinese students. Journal of Asian Economics, 78, 101423.
Have, M., Nielsen, J.H., Ernst, M.T., Gejl, A.K., Fredens, K., Grøntved, A., & Kristensen, P. L. (2018). Classroombased physical activity improves children’s math achievement – A randomized controlled trial. PLoS ONE. 13(12), 1-14.
Huijsmans,D.E., Kleemans,T., van der Ven, H.G., Kroesbergen, H. (2020). The relevance of subtyping children with mathematical learning disabilities. Research in Developmental Disabilities. 104(2):103704. DOI:10.1016/j.ridd.2020.103704.
Jylänki, P., Mbay, T., Byman, A., Hakkarainen, A., Sääkslahti, A., & Aunio, P. (2022). Cognitive and Academic Outcomes of Fundamental Motor Skill and Physical Activity Interventions Designed for Children with Special Educational Needs: A Systematic Review. Brain Sci. 12, 1-16.
Lam, S.-F.; Tsang, N.; Keung, Y.-C.; Tong, Y.; Mok, F.; Chiu, A.; Lai, Y.; Yuen, L.; Soh, D. A. (2018) comprehensive service delivery model for preschoolers with special educational needs: Its characteristics and effectiveness. Res. Dev. Disabil. 85, 20–30.
Lenkeit, J.; Hartmann, A.; Ehlert, A.; Knigge, M.; Spörer, N. (2022). Effects of special educational needs and socioeconomic status on academic achievement. Separate or confounded? Int. J. Educ. Res. 113, 101957.
Lenzen, S., Gannon, B., & Rose, C. (2020). A dynamic microeconomic analysis of the impact of physical activity on cognition among older people. Economics & Human Biology, 39, 100933.
Lewis, K. E., Sweeney, G., Thompson, G. M., & Adler, R. (2020). Integer number sense and notation: A case study of a student with a mathematics learning disability. Journal of Mathematical Behavior. doi: 10.1016/j.jmathb.2020.100797.
Loftiz, W. C. (2004). An ecological validity study of executive function measures in children with and without attention deficit hyperactivity disorder. Ph.D. Dissertation. University of Florida.
Moreaua, D., Wiebelsa, K., WilsonbKaren, A.J., Waldiea, E. (2019). Volumetric and surface characteristics of gray matter in adult dyslexia and dyscalculia. Neuropsychologia,127, 204-210.
Morsanyi, K., van Bers, B. M. C. W., McCormack, T., & McGourty, J. (2018). The prevalence of specific learning disorder in mathematics and comorbidity with other developmental disorders in primary school‐age children. British Journal of Psychology, 109(4), 917–940.
https://doi.org/10.1111/bjop.12322.
Rodić, N. (2014). Connection between physical education and other school subjects in primary school. Croatian Journal Education, 16(3), 265-292.
Riley, N., Lubans, L. R., Holmes, K., & Morgan, P. (2014). Rationale and study protocol of EASY Minds (Encouraging Activity to Stimulate Young Minds) program: class randomized control trial of a primary school-based physical activity integration program for mathematics. BMC Public Health. 14(1), 1-10.
Riley, N., Lubans, L. R., Morgan, P., & Young, M. (2015). Outcomes and process evaluation of a programme integrating physical activity into the primary school mathematics curriculum: The EASY Minds pilot randomized controlled trial. Journal of Science and Medicine in Sport. 18(6), 656-661.
Riley, N, Lubans, D., Holmes, K, Hansen, V., Gore, J., & Morgan, P. (2017). movement-based mathematics: enjoyment and engagement without compromising learning through the EASY Minds Program. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education. 13(6), 1653-1673.
Rodić, N. (2014). Connection between physical education and other school subjects in primary school. Croatian Journal Education, 16(3), 265-292.
Thomas, J., & Moon, D. (1976). Measuring motor rhythmic ability in children. Research Quarterly. 47(1), 20–32.
Watson, S.M., Gable, R.A., & Morin, L.L. (2016). The role of executive functions in classroom instruction of students with learning disabilities. International Journal of School and Cognitive Psychology, 3(167). doi.org/10.4172/2469-9837.1000167.
Weinstock, J., Fu, Q., Veeramachaneni, K., Poe, L. M., Baxley, C., & Weiss, E. (2021). The effects of substance use and physical activity on cognition: The impact of incongruent health behaviors. Drug and Alcohol Dependence, 221, 108635.