نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی تحولی_عصبی پایداری است که چالش‍های مداوم در رشد ارتباط اجتماعی، گفتار، ارتباطات غیرکلامی و همچنین الگوهای رفتاری کودک دارای این اختلال، می‍تواند تعامل مادر و فرزند را تحت تأثیر قرار ‍دهد. ازاین‌رو، توجه به عوامل مؤثر بر سازگاری مادر، به‍منظور ارتقای سلامت مادر و بهبود روابط مادر_کودک، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش صبر و هوش اخلاقی در پیش‍بینی مؤلفه‍های کنترل عمل (جهت‍گیری پویا و ایستا) مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. جامعۀ آماری شامل حدود 300 مادر دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم عضو در گروه مرد‍م‍نهاد و خودجوش «پرسش و پاسخ تجربیِ اوتیسم نگار؛ مادر ایلیا» در شهر تهران بود که از بین آن‍‍ها 169 نفر به شیوه نمونه‍گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از مقیاس سنجش صبر حسین ثابت (PS)، پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (MIQ) و پرسشنامه تجدیدنظر شده کنترل عمل (ACS-R) به روش اجرای اینترنتی استفاده گردید. تحلیل داده‍ها با استفاده از نرم‍افزار spss و فنون آماری توصیفی، تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری صورت گرفت. نتایج نشان داد بین صبر و هوش اخلاقی با مؤلفه‍های کناره‍گیری، آغازگری و پافشاری رابطۀ مثبت و معنادار و با مؤلفه‍های اشتغال ذهنی، دودلی و بی‍ثباتی رابطۀ منفی و معنادار وجود دارد؛ بنابراین یافته‍ها بیانگر نقش صبر و هوش اخلاقی در بالا بردن جهت‍گیری پویا و کاهش جهت‍گیری ایستا در مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم می‍باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Determining the role of patience and moral intelligence in predicting action control (action and state orientation) of mothers of children with autism spectrum disorder

نویسندگان [English]

  • Shahla Zoormand Bonab 1
  • Farideh Hosseinsabet 2
  • aboalghasem isamorad 2

1 MA in General Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Abstract
Autism spectrum disorder is a persistent neurodevelopmental disability that persistent challenges in the development of social communication, speech, non-verbal communications also behavioral patterns of a child with this disorder can affect mother-child interaction. Therefore, it is important to pay attention to the factors affecting mother's adaptation in order to promote mother's health and improve mother-child relations. The present study was conducted with the aim of determining the role of patience and moral intelligence in predicting the action control components (action and state orientation) of mothers of children with autism spectrum disorder. The statistical population included about 300 mothers with children with autism spectrum disorder who were members of the male-manahad and self-organized group "Negar's Autism Experimental Question and Answer; Ilya's Mother" in Tehran, of which 169 people were selected by convenience sampling method.To measure the research variables, Hossein Sabet Patience Measurment Scale (PS), Lenick and Kiel Moral Intelligence Questionnaire (MIQ), Action Control Scale-Revised (ACS-R) were used in the internet implementation method. Data analysis was done using spss software and descriptive statistical techniques, Pearson correlation analysis and multivariables regression analysis. The results showed that there is a positive and significant relationship between patience and moral intelligence with the components of disengagement, initiative and persistency and a negative and significant relationship with the components of preoccupation, hesitation and volatility. Therefore, the findings indicate the role of patience and moral intelligence in increasing action orientation and reducing state orientation in mothers of children with autism spectrum disorder.
Keywords: Patience, Moral Intelligence, Action Control, Cction Orientation, Sstate Orientation.
 
 
 
Extended Abstract

Introduction

Autism spectrum disorder is one of the important childhood disorders that includes a range of neurodevelopmental disorders and continues throughout life (Nahar, Zambelli & Halstead, 2022). Compared to other social and emotional disorders, this disorder has a confirmed and clearer neurological basis (Kalaivnai & Kalimo, 2018), which is created as a result of abnormal brain development and affects a person's cognitive and social abilities (Perlman & Howe, 2022). The main characteristic of this disorder is mentioned as a range of developmental failures in two main areas; a) failure in communication, social development, and behavioral patterns and b) limited, repetitive, and stereotyped interests and activities (Hyman, Levy & Myers, 2020; Zhou et al, 2018). In this direction and during the late and difficult diagnosis of autism spectrum disorder, the lack of definitive and effective treatments and the not very favorable prognosis of this disorder, increasing psychological pressures are imposed on parents (Aghili et al., 2022). Since the mother is often the first person who is in direct and continuous contact with the child and according to the norms of society and family, she is more responsible for taking care of the children than fathers for this reason, mothers of children with autism spectrum disorder endure a complicated and very challenging life compared to fathers (Frantz, Hansen & Machalicek, 2018) as well as compared to mothers of normal children, mothers of children with chronic diseases, and mothers of other children with special needs (Gobrial, 2018).
Therefore in new research, more attention has been paid to the effects these children have on their parents including their mothers. Researchers believe that there are many moderating factors between mothers' mental pressures and child disorders (Falahzadeh et al., 2017). In such a way, if mothers with a child with autism spectrum disorder can see the desired situations in a new way, in fact, their approach to the emergency situation should be multi-dimensional, in that case, they can find ways to deal with it properly according to their personal abilities and environmental factors (Rasouli & Kalantari, 2017). Action control as a retrospective strategy is one of the self-regulation processes that refers to the ability to plan and implement goals in the face of problems and challenges and includes aspects such as: thinking through long-term goals, resistance to temptation, delaying gratification, and controlling emotions; a problem that mothers of children with autism spectrum disorder face because of the constant stress and heavy emotional burden that having a child with this disorder imposes on them (Ingersoll & Hambrick, 2011).
To help these mothers, if the solutions used are suitable for their social contexts, the work of treatment and education will be more effective. In this regard, the review of concepts such as patience and moral intelligence showed that these two variables have a close semantic relationship with many psychological characteristics and dimensions of action orientation.
Research Question(s)
1- Determining the role of patience and moral intelligence in predicting disengagement_ preoccupation in mothers of children with autism spectrum disorder.
2- Determining the role of patience and moral intelligence in predicting initiative_hesitation in mothers of children with autism spectrum disorder.
3- Determining the role of patience and moral intelligence in predicting persistency_volatility in mothers of children with autism spectrum disorder.
2- Literature Review
People with action orientation can regulate emotions intuitively, flexibly, efficiently, and non-repressively, such as the ability to stop thoughts and reflections without any external help. In addition, these people can reduce negative emotions in response to negative life events and continue on their way after failure. In such a way, they can flexibly adapt to the environmental requirements and show more advanced cognitive control against it. Therefore, action orientation is associated with commitment, certainty, low levels of negative emotional thoughts, less vulnerability to stress, and economical processing of information. On the other hand, people with static orientation are not able to perform self-regulating behaviors and tend to ruminate on negative events in life, which reduces the available cognitive resources for moving forward. Therefore, state orientation is also related to the lack of self-regulation ability, rumination, reduction of cognitive resources to perform committed activities, and the inability to activate appropriate adaptive processes (Farokhi & Hossein Chari, 2013).
Considering that patience is known as one of the factors that reduce nervous pressure and help people adapt to life's adversities and challenges. on the other hand, it is a structure that allows people to show emotional self-regulation, self-monitoring, and the ability to restrain inner desires against suffering and adversities (Ranjabr et al., 2021; Khormaie, Azadi Deh Bidi & Haghjo, 2015), hence it seems to have similarities to the dimensions of action orientation.
Background research shows the importance and effectiveness of patience in reducing negative emotions and depression, increasing the level of happiness, well-being, and psychological well-being (Sharifi-Saki et al., 2017; Mirzaie-Fandokht et al., 2016; Sartipi, Sohrabi and Pasandideh, 2015; Zare Bouani & Hossein-sabet, 2017; Hossein-sabet, 2017). Based on the research of Schnitker (2012) and Schnitker et al. (2019), patience has been introduced as one of the factors affecting hedonistic and virtue-oriented well-being, and its training predicts changes in positive emotions and reduces depression and anxiety. Also, Ibn-Rasoul Sanati, Hossein-sabet, and Motamedi (2017) showed in their research results that patience directly has consequences such as self-control and kindness, each of which helps to reduce negative emotions or increase positive emotions and it can have a powerful effect on regulating emotions.
The results of the research show the positive role of moral intelligence and its components in improving the psychological well-being, and mental and physical health of people who have this characteristic (Pourseyed & Pourseyed, 2021; Hejazi & Ghanizadeh, 2017; Pourjamshidi & Beheshti Rad, 2014; Sotoudeh et al., 2015; Brown, 2013). It can be said that people who have higher moral intelligence benefit from the cognitive regulation of positive emotions and the reduction of cognitive errors (Naimi and Golshani, 2018; Mosalman, Zemestani & Mahdavi, 2017). In this regard, Mirghazanfari & Izadi (2021) and Kapri and Rani (2014) also found in their research that people with high moral intelligence have a greater ability to tolerate stress, worry, and anxiety and the possibility of maladaptive behaviors in response to stressful situations. According to the results obtained from various studies, moral intelligence and its dimensions cause responsibility (Rahimi, Madani & Mohammadian, 2014), increasing commitment, stability, and stability of people's performance (Lambert & Dollahite, 2008). Yip & Tse (2009) in research found that the forgiveness factor of moral intelligence is significantly related to interpersonal and social compatibility, psychological well-being, and reduction of depression. Also, Gol Mohammadian (2015) emphasized the role of moral intelligence in the dimensions of women's family functioning (problem-solving, roles, communication, emotional companionship, emotional intercourse, and behavior control).
3- Methodology
The present study was a descriptive correlational study. The statistical population included about 300 mothers with children with autism spectrum disorder who were members of the male-managed and self-organized group "Negar's Autism Experimental Question and Answer; Ilya's Mother" in Tehran, of which 169 people were selected by convenience sampling method. To measure the research variables, the Hossein-Sabet Patience Measurement Scale (PS), Lenick and Kiel Moral Intelligence Questionnaire (MIQ), and Action Control Scale-Revised (ACS-R) were used in the Internet implementation method. Data analysis was done using SPSS software and descriptive statistical techniques, Pearson correlation analysis, and multivariable regression analysis.
 
 
4- Results
Table 1. Simple correlation coefficient between action control components with patience and moral intelligence




 


Statistical index


Predictor variable


Criterion variable






Sig.


correlation coefficient


 


 




0/000


0/742


patience


disengagement_preoccupation




0/000


0/631


moral intelligence




0/000


0/532


patience


initiative_hesitation




0/000


0/712


moral intelligence




0/000


0/684


patience


 
persistency_volatility




0/000


0/537


moral intelligence




Table 2. Variance analysis of action control prediction and its components based on patience and moral intelligence




Adjusted R Square





Sig.


F


Mean Square


df


Sum of Squares


Source of changes


Title




0/518


0/524


0/000


91/257


280/192


2


384/560


Regression


Disengagement_preoccupation based on patience and moral intelligence




 


 


 


 


2/107


166


349/807


Residual




 


 


 


 


 


168


734/367


Total




0/328


0/336


0/000


41/966


111/791


2


223/581


Regression


Initiative_hesitation based on patience and moral intelligence




 


 


 


 


2/664


166


442/194


Residual




 


 


 


 


 


168


665/775


Total




0/352


0/352


0/000


74/737


74/737


2


149/474


Regression


Persistency_volatility based on patience and moral intelligence




 


 


 


 


1/606


166


226/586


Residual




 


 


 


 


 


168


416/059


Total




Table 3. Estimating the prediction coefficients of action control components based on patience and moral intelligence



 

 


standardized coefficients


Unstandardized coefficients


 


Title






Sig.


t


Beta


Std. Error


B

 
 



0/000


8/732


-


0/675


5/897


Constant


Disengagement_preoccupation based on patience and moral intelligence




0/000


6/605


0/564


0/011


0/072


patience




0/025


2/257


0/193


0/007


0/016


moral intelligence




0/000


4/901


-


0/759


3/722


Constant


Initiative_hesitation based on patience and moral intelligence




0/000


3/638


0/367


0/012


0/044


patience




0/015




0/000


2/447


0/247


0/008


0/020


moral intelligence




0/000


6/774


-


0/590


3/994


Constant


Persistency_volatility based on patience and moral intelligence




0/008


4/582


0/453


0/009


0/043


patience




1/764


0/175


0/006


0/011


moral intelligence




5- Discussion & Conclusion
In general, with the investigations carried out in the field of problems of mothers of children with autism spectrum disorder, we found that this group of mothers are under pressure and tension due to the constant care of these children; in such a way that compared to the parents of normal children, they experience more dysfunctional attitudes, spontaneous thoughts and negative emotions. This is even though some individual characteristics can help people cope with such issues. In this regard, the results of the present study showed that patience and moral intelligence are among the concepts that have action orientation components in increasing disengagement, initiative and persistency, which means producing positive emotions and reducing negative emotions related to unpleasant events and starting activities and they can protect mothers of children with this disorder against static orientation. Therefore, the findings indicate the role of patience and moral intelligence in increasing action orientation and reducing state orientation in mothers of children with autism spectrum disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Patience
  • Moral Intelligence
  • Action Control
  • Cction Orientation
  • Sstate Orientation
منابع
آقایوسفی، ع؛ ترخان، م و فرمانی، ا. (1396). نقش پنج عامل بز‍رگ شخصیت در پیش‍بینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطه‍گری مؤلفه‍های صبر با ارائه مدل. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 7(26)، 43_66.
ابن‍رسول صنعتی، ن؛ حسین‍ثابت، ف و معتمدی، ع. (1397). نقش صبر با میانجی‍گری تمایز خود بر تنظیم هیجانی و استرس ادراک‍شده در پرستاران. فصلنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(2)، 211_216.
اکبری، ب. (1398). پیش‍بینی آشفتگی روان‍شناختی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بر اساس ذهن‍آگاهی و نشخوار فکری. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(1)، 200_210.
بیاتی‍اشکفتکی، م؛ امیرفخرایی، آ؛ شریفی‍نیا، م. (1399)، اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر مؤلفه‍های اضطراب وجودی، صبر و امید در زنان افسرده، مطالعات اسلام و روانشناسی، 14(27)، 96_115.
پوراکبران، ا؛ مهرابی، ر؛ بدیهی زراعتی، ف؛ خاتون تیمورزاده، س و دهقان‍زاده، ط. (1398). بررسی رابطۀ پذیرش و عمل و چشم‌انداز زمان آینده با انعطاف‍پذیری روان‍شناختی و سازگاری در مادران کودکان کم‍توان ذهنی. فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 81_94.
پورجمشیدی، م و بهشتی راد، ر. (1394). تأثیر هوش اخلاقی و سلامت روان بر شادکامی دانشجویان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(4)، 55_67.
پورسید، ر و پورسید، م. (1400). ارتباط هوش اخلاقی با سلامت روان در دانشجویان. اخلاق در علوم و فناوری، 16(1)، 151_154.
ترکان، ل و فرحبخش، ک. (1398). اثربخشی درمان چشم‍انداز زمان بر نشخوار فکری مادران کودکان اوتیسم در شهر اصفهان، پژوهشهای کاربردی در مشاوره، 2(4)، 1_17.
جانعلی‍پور چناررودخانی، م؛ قربان‍پورلفمنجانی، ا و پورصفر صیقلانی، ع. (1400). بررسی الگوی ساختاری تاب‍آوری، خوش‍بینی و امید به زندگی با رشد پس از آسیب در مادران دارای فرزند با اختلال طیف اوتیسم: نقش میانجی باورهای مذهبی، دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 5(21)، 80_70.
چیمه، ن؛ پوراعتماد، ح و خرم‍آبادی، ر. (1386). مشکلات و نیازهای مادران کودکان مبتلا به اختلالات اتیستیک: یک پژوهش کیفی. خانواده پژوهی، 11(3)، 697 _707.
حجازی، ا و غنی‍زاده، م. (1397). تحلیل رابطۀ هوش اخلاقی با سلامت روان معلمان مدارس. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 13(2)، 99_107.
حسین ثابت، ف. (1387). تعیین اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی. دو فصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، 2(2)، 79_92.
حسین‍ ثابت، ف و عطایی، ه. (1394). بررسی رابطۀ هوش معنوی با صبر و استرس ادراک‌شده در دانشجویان. پژوهش در دین و سلامت، 2(1)، 27_33.
حمدی، ه و محرمی، ج. (1401). پیش‍بینی پرخاشگری دانشجویان بر اساس عزت‌نفس با واسطه‍گری صبر، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 26(3)، 757_772.
خرمایی، ف؛ آزادی ده بیدی، ف؛ حق‍جو، ش. (1395). مدل ساختاری رابطۀ فضیلت اخلاقی صبر با مشکلات تنظیم هیجانی در دانشجویان، پژوهش در سلامت روانشناختی، 10(25)، 21_31.
رحیمی، ح؛ مدنی، ا و محمدیان، آ. (1394). بررسی رابطۀ بین هوش اخلاقی و سرمایۀ اجتماعی با مسئولیت‍پذیری دانشجویان. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 14(5)، 101_125.
رسولی، ا و کلانتری، ج. (1397). بررسی سلامت روان و تاب‍آوری روان‍شناختی در والدین دانش آموزان اوتیسم، نابینا و عادی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه مشهد، 61(7)، 51_57.
رضایی، ش؛ مجتبایی، م؛ شمالی‍اسکویی، آ. (1401). اثربخشی روان‍درمانی پویشی کوتاه‍مدت فشرده بر مؤلفه‍های استرس والدگری مادران دارای فرزند با اختلال طیف اوتیسم. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 22(3)، 19_30.
رمضانلو، م؛ ابوالمعالی‍حسینی، خ؛ باقری، ف و رباط میلی، س. (1400). اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس_هیجان بر کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، مجله روانشناسی افراد استثنائی، 11(41)، 195_243.
رمضانلو، م؛ ابوالمعالی، خ؛ باقری، ف و رباط ‍میلی، س. (1399). تجربۀ زیسته مادران کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 10(39)، 133_ 174.
رنجبر، س؛ نصرتی، ف؛ غباری‍بناب، ب و سادات‍حسنی، س. (1400)، بررسی رابطۀ دلبستگی به خدا و تاب‍آوری با صبر در دانشجویان دانشگاه تهران، مجله پژوهش در دین و سلامت، 7(2)، 58_71.
زارع بوآنی، ر و حسین ثابت، ف. (1397). اثربخشی آموزش صبر بر امید و بهزیستی روان‍شناختی مادران کودکان کم توان ذهنی. مجله روانشناسی و دین، 3(11)، 57_74.
زارع‍زاده، س؛ اسماعیل‍پور، خ و باباپورخیرالدین، ج. (1400). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش نشانه‍های اضطراب و افسردگی مادران کودکان با اختلال طیف اوتیسم: مطالعه موردی. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی،3(21)، 89_79.
ستوده، ح؛ شاکری‍نیا، ا؛ خیراتی، م؛ درگاهی، ش و قاسمی‍جوبنه، ر. (1395). رابطۀ بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با بهزیستی روان‍شناختی پرستاران. مجله اخلاق و تاریخ پزشکی، 1(9)، 63_73.
سرتیپی، ز؛ سهرابی، ف و پسندیده، ع. (1395). کارآمدی آموزش صبر بر اساس مؤلفه صبر در الگوی اسلامی شادکامی، بر به‍باشی روان‍شناختی زنان خانه‍دار. پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، 4(2)، 45_69.
سیادت، ع؛ کاظمی، ا و مختاری‍پور، م. (1388). رابطۀ بین هوش اخلاقی و رهبری تیمی در مدیران آموزشی و غیر آموزشی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی دانـشگاه علـوم پزشـکی اصـفهان. مجله مدیریت سلامت، 12(36)، 61_69.
شریفی ساکی، ش؛ علی‍پور، ا؛ آقایوسفی، ع و محمدی، م. (1397). بررسی رابطۀ صبر و شفقت به خود با افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه بیماریهای پستان ایران، 11(2)، 37_46.
شلانی، ب؛ صادقی، س و رشیدیان، ص. (1398). مقایسه کارکردهای اجرایی والدین کودکان با و بدون اختلال پیوستار اوتیسم، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(4)، 90_99.
عقیلی، م؛ اصغری، آ؛ کفاش صدقی، س؛ نمازی، م. (۱۴۰۱). اثربخشی طرح‍واره درمانی بر کاهش علائم افسردگی مزمن در مادران دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم. دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، 22(3)، 93_101.
علیزاده، ز؛ دهقان، ف و پروانه، ا. (1398). رابطه خودتنظیمی تحصیلی و هوش اخلاقی با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 16(3)، 159_162.
عنابستانی، ص و ناعمی، ع. م. (1398). آموزش مثبت‍نگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اختلال طیف اتیسم، فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 33(9)، 45_68.
فرخی، ا و حسین‍چاری، م. (1393). ویژگی‍های روان‍سنجی مقیاس کنترل عمل. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 17(5)، 62_81.
فرخی، ا. (1391). پیشبینی سبکهای تصمیمگیری بر اساس تنظیم هیجانی و کنترل عمل. پایان‍نامه کارشناسی‌ارشد روان‍شناسی تربیتی. دانشگاه شیراز.
فلاح‍زاده، ه؛ نوری، س؛ پورابراهیم، ت و نظربلند، ن. (1397). اثربخشی معنادرمانی گروهی بر معنای زندگی و عملکرد خانواده در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم. فصلنامه خانواده پژوهی، 14(53)، 135_150.
گل محمدیان، م. (1395). تأثیرات آموزش هوش اخلاقی، معنوی و فرهنگی بر عملکرد خانوادگی زنان. فصلنامه فرهنگی _تربیتی زنان و خانواده، 10(34)، 51_70.
مسلمان، م؛ زمستانی، م و مهدوی، ع. (1397). پیش‍بینی میزان هوش اخلاقی بر اساس مؤلفه‍های مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 14(2)، 263_285.
مظاهری‍نژاد فرد، گ؛ حسین ثابت، ف و برجعلی، ا. (1398). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر وابستگی بین فردی و کنترل عمل افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 10(3)، 161_176.
معینی‍کیا، م؛ طوسی، د و جاویدپور، م. (1401). الگویابی رابطۀ بین هوش اخلاقی با بهزیستی روان‍شناختی: نقش واسطه‍ای نگرش مذهبی و استدلال اخلاقی. مجله پژوهش در دین و سلامت، 8(3)، 72_88.
میرزایی فندخت، ا؛ سعدی پور، ا؛ طالبی‍فر، ع و سلم‍آبادی، م. (1396). بررسی ارتباط بین جهت‍گیری دینی و صبر با بهزیستی روانی دانشجویان دانشکده پرستاری. مجله علوم پزشکی زانکو، 18(56)، 47_55.
میرغضنفری، ز و ایزدی، م. (1400)، رابطۀ هوش اخلاقی و جرأت ورزی با استرس در بانوان هیئت‍های مذهبی شهر تهران، فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، 3(11)، 155_164.
میری، م؛ دانشور، پ؛ ملکی، م و طیرانی‍راد، ع. (1401). نقش سرمایۀ معنوی و صبر در پیش‍بینی میزان سازگاری عاطفی دانشجویان؛ مطالعه‍ای در دوران کووید 19، مجله پژوهش در دین و سلامت، 8، 23_34.
نعیمی، ل و گلشنی، ف. (1398). اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر خطاهای شناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه سلامت اجتماعی، 6(4)، ۳89 ـ ۳96.
References
American Psychiatric Association (APA). (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Pub.
Baumann, N., Kaschel, R., & Kuhl, J. (2005). Affect regulation and motive-incongruent achievement goals: Antecedents of subjective well-being and symptom formation. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 781-799.
Baumeister, R. F., & Tierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength. New York: Penguin.
Beckmann, J., & Kuhl, J. (1984). Altering information to gain action control: Functional aspects of human information processing in decision-making. Journal of Research in Personality, 2(18), 223-279.
Betsy, H., Pelham, W. E., Waschbush, D. A., Kipp, H., & Owens, J. S. (2001). Academic task persistence of normally achieving ADHD and control boys: Performance, self-evaluations, and attributions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2(69), 271-283.
Borba, M. (2001). Building Moral Intelligence. San Francisco: Jossey Bass.
Brown, RCH. (2013). Moral responsibility for (un)healthy behavior. Journal of Medical Ethics, 11(39), 695-698.
Bülbül, A. E., & Izgar, G. (2017). Effects of the Patience Training Program on Patience and Well−Being Levels of University Students. Journal of Education and Training Studies, 6(1), 159−168.
Cai, R. Y., Richdale, A. L., Dissanayake, C., Trollor, J., & Uljarević, M. (2019). Emotion regulation in autism. International Journal of Choice Theory and Reality Therapy, 38(1), 58-62
Cachia, R., Anderson, A., & Moore, D. (2016). Mindfulness, Stress and Well- Being in Parents of Children with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Journal of Child and Family Studies. 25, 1-14.
Centre for Disease Control and Prevention. (2018). Identified prevalence of Autism spectrum disorder: ADDM network 2000-2010, combining data from all site. http://www.cdc.gov/ncbddd/autism/data.html.
Comer, D., & Sekerka, L. (2014). Taking time for patience in organizations. Journal of Management Development, 33(1), 6-23.
Diefendorff, J. M., Hall, R. J., Lord, R. G., & Strean, M. L. (2000). Action-state orientation: Construct validity of a revised measure and its relationship to work related variables. Journal of Applied Psychology, 2(85), 250–263.
Frantz, R., Hansen, SG., & Machalicek, W. (2018). Interventions to promote well-being in parents of children with autism: a systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 5(1): 58-77.
Girli, A., & Tekin, D. (2010). Investigating false belief levels of typically developed children and children with autism. Procedia-Social and Behavioral Sciences.;2(2): 1944-1950.
Gobrial, E. (2018). The Lived Experiences of Mothers of Children with the Autism Spectrum Disorders in Egypt. Social Sciences, 8(7), 1-11.
Gökçen, E., Petrides, KV., Hudry, K., Frederickson, N., & Smillie, LD. (2014). Sub‐threshold autism traits: The role of trait emotional intelligence and cognitive flexibility. British Journal of Psychology,105 (2),187_199.
Heckhausen, H., & Strang, H. (1988). Efficiency under record performance demands: Exertion control and individual difference variable? Journal of Personality and Social Psychology, 55, 489-498.
Hyman, S. L., Levy, S. E., & Myers, S. M. (2020). Identification, evaluation, and management of children with autism spectrum disorder. Pediatrics, 145(1), 1_64.
Ingersoll, B., & Hambrick, D. Z. (2011). The relationship between the broader autism phenotype, child severity, and stress and depression in parents of children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 1(5), 337-344.
Jaramillo, F., & Spector, P. E. (2004). The effect of action orientation on the academic performance of undergraduate marketing majors. Journal of Marketing Education, 3(26), 250-260.
Kalalo, T. K., Yuniar, S., & Ariyanto, F. C. (2021). Effect of parental skills-based psychoeducation intervention on parental stress index and severity of children with autism spectrum disorders: A pilot study. Annals of Medicine and Surgery, 70, 1_6.
Kalaivnai, P., & Kalimo, KM. (2018). A Study on Psychological Problems Faced by the Parents of Autism Children. Arts and Social sciences Journal, 4(9), 1-5.
Kapri, U. C., & Rani, N. (2014). Emotional maturity: Characteristics and levels. International Journal of Technological Exploration and Learning, 1(3), 359 -361.
Koole, S. L., Kuhl, J., Jostmann, N. B., & Finkenauer, C. (2005). Self_Regulation in Interpersonal Relationships: The Case of Action versus State Orientation. In K. D. Vohs, & E. J. Finkel (Eds.), Intrapersonal and Interpersonal Processes: How they srelate. New York: Guilford.
Lambert, NM., & Dollahite, DC. (2008). The threefold cord: Marital commitment in religious couples. Journal of Family Issues. 29(5), 592-614.
Lau, W., Peterson, C.C., Attwood, T., Garnett, M.S., & Kelly, A.B. (2016). Parents on the autism continuum: Links with parenting efficacy. Research in Autism Spectrum Disorders, 26, 57- 64.
Lennick, D. & F. Kiel (2005). Moral Intelligence. USA: Wharton school publishing.
Martinez, G., Alexandre, C., Mam-Lam-Fook, C., Bendjemaa, N., Gaillard, R., Garel, P., & Krebs MO. (2017). Phenotypic continuum between autism and schizophrenia: Evidence from the Movie for the Assessment of Social Cognition (MASC). Schizophrenia Research, 65(5), 652-674.
Martínez-Pedraza, F.D.L., & Carter, A.S. (2009). Autism spectrum disorders in young children. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North American, 18(3), 645- 663.
Matti, C. B., Tria, D. A. T., & Verano, C. M. L. (2009). Action-Control as Predictors of learning-related achievement emotions. The International Journal of Research and Review, 1, 97-119.
Mohammadi, M. R., Ahmadi, N., Khaleghi, A., Zarafshan, H., Mostafavi, S. A., Kamali, K., & Alavi, S. S. (2019). Prevalence of autism and its comorbidities and the relationship with maternal psychopathology: A national population-based study. Archives of Iranian Medicine, 22(10), 546-553.
 
Nahar, Sh., Zambelli, Z., & Elizabeth, JH. (2022). Risk and protective factors associated with maternal mental health in mothers of children with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities, 131, 1-10.
Peker, M., & Mese, G. (2021). Psychometric Evaluation of the Action Control Scale in Turkish Samples and the Relationship of Action–State Orientation with Emotional Labor. Journal of Personality Assessment, 5(103), 758_769.
Perlman, D., Moxham, L., Patterson, CH., Cregan, A., Alford, S., & Tapsell, T. (2020). Mental health stigma and undergraduate nursing students: A self-determination theory perspective. Collegian, 27(2), 226-231.
Perlman, J., & Howe, N. (2022). Mothers' Experiences of Obtaining a Diagnosis and Support for their Child with Autism Spectrum Disorder. Canadian Journal of Family and Youth/Le Journal Canadien de Famille et de la Jeunesse, 14(3),1-19.
Phetrasuwan, S., & Miles, M. (2019). Parenting stress in mothers of children with autism spectrum disorders. Journal for Specialists in Pediatric Nursing, 14(3):157–165.
Reyes Fernández, B., Knoll, N., Hamilton, K., & Schwarzer, R. (2016). Social-cognitive antecedents of hand washing: action control bridges the planning-behavior gap. Psychology & Health, 31(8), 993-1004.
Scheeren, AM., & Stauder, JE. (2008). Broader autism phenotype in parents of autistic children: reality or myth?Journal of autism and developmental disorders,38(2), 276_287.
Schnitker, S. A. (2012). An Examination of Patience and Well-being. The Journal of Positive Psychology, 7(4), 263-280.
Schnitker, S. A., Ro, D. B., Foster, J. D., Abernethy, A. D., Currier, J. M., vanOyen Witvliet, C., Carter, J. (2019). Patient patients: Increased patience associated with decreased depressive symptoms in psychiatric treatment. The Journal of Positive Psychology, 3(15), 300_313.
Uziel, L., & Baumeister, R. F. (2017). The self-control irony: Desire for self-control limits exertion of self-control in demanding settings. Personality and Social Psychology Bulletin, 5(43), 693-705.
Vermeirsch, J., Verhaeghe, L., Casaer, A., Faes, F., Oostra, A., & Roeyers, H. (2021). Diagnosing autism spectrum disorder in toddlers born very preterm: estimated prevalence and usefulness of screeners and the Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS). Journal of Autism and Developmental Disorders, 52(5), 2527-2524.
Yip, T. H., & Tse, W. S. (2009). Relationship among dispositional forgiveness of others, interpersonal adjustment and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 46(3), 365-368.
Zhou, B., Xu, Q., Li. H., Zhang, Y., Wang, Y., & Rogers, SJ. (2018). Effects of parent-implemented Early Start Denver Model intervention on Chinese toddlers with autism spectrum disorder: a nonrandomized controlled trial. Autism Res, 11(4), 654-66.