نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روانشناسی بالینی و عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
2 دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی
3 استاد گروه روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی
4 استادیار گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
5 دانشیار گروه روانسنجی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی رایانهیار بر بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی با تظاهر بیتوجهی بود. در این پژوهش بازتوانی شناختی رایانهیار به وسیله نرمافزار گاگنیپلاس برای 6 کودک دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی (نوع اغلب بیتوجه) در قالب پژوهش موردی اجرا شد که آزمودنیها به شکل دو به دو با خطوط پایه 3، 5 و 7 گانه به مدت 15 جلسه سی دقیقهای وارد مرحله درمان شدند و سپس مرحله پیگیری 1 ماهه اجرا شد. در راستای سنجش تغییرات از آزمون "برو- نرو" و مقیاس درجهبندی شدت مشکلات رفتاری کانرز (فرم والدین و فرم معلم) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که درصد کاهش برای هر یک از خردهمقیاسهای بازداری پاسخ (خطای ارایه و بازداری) برای کل آزمودنیها به ترتیب برابر با 71/42% و 91/57% است. به نظر میرسد که بازتوانی شناختی رایانهیار در قالب جلسات فردی، میتواند درمان مؤثری در بازداری پاسخ کودکان دارای اختلال نارساییتوجه-بیشفعالی باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Computer- assisted Cognitive Rehabilitation for response inhibition in children with ADHD (inattentive presentation)
نویسندگان [English]
- somaie robatmili 1
- ahmad borjali 2
- hamid alizadeh 3
- mostafa nokni 4
- nourali farokhi 5
کلیدواژهها [English]
- Computer–assisted cognitive rehabilitation
- response inhibition
- ADHD