نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه تهران
2 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهیدبهشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری اندازهگیری نسخة کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی(لری، 1983) در نوجوانان تیزهوش و عادی انجام شد. 680 دانشآموز (325 عادی و 355 تیزهوش) به نسخة کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بینگروهی نسخة کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تکگروهی نشان دادند که در هر دو گروه تیزهوش و عادی، الگوی دو عاملی نسخة کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی شامل سوالهای نمرهگذاری شده مثبت و سوالهای نمرهگذاری شده منفی، برازش خوبی با دادهها داشت. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا واریانسها و کواریانسهای بینعاملی نسخة کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی را در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی نشان داد. نتایج پژوهش حاضر با تاکید بر تغییرناپذیری اندازهگیری نسخة کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی در نوجوانان تیزهوش و عادی نشان داد که الگوی ساختاری بُعد شناختی اضطراب اجتماعی (ترس از ارزیابی منفی) در دو گروه، از نظر کیفی، یکسان است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factorial Invariance of measurement model of the Brief Fear Negative Evaluation Scale in Gifted and Nongifted Adolescents
نویسندگان [English]
- Abolfazl Firoozmanesh 1
- omid shokri 2
1
2
چکیده [English]
This study aimed to evaluating the measurement invariance of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale (BFNES, Leary, 1983) in gifted and nongifted high school students. The sample of 680 high school students (gifted 355 and nongifted 325) were responded the BFNES. Multigroup confirmatory factor analysis was used to examine the cross-group validity and invariance of factorial structure of BFNES. The results of single-group confirmatory factor analysis revealed that the two-factor model of BFNES consisted of positive and reverse scored items in across two groups good fit to the data. The results of multigroup confirmatory factor analysis indicated cross-group invariance of form, factor loadings, measurement residuals and factor variances and covariances of the BFNES across both samples. These findings emphasizing the group invariance of factorial structure of BFNES indicate that gifted and nongifted adolescents are qualitatively same in structural model of expression of social anxiety.
کلیدواژهها [English]
- : measurement invariance
- brief fear of negative evaluation scale
- gifted and nongifted students
- mutigroup confirmatory factor analysis