منابع
اژهای، جواد؛ صیادشیرازی، مریم؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و کسایی اصفهانی، عبدالرحیم. (1397). مقایسه اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش علائم اضطراب مادران دارای کودکان اتیسم. مجله روانشناسی، 22(1)، 3-21.
اسماعیلپناه املشی، زهرا؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ اکبری، بهمن و مقتدر، لیلا. (1401). مقایسه اثربخشی آموزش شناختی رفتاری با مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حرمت خود مادران دارای کودک با اختلال طیف اوتیسم. فصلنامه سلامت روان کودک، 9(2)، 50-64.
ایزدی، راضیه و عابدی، محمدرضا. (1394). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. تهران: نشر جنگل.
باقری، مسعود؛ نعمتالهزاده ماهانی، کاظم و پورامرالهی، مریم. (1399). نقش میانجی ناگویی هیجانی در رابطه بین سبکهای مقابلهای و ویژگیهای شخصیتی با وسواس فکری عملی. طب داخلی روز، ۲۷ (۱)، ۶۲-۸۱.
بهپژوه، احمد؛ غلامعلی لواسانی، مسعود و پازکی، سارا. (1397). اثربخشی برنامه آموزش پذیرش و تعهد بر پذیرش کودکان اتیستیک توسط مادران. روانشناسی، 4(21)، 384-397.
پرویزیان، فرهاد؛ شریفی، طیبه؛ شکرکن، حسین و غضنفری، احمد. (1401). مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان بیماران با اختلال شخصیت وسواسی- جبری. مدیریت ارتقای سلامت، 11(6)، 79-92.
تقوایی، داوود؛ جهانگیری، محمدمهدی و زارع بیدکی، زهرا. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطافپذیری روانشناختی و ارتقای سلامت مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، 7(2)، 143-153.
جوادی، مریم؛ رئیسی، زهره و رضایی جمالویی، حسن. (1400). بررسی و مقایسه میزان اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و طرحواره درمانی بر خودشفقت ورزی زنان و مردان مبتلا به دیابت نوع 2. خانوادهدرمانی کاربردی، 2(1)، 244-261.
حبیبی، دیانا و کافیان تفتی سعادتآباد، علیرضا. (1398). اثربخشی آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر میزان پرخاشگری زنان دارای فرزند اتیسم. آفاق علوم انسانی، 31، 77-90.
حقشناس، حسن. (1378). هنجاریابی آزمون شخصیتی نئو، فرم تجدیدنظر شده. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(4)، 38-47.
خوگر، انصار؛ اصغرنژاد، علیاصغر؛ رنجبر، هادی؛ لطفی، مژگان و حکیم شوشتری، میترا. (1398). تجربهی زیستهی والدین دارای کودک طیف اتیسم از رنج اجتماعی. رفاه اجتماعی، 19(72)، 243-282.
رحیمی، سوسن؛ امین یزدی، سید امیر و افروز، غلامعلی. (1399). مقایسه کارکرد تحولی خانواده، ویژگیهای شخصیتی و استرس والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و همتایان دارای کودک رشد بهنجار. مجله پرستاری کودکان، 3(6)، 14-21.
شمس، نعمتالله؛ افروز، غلامعلی و ارجمندنیا، علیاکبر. (1401). رابطۀ پایگاه اجتماعی-اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی با سلامت روان والدین دارای بیش از یک فرزند استثنایی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۶ (۲)، 60-67.
عابدی زاده، زهره؛ کدخدا، حسین و رحیمی منش، نگین. (1398). تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر نگرش والد فرزند مادران کودکان اوتیسم، سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
عقیلی، سید مجتبی و نصیری، الهه سادات. (1393). رابطه راهبردهای یادگیری و سبکهای اسناد با مسئولیتپذیری. شناخت اجتماعی، ویژهنامه زمستان 1393، 109-125.
غباری بناب، باقر و استیری، زهره. (1385). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبک دلبستگی در مادران کودکان با اختلال در خودماندگی و مادران کودکان عادی. فصلنامه کودکان استثنایی، ۶ (۳)، 787-804.
غنیمی، فرزانه؛ دادخواه، اصغر؛ دانش، عصمت و تقی لو، صادق. (1398). مقایسه میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس و ادراک حمایتهای اجتماعی به شیوه شناختی رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان با اختلال طیف اُتیسم. روانشناسی افراد استثنایی، 9(35)، 73-99.
فتی، لادن و موتابی، فرشته. (1401). راه و رسم درمانگری در نظریه شناختی- رفتاری. تهران: دانژه.
References
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological assessment, 4(1), 5.
Dawson, G., Rieder, A. D., & Johnson, M. H. (2022). Prediction of autism in infants: progress and challenges. The Lancet Neurology.
Desquenne Godfrey, G., Downes, N., & Cappe, E. (2023). A Systematic Review of Family Functioning in Families of Children on the Autism Spectrum. Journal of Autism and Developmental Disorders, Published Online.
Gautam, M., Tripathi, A., Deshmukh, D., & Gaur, M. (2020). Cognitive behavioral therapy for depression. Indian journal of psychiatry, 62(2), S223.
Gould, E. R., Tarbox, J., & Coyne, L. (2018). Evaluating the effects of acceptance and commitment training on the overt behavior of parents of children with autism. Journal of contextual behavioral science, 7, 81-88.
Han, A., Yuen, H. K., Lee, H. Y., & Zhou, X. (2020). Effects of acceptance and commitment therapy on process measures of family caregivers: A systematic review and meta-analysis. Journal of Contextual Behavioral Science, 18, 201-213.
Hayes, S. C. (2019). Acceptance and commitment therapy: towards a unified model of behavior change. World psychiatry, 18(2), 226.
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J. (2013). Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Behavior therapy, 44(2), 180-198.
Jackson, J. B., Pietrabissa, G., Rossi, A., Manzoni, G. M., & Castelnuovo, G. (2018). Brief strategic therapy and cognitive behavioral therapy for women with binge eating disorder and comorbid obesity: A randomized clinical trial one-year follow-up. Journal of consulting and clinical psychology, 86(8), 688.
Kaczkurkin, A. N., & Foa, E. B. (2022). Cognitive-behavioral therapy for anxiety disorders: an update on the empirical evidence. Dialogues in clinical neuroscience.
Kendall, P. C., Ney, J. S., Maxwell, C. A., Lehrbach, K. R., Jakubovic, R. J., McKnight, D. S., Friedman, A. L. (2023). Adapting CBT for youth anxiety: Flexibility, within fidelity, in different settings. Frontiers in Psychiatry, 14, 1-9.
Leahy, R. L. (2004). Cognitive-behavioral therapy. In R. G. Heimberg, C. L. Turk, & D. S. Mennin (Eds.), Generalized anxiety disorder: Advances in research and practice (pp. 265–292). The Guilford Press.
Maughan, A. L., & Weiss, J. A. (2017). Parental outcomes following participation in cognitive behavior therapy for children with autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47, 3166-3179.
Mohammadi, M. R., Ahmadi, N., Khaleghi, A., Zarafshan, H., Mostafavi, S. A., Kamali, K., ... & Ghanizadeh, A. (2019). Prevalence of autism and its comorbidities and the relationship with maternal psychopathology: a national population-based study. Archives of Iranian medicine, 22(10), 546-553.
Nieuwsma, J., D Walser, R., K Farnsworth, J., D Drescher, K., G Meador, K., & Nash, W. (2015). Possibilities within acceptance and commitment therapy for approaching moral injury. Current Psychiatry Reviews, 11(3), 193-206.
Nopiana, N., Egie, J., & Mers, O. (2022). The Impact of Internet Addiction on Introvert Personality. World Psychology, 1(2), 1-17.
Oltmanns, T. F., & Gleason, M. E. (2011). Personality pathology, health, and social adjustment in later life. Mental health in public health: The next, 100, 151-179.
Onyishi, C. N., Sefotho, M. M., & Victor-Aibodion, V. (2023). Psychological distress among parents of children with autism spectrum disorders: A randomized control trial of cognitive behavioural therapy. Research in Autism Spectrum Disorders, 100, 102070.
Patel, A. D., Arya, A., Agarwal, V., Gupta, P. K., & Agarwal, M. (2022). Burden of care and quality of life in caregivers of children and adolescents with autism spectrum disorder. Asian Journal of Psychiatry, 70, 103030.
Poddar, S., Sinha, V. K., & Urbi, M. (2015). Acceptance and commitment therapy on parents of children and adolescents with autism spectrum disorders. International Journal of Educational and Psychological Researches, 1(3), 221.
Prevedini, A., Hirvikoski, T., Holmberg Bergman, T., Berg, B., Miselli, G., Pergolizzi, F., & Moderato, P. (2020). ACT-based interventions for reducing psychological distress in parents and caregivers of children with autism spectrum disorders: Recommendations for higher education programs. European Journal of Behavior Analysis, 21(1), 133-157.
Schlebusch, L., Samuels, A. E., & Dada, S. (2016). South African families raising children with autism spectrum disorders: Relationship between family routines, cognitive appraisal and family quality of life. Journal of Intellectual Disability Research, 60(5), 412-423.
Turnock, A., Langley, K., & Jones, C. R. (2022). Understanding stigma in autism: A narrative review and theoretical model. Autism in Adulthood, 4(1), 76-91.
Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion.New York: Springer-Verlag.
Whittingham, K., Sanders, M., McKinlay, L., & Boyd, R. N. (2013). Stepping stones triple P and acceptance and commitment therapy for parents of children with cerebral palsy: trial protocol. Brain Impairment, 14(2), 270-280.
Xiaojing, L. I., Qiang, W. A. N. G., Yuejing, W. U., Sherrie, W. A. N. G., Huang, Y., & Tao, L. I. (2017). Personality characteristics and neurocognitive functions in parents of children with autism spectrum disorder. Shanghai archives of psychiatry, 29(1), 41.
Yu, Y., McGrew, J. H., & Boloor, J. (2019). Effects of caregiver-focused programs on psychosocial outcomes in caregivers of individuals with ASD: A meta-analysis. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, 4761-4779.
Zeidan, J., Fombonne, E., Scorah, J., Ibrahim, A., Durkin, M. S., Saxena, S., ... & Elsabbagh, M. (2022). Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism research, 15(5), 778-790.
Zhang, C. Q., Leeming, E., Smith, P., Chung, P. K., Hagger, M. S., & Hayes, S. C. (2018). Acceptance and commitment therapy for health behavior change: a contextually-driven approach. Frontiers in psychology, 2350.