مقاله پژوهشی
حانیه محمدی؛ زهرا نادری نوبندگانی؛ سمانه اسعدی؛ طاهره صادقیه
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجیگری ابعاد ظرفیت تأملی در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و استرس والدگری در والدین دارای فرزند با اختلال نقص توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه پژوهش والدین کودک با اختلال نقص توجه-بیشفعالی شهر یزد در سال 1401 بودند. ازاینبین نمونهای به تعداد 295 پدر ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجیگری ابعاد ظرفیت تأملی در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و استرس والدگری در والدین دارای فرزند با اختلال نقص توجه-بیشفعالی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری و جامعه پژوهش والدین کودک با اختلال نقص توجه-بیشفعالی شهر یزد در سال 1401 بودند. ازاینبین نمونهای به تعداد 295 پدر و مادر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای تجربهی روابط نزدیک برنان و همکاران (1998)، ظرفیت تأملی والدین لویتن و همکاران (a2017) و استرس والدگری آبدین (1995) را تکمیل نمودند. در گام بعد دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و تجزیهوتحلیل چند گروهی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. تحلیل داده نشان داد در هر دو گروه مادران و پدران، پیش ذهنی سازی نقش میانجیگری را در رابطهی بین سبک دلبستگی اضطرابی و استرس والدگری در پدران و مادران کودکان با اختلال نقص توجه-بیشفعالی ایفا کرد. همچنین تجزیهوتحلیل چندگروهی نقش جنسیت والدین را تأیید کرد. چنانکه در تفاوت این دو گروه، مسیر دلبستگی اجتنابی به استرس والدگری گروه مادران برخلاف گروه پدران معنادار شد. درنتیجه میتوان بیان کرد، در هر دو گروه مادران و پدران دلبستگی اضطرابی نقش مهمی در افزایش پیش ذهنی سازی در مورد کودکان دارای اختلال دارد و از این طریق استرس والدگری را افزایش میدهد.
مقاله پژوهشی
مرضیه اسلامیان؛ سید رسول عمادی
چکیده
اختلالهای یادگیری باعث بروز چالشهای متعددی در حوزه تحصیلی دانشآموزان شده و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان اثر منفی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
اختلالهای یادگیری باعث بروز چالشهای متعددی در حوزه تحصیلی دانشآموزان شده و بر عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودکان اثر منفی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه سوم ابتدائی دارای اختلال یادگیری شهرستان اسلامآباد غرب (استان کرمانشاه) بود. از بین دانشآموزان پایه سوم نمونهای هدفمند به تعداد 34 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (17 نفر) و گواه (17 نفر) جایگذاری شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن کرمینوری و مرادی (1384) و آزمون نوشتن محقق ساخته (1397) بود. برای گروه آزمایش 11 جلسه تدریس و تمرین بهصورت تکلیفمحور، اجرا شد و گروه گواه در صف انتظار باقی ماند. نتایج پژوهش نشان داد آموزش تکلیفمحور بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری تأثیر معناداری داشت. بر اساس نتایج میتوان گفت که آموزش تکلیفمحور باعث بهبود و پیشرفت مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان با اختلال یادگیری شد. ازاینرو پیشنهاد میشود معلمان دوره ابتدایی از روش آموزش تکلیفمحور برای دانشآموزانی که دارای اختلال خواندن و نوشتن هستند، استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
مهدی برزگر بفرویی؛ اسما زارع؛ زهرا نقش؛ محمد شفیعی؛ یاسر حیدری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی ذهنی و کفایت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به افسردگی بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر افسرده مراجعهکننده به هسته مشاوره آموزش و پرورش شهر پلدختر در سال1399 -1398 تشکیل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی ذهنی و کفایت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به افسردگی بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر افسرده مراجعهکننده به هسته مشاوره آموزش و پرورش شهر پلدختر در سال1399 -1398 تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر از آنها (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) پس از تشخیص اختلال افسردگی و سپس مصاحبه بالینی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامههای افسردگی بک- ویرایش دوم، بهزیستی ذهنی تانت و همکاران و کفایت اجتماعی فلنر و همکاران بود. گروه آزمایش طی 8 جلسه یک ساعته، هفتهای یک جلسه تحت آموزش خوددلسوزی شناختی قرار گرفت. بعد از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل پسآزمون و مجدداً دو ماه بعد، از هر دو دو گروه پیگیری به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. در گروه آزمایش افزایش معنیداری در بهزیستی ذهنی و کفایت اجتماعی بعد از دریافت آموزش مشاهده شد، این نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد. باتوجه به نتایج حاصله، آموزش خوددلسوزی شناختی برای افزایش میزان بهزیستی ذهنی و کفایت اجتماعی در دانشآموزان مبتلا به اختلال افسردگی توصیه میشود.
مقاله پژوهشی
فاطمه یاوری؛ فریده سجادی پور
چکیده
پژوهش حاضر باهدف غنیسازی برنامه فلسفه برای کودکان با فناوریهای دیجیتال و بررسی تأثیر آن بر نشخوار فکری و روابط بین فردی کودکان دختر مرکز شبانهروزی بهزیستی رضوانشهر در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد.روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کودکان 9 تا 12 ساله ساکن در مرکز شبانهروزی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف غنیسازی برنامه فلسفه برای کودکان با فناوریهای دیجیتال و بررسی تأثیر آن بر نشخوار فکری و روابط بین فردی کودکان دختر مرکز شبانهروزی بهزیستی رضوانشهر در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد.روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کودکان 9 تا 12 ساله ساکن در مرکز شبانهروزی بهزیستی دخترانه رضوانشهر بودند 40 نفر از کودکان با روش نمونهگیری در دسترس از این مرکز انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگماری شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای برنامه فلسفه برای کودکان با غنیسازی فناوریهای دیجیتال شرکت کردند و گروه کنترل بهصورت حضوری آموزش دیدند. برای جمعآوری و اندازهگیری دادههای این پژوهش پرسشنامه نشخوار فکری (نولن هوکسما و مورو) و پرسشنامه ارزیابی روابط بین فردی کودکان ازنظر معلم. ویرو داوین (1980) مورد استفاده قرار گرقت. نتایج تحقیق نشان بین میانگین نمرات نشخوار فکری و روابط بین فردی دو گروه در مرحله پسآزمون تفاوت معنادار وجود دارد (001/P<)؛. نتایج نشان داد غنیسازی برنامه فلسفه برای کودکان با فناوریهای دیجیتال بر کاهش نشخوار فکری و بهبود روابط بین فردی تأثیر معنادار دارد (05/0P<).مداخله انجام شده در مطالعه پیش رو که با بهره گیری از کلیپ ها،چندرسانه های ها، پویانمایی ها، واقعیت افزوده و نرم افزار کپ تی ویت انجام شده بود موجب غنی سازی برنامه فلسفه برای کودکان شده بود که اثربخشی قابل قبولی بر کاهش نشخوار فکری و بهبود روابط میان فردی آنان داشه باشد.
مقاله پژوهشی
عسگر علیمحمدی؛ کریم عبدالمحمدی؛ ابوالفضل قدمی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی- هنجاریابی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پسر با مشکلات رفتاری بروننمود 7 تا 12 ساله استان تهران و استان آذربایجان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی- هنجاریابی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پسر با مشکلات رفتاری بروننمود 7 تا 12 ساله استان تهران و استان آذربایجان شرقی تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونه ابتدا دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود شناسایی شدند. سپس والدین آنها فرم والد مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم و پرسشنامه عصب- روانشناختی کولیج (2002) را تکمیل کردند که درنهایت تحلیل با 599 نفر انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها ضریب آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی تأییدی و روایی ملاکی به کارگرفته شد. نتایج نشان داد که مقیاس درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی - ویراست دوم از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است؛ بنابراین، میتوان از این مقیاس جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با مشکلات رفتاری بروننمود استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
فرخ لقا عکافی بروجنی؛ معصومه بهبودی؛ فریده دوکانه ای فرد
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر ویژگیهای شخصیتی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. این مطالعه یک پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. 45 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر ویژگیهای شخصیتی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. این مطالعه یک پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. 45 مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهطور مساوی و تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروههای آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای به تفکیک تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری قرار گرفتند، درحالیکه اعضای گروه کنترل در این برنامهها شرکت نکردند. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (1987) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری تحلیل شدند. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ویژگی برونگرایی و درمان شناختی- رفتاری بر ویژگی مسئولیتپذیری این گروه از افراد مؤثر بوده است (01/0P<). همچنین، بررسی تفاوت میان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری نشان داد میان تأثیرگذاری این دو روش درمانی بر ویژگیهای شخصیتی برونگرائی و مسئولیتپذیری تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P<). از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برنامههای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری میتوانند نقش مهمی در تعدیل ویژگیهای شخصیتی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ایفا کنند.
مقاله پژوهشی
مظهر بابائی؛ پرستو صالحی
چکیده
ناآگاهی معلمان از چالشها و نیازهای متفاوت آموزشی دانشآموزان با آسیب شنوایی، مانعی برای دستیابی به اهداف آموزشی این گروه از دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل تجارب زیسته آموزشی معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطهی اول دانشآموزان با آسیب شنوایی از چالشهای پیش روی معلمان این دانشآموزان و راهکارها بود. در این پژوهش از رویکرد ...
بیشتر
ناآگاهی معلمان از چالشها و نیازهای متفاوت آموزشی دانشآموزان با آسیب شنوایی، مانعی برای دستیابی به اهداف آموزشی این گروه از دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل تجارب زیسته آموزشی معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطهی اول دانشآموزان با آسیب شنوایی از چالشهای پیش روی معلمان این دانشآموزان و راهکارها بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل معلمان مدرسه آموزش کودکان با نیازهای ویژه شهرستان سنندج در سال 1401-1402 با روش نمونهگیری هدفمند بود. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته محقق ساخته بود که تا درجهی اشباع یافتگی به تعداد 8 معلم در مقطع ابتدایی و 3 معلم در مقطع متوسطه ادامه یافت. یافتههای پژوهش در دو بخش چالشهای آموزشی معلمان و راهکارهای پیشنهادشده، ارائه شد. بخش چالشها، در سه قسمت: 1. چالشهای مربوط به کتاب، امکانات، روشها و وسایل آموزشی، 2. چالشهای مرتبط با شرایط معلمان و 3. چالشهای ناشی از ویژگیها و شرایط کودکان با آسیب شنوایی و خانوادههای آنها، ارائه شد. بخش راهکارها نیز در دو قسمت: 1. راهکارهای عملیاتی شده توسط معلمان و 2. پیشنهادها بود. نتایج نشان داد که معلمان در هنگام آموزش با چالشهایی متنوع، پیچیده، چندبعدی و فراتر از چالشهای آموزشی دانشآموزان عادی روبهرو هستند. از همین رو، پیشنهاد میشود در هنگام آموزش به دانشآموزان با آسیب شنوایی، از روشها و راهکارهایی متفاوت با دانشآموزان عادی و متناسب با شرایط ویژهی این دانشآموزان، استفاده شود.
مقاله پژوهشی
خدیجه کابلی؛ محمدرضا بردیده؛ سیامک سامانی؛ لیلا خبیر
چکیده
هدف از این پژوهش اثربخشی نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان سنین 9 تا 11 ساله با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 ...
بیشتر
هدف از این پژوهش اثربخشی نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر توجه پایدار کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان سنین 9 تا 11 ساله با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایگماری شدند. برای گروه آزمایشی، بسته نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی اجرا شد در حالیکه گروه گواه در فهرست انتظار باقی ماندند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی کانرز (2007) و آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه (2018) بود. نتایج نشان داد که بسته نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی بر بهبود توجه پایدار در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار داشته است. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با بسته نمایشدرمانی بر مبنای ذهنیسازی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود توجه پایدار در کودکان با نارسایی توجه/ بیشفعالی از این مداخله استفاده نمایند.
مقاله پژوهشی
راضیه جماعتی اردکانی؛ مرتضی منادی؛ مهناز Mahnaz
چکیده
شرایط زمینهای در هر کشور ایجاب میکند که تاریخچه منحصربهفردی از آموزشهای ویژه داشته باشند و این امر منجر به سیستمهای آموزشی و خدمات متفاوت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه شده است. پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی قانون آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه در آمریکا و ایران بود که با تأکید بر حیطه ناتوانیهای یادگیری و رویه ...
بیشتر
شرایط زمینهای در هر کشور ایجاب میکند که تاریخچه منحصربهفردی از آموزشهای ویژه داشته باشند و این امر منجر به سیستمهای آموزشی و خدمات متفاوت برای دانشآموزان با نیازهای ویژه شده است. پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی قانون آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه در آمریکا و ایران بود که با تأکید بر حیطه ناتوانیهای یادگیری و رویه اجرای آن، نقاط قوت و ضعف آن را تشریح نمود. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع تحلیل اسنادی بود که جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق جستجوی گسترده در پایگاههای علمی معتبر و گزارشها و اسناد دولتی منتشرشده، انجام گرفت. قوانین آموزش ویژه در آمریکا (تا سال 2022 م) و ایران (تا سال 1402 ش) با تطبیق و مقایسه روند تغییرات و چگونگی اجرای آن در زمینه ناتوانیهای یادگیری موردتوجه بود. وجود برنامههای آموزش فردی، ضمانت اجرایی، حق تصمیمگیری والدین و دانشآموزان در امور آموزشی از برجستگیهای قانون آموزش ویژه در آمریکا است ولی به توسعه طرحهای پژوهشی و انجام پژوهشهای علمی در قانون ایران تأکید بیشتری شده است. در بررسی رویه اجرایی قوانین و توجه به دانشآموزان دارای ناتوانیهای یادگیری، در ایران فقط حمایتها در دوره ابتدایی صورت میگیرد درحالیکه در آمریکا تا پایان تحصیلات دانشگاهی این حمایتها وجود دارد. همچنین شناسایی و ارزیابی دانشآموزان دارای معلولیت نیز در آمریکا با دقت بیشتری انجام میشود. دستیابی به اهداف قانون حقوق افراد با نیازهای ویژه، نهتنها نیازمند تکمیل و تصویب قانون است، بلکه درگرو اجرای صحیح قوانین و اصلاح ساختارها نیز هست.