نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)
3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
4 استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441 ، تهران،ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بر درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماه بود. جامعه آماری شامل تمامیکودکان با اختلالات یادگیری خاص ریاضی در مقطع تحصیلی سوم و چهارم دبستان در شهر اصفهان سال تحصیلی 1401-1402 بود که از این میان آنها 30 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و درنهایت بهصورت تصادفی دو گروه 15 نفری (آزمایش و گواه) تقسیم شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه هنجارگریزی تحصیلی کلارک و همکاران (2015) و پرسشنامه درگیری تحصیلی ریوه (2013) را برای پیشآزمون تکمیل کردند. در ادامه برای گروه آزمایش بهمدت ۸ جلسه و هر جلسه 45 تا60 دقیقه بهصورت حضوری بسته آموزشی موردنظر، اجرا شد. در حالیکه گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. در پایان دو گروه آزمایش و گواه، پرسشنامه هنجارگریزی تحصیلی و پرسشنامه هنجارگریزی تحصیلی را بهعنوان پسآزمون تکمیل نمودند.تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای بهطور معنیداری منجر به بهبود درگیری تحصیلی و هنجارگریزی تحصیلی شده است (001/0>p). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانهای در افزایش درگیری تحصیلی و کاهش هنجارگریزی تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی مؤثر بوده و ماندگاری آن بعد از دوماه پابرجا مانده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of the educational package of the multimedia learning environment model on academic engagement and academic incivility in students with specific learning disorders
نویسندگان [English]
- Hamza Mirzai 1
- Salar Faramarzi 2
- Mojtaba Jahanifar 3
- Amir Masnavi 4
1 PhD Student in Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Education and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
2 Professor, Department of Education and Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Avaz, Iran
4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of the present study was to determine the effectiveness of the educational package of the multimedia learning environment model on academic engagement and Academic incivility in students with specific learning disorders. The statistical population included all children with special learning disabilities in the third and fourth grades of primary school in the academic year 2022-2023 in Esfahan, of which 30 were selected in an available manner and finally were randomly divided into two groups of 15 (experimental and control). Participants completed Clark et al.'s (2015) Academic Incivility Questionnaire and Reeve's (2013) Academic Engagement Questionnaire for the pre-test. In the following, the desired training package was implemented for the experimental group for 8 sessions, each session lasting 45-60 minutes. While the group did not receive a training certificate. In the end, the experimental and control groups completed the Academic Incivility Questionnaire and the Academic Engagement Questionnaire as a post-test. Finally, the data were analyzed using SPSS-24 software using the method of variance analysis with repeated measurements. The analysis of the research data showed that the educational package of the multimedia learning environment model has significantly led to the improvement of academic engagement and Academic incivility (p<0.001). Therefore, it can be concluded that the educational package of the multimedia learning environment model was effective in increasing academic engagement and reducing the Academic incivility of students with specific learning disorders and its durability remained after two months.
کلیدواژهها [English]
- multimedia learning environment model
- learning disabilities
- academic engagement and academic incivility