مقاله پژوهشی
اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانه‌ای بر درگیری تحصیلی و هنجار‌گریزی تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی

حمزه میرزائی؛ سالار فرامرزی؛ مجتبی جهانی فر؛ امیر مثنوی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 1-36

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.81352.2727

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بسته آموزشی الگوی محیط یادگیری چندرسانه‌ای بر درگیری تحصیلی و هنجار‌گریزی تحصیلی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص ریاضی بود. این پژوهش از نوع ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با اختلالات یادگیری خاص ریاضی در مقطع تحصیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر‌بخشی معنا‌درمانی در والدین کودکان با نیاز‌های ویژه: پژوهش فراتحلیل

امید عیسی نژاد؛ اوین محمدی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 37-64

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.78041.2674

چکیده
  تربیت و مراقبت از کودکان با نیاز‌های ویژه توسط والدین امری مهم و چالش‌برانگیز است. یکی از این رویکرد‌ها که در دهه‌های اخیر در ایران به بررسی میزان اثر آن توجه بسیار شده است معنا‌درمانی می‌باشد. هدف این فراتحلیل تعیین میزان اثر‌بخشی معنا‌درمانی بر والدین کودکان با نیاز‌های ویژه بود. این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل با یکپارچه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مروری بر کتاب‌سنجی‌های انجام‌شده: نارساخوانی و بازی‌آموزی

فاطمه جعفرخانی؛ هدا محسنی فرد؛ آذین یزدی؛ مژگان قنات

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 65-98

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.79352.2694

چکیده
  مطالعه حاضر به دنبال ارائه یک چشم‌انداز کلی از مقالات مروری کتاب‌سنجی در زمینه نارساخوانی با بازی‌آموزی بود. به همین سبب مروری بر مرورهای مرتبط در زمینه نارساخوانی و بازی‌آموزی داشته است. در این مطالعه 31 مقاله مروری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند که از نکات پیشنهادشده توسط بلاک و فیش برای تجزیه‌وتحلیل کتاب‌سنجی جهت ارزیابی ساختار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش تعامل مادر-کودک بر اساس الگوی پرسید بر فلسفه فراهیجانی مادران و مشکلات هیجانی رفتاری فرزندان

زهرا محمدی؛ امیر قمرانی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 99-136

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.78639.2684

چکیده
  با توجه به افزایش شیوع اختلالات هیجانی -رفتاری در فرزندان و چالش‌هایی که این فرزندان و خانواده‌های آنان را درگیر می‌کند، بالا بردن سطح کیفیت تعاملات خانوادگی مخصوصاً تعامل مادران با فرزندان، اهمیت پیدا می‌کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تعامل مادر -کودک بر اساس الگوی پرسید، بر فلسفه فراهیجانی مادران و مشکلات هیجانی-رفتاری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی طرح‌واره درمانی بر علائم اختلال اضطراب در مادران دارای کودک دچار اختلال تحولی‌هوشی

علی شبان زاده؛ محمد باقر حسنوند

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 137-166

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.81859.2740

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف اثربخشی طرح‌واره درمانی بر علائم اختلال اضطراب در مادران دارای کودک دچار اختلال تحولی‌هوشی در شهرستان قدس انجام شد. این مطالعه از نوع تحقیقات نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مادران دارای کودک دچار اختلال تحولی‌هوشی شهرستان قدس در سال تحصیلی 1402-1401 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر بهره حسی حرکتی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن

اسماعیل خانجانی؛ محمدرضا بیات؛ سیدمحمدرضا علوی‌زاده

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 167-204

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.79375.2695

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌یار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر بهره حسی حرکتی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن بود. روش‌: طرح پژوهش حاضر نیمه ‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون و پیگیری سه‌ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر بخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارت‌های فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش‌آموزان 12- 10 ساله دارای اختلال یادگیری ویژه

بهاره محمدی مصیری؛ منصوره بهرامی پور اصفهانی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 205-246

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.71484.2523

چکیده
  هدف پژوهش، بررسی اثربخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارت‌های فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله با اختلال ویژه یادگیری بود. این پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون به همراه دوره پیگیری 45 روزه و گروه گواه انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان 10 تا 12 ساله مبتلا به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی یک برنامه آموزشی مبتنی بر بازی‌های گروهی و ارزیابی اثربخشی آن بر بهبود نظریه ذهن و عزت‌نفس کودکان با کم‌توانی ذهنی خفیف

معصومه طیب لی؛ یوسف جلالی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 247-276

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.19399.2716

چکیده
  یکی از نقایص اساسی کودکان با کم‌توانی ذهنی که در اغلب کارکردهای آن‍ها اختلال عمده‌ای ایجاد می‍کند، نظریه ذهن ضعیف است. این پژوهش به‌منظور طراحی یک برنامه آموزشی مبتنی بر بازی‍های گروهی و تعیین اثربخشی آن بر نظریه ذهن و عزت‌نفس کودکان با کم‌توانی ذهنی خفیف انجام شد. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش واسطه‌ای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تاب‌آوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری

رضاعلی طرخان؛ زهرا هاشمی

دوره 14، شماره 55 ، مهر 1403، صفحه 277-306

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.79370.2696

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه‌ای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تاب‌آوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که به دلیل مشکلات تحصیلی و یادگیری به ...  بیشتر