نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناسی ارشد،مدیریت بازرگانی ،دانشگاه پیام نور،عسلویه ،ایران
3 دانشجو دکترا، رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازار یابی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 کارشناسی ارشد،تکنولوژی آموزشی،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران
چکیده
مطالعه حاضر به دنبال ارائه یک چشم انداز کلی از مقالات مروری کتاب سنجی در زمینه نارساخوانی به ویژه بازی آموزی بود.به همین سبب مروری بر مرورهای مرتبط در زمینه نارساخوانی به ویژه بازی آموزی داشته است.در این مطالعه 31 مقاله مرور تحلیل و بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از نکات پیشنهاد شده توسط بلاک و فیش برای تجزیه و تحلیل کتابسنجی برای ارزیابی ساختار و توسعه موضوعی و نشان دادن جهتهای تحقیقاتی آینده در حوزه نارساخوانی پیروی و دو تحلیل را انجام داد. اول، از تجزیه و تحلیل کتابسنجی برای ارائه جنبههای مختلف تحقیق نارساخوانی، از جمله شناسایی مقالات پراستناد،دانشگاه ها و کشورهای پیشرو همچنین بوسیله آن تکامل موضوع و روند این حوزه را شناسایی شد. نتایج این تحلیل نشان داد که بازی آموزی موضوع حاشیه ای است که به خوبی توسعه پیدا کرده است و متداول ترین کلمات کلیدی پس از نارساخوانی,اختلالات یادگیری و اسید امگا3 مربوط به کلمات کلیدی :مداخله مبتنی بر بازی ,بازی های جدی و آگاهی واج شناختی بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Review of Bibliometric Studies: Dyslexia and Game-based Learning
نویسندگان [English]
- fatemeh jafarkhani 1
- Hoda Mohsenifard 2
- azin yazdi 3
- Mozhgan Ghanat 4
1 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University
2 Masters Degree, Business Administration, Payam Noor University, Asalouye, Iran
3 Ph.D. Candidate, Department of Management, Payame Noor University(PNU), P.O. Box 19395-4697, Tehran, Iran
4 , Masters Degree, Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The present study aimed to provide an overview of the literature on dyslexia, especially educational games. Therefore, a review of relevant studies on dyslexia, particularly educational games, was conducted. In this study, 31 review articles were analyzed and examined. The study followed the suggestions by Blaikie and Fiske for analyzing bibliographic reviews to evaluate the structure and thematic development and to indicate future research directions in the field of dyslexia. Two analyses were performed. First, by analyzing the bibliographic review to present various aspects of dyslexia research, including identifying highly cited articles, leading universities and countries in the field, as well as identifying the evolution of the topic and trends in this area. The results of this analysis showed that educational games are a peripheral topic that has developed well and the most common keywords after dyslexia, learning disabilities, and omega-3 fatty acids related to the keywords: game-based intervention, serious games, and phonological awareness.
کلیدواژهها [English]
- bibliometric
- dyslexia
- game-based learning
- students