نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22054/jpe.2024.78639.2684

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تعامل مادر -کودک بر اساس الگوی پرسید ، بر فلسفه فراهیجانی مادران و مشکلات هیجانی-رفتاری در فرزندان11-14 سال بود. این پژوهش، یک پژوهش نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، مادران فرزندان دارای اختلالات هیجانی رفتاری در شهر اصفهان در سال 1401 بودند، که 30 نفر از این جامعه به عنوان نمونه انتخاب شده و 15 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش، و 15 نفر نیز به تصادف در گروه کنترل گمارش شدند. مادران گروه آزمایش، در 6 جلسه 60 دقیقه ای آموزش تعامل مادر-کودک بر اساس الگوی پرسید، شرکت کردند، و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. هر دو گروه، ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه فلسفه فراهیجانی ایولینی کو(۲۰۰۶)، و سیاهه اختلالات رفتاری آخنباخ (2001) را قبل و بعد از مداخله تکمیل کردند. داده ها با آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان داد، مقادیر هر دو متغیر در گروه کنترل و آزمایش در مرحله پس آزمون دارای تفاوت معنادار بودند (سطح معناداری کمتر از 05/0) .بنابراین این مداخله بر (فلسفه فراهیجانی(568/201 =F و P=0001/0) و مشکلات هیجانی و رفتاری(588/36=F و 0001/0=P))، تاثیر مثبت و معناداری در سطح05/0=α داشت. لذا تعامل مادر-کودک بر اساس الگوی پرسید، در بهبود فلسفه فراهیجانی مادران و کاهش مشکلات هیجانی-رفتاری در نوجوانان ۱۱-۱۴ سال موثر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of mother-child interaction training based on the Precede model on mothers' meta-emotional philosophy and children's emotional and behavioral problems

نویسندگان [English]

  • zahra mohamadi 1
  • amir ghamarani 2

1 University of Isfahan,

2 Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the effectiveness of mother-child interaction training based on the Precede model, on mothers' meta-emotional philosophy and emotional-behavioral problems in children. This research was a semi-experimental research of pre-test and post-test type with a control group. The statistical population was the mothers of children with emotional and behavioral disorders in the city of Isfahan in 1401, 30 people from this population were selected as a sample and 15 people were randomly assigned to the experimental group, and 15 people were randomly assigned to the control group. The mothers of the experimental group participated in 6 sessions of 60-minute mother-child interaction training based on the Precede model, and the control group did not receive any intervention. Both groups completed the research tools including: Evelyne kehe’s (2006) meta-emotional Philosophy Questionnaire and Achenbach’s (1992) Child Behavior Checklist-Parent Form before and after the intervention. The data were analyzed by univariate and multivariate ANCOVA tests run in the SPSS software (26.00). The findings showed that the values of both variables in control and experimental groups had a significant difference in the post-test stage (significance level less than 0.05). Therefore, this intervention positively and significantly impacted (transemotional philosophy) (F = 201.568 and P = 0.0001) 0) and emotional and behavioral problems (F=36.588 and P=0.0001)), at α=0.05 significant level. Therefore, mother-child interaction training based on Precede model had significantly effect on the meta-emotional philosophy of mothers and emotional-behavioral problems in adolescents aged 11-14 years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mother-child interaction
  • precede model
  • meta-emotion philosophy
  • emotional behavioral problems