نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک. مرکزی، اراک، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد اندیمشک، خوزستان، ایران.
3 استادیار عصب روانشناسی بالینی ورزشی، موسسه عصب روانشناسی بالینی ورزشی تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار و مداخله بر اساس واقعیت مجازی بر بهره حسی حرکتی و حافظه کاری کودکان دارای اختلال یادگیری خواندن بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون و پیگیری سهماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن شهر اراک در تابستان سال 1402 بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 30 نفر از آنها انتخاب شدند و با استفاده از گمارش تصادفی در گروههای 10 نفری رایانهیار، واقعیت مجازی و گواه قرار مورد مداخله قرار گرفتند و توسط تکلیف سنجش حافظه کاری کرچنر (1985) و آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری (IVA-2) سنجش شدند. سپس شرکت کنندگان بعد از سه ماه جهت انجام آزمون پیگیری، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. گروه گواه آموزش معمول خود را دریافت کرد. در پایان نیز برای تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل واریانس چندمتغیره با ازمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. هر دو مداخله توانبخشی شناختی رایانهیار و واقعیت مجازی توانستند باعث بهبود و افزایش میزان بهره شنیداری و دیداری و حافظه کاری در شرکتکنندگان گروه آزمایش شوند و این اثربخشی در آزمون پیگیری 3 ماهه نیز حفظ شد. از نظر شدت اثربخشی نیز نتایج نشان داد که گروه توانبخشی شناختی رایانهیار در هر دو مرحله پس آزمون و پیگیری، اثربخشی بیشتری داشت. از هر دو درمان، به خصوص درمان مبتنی بر توانبخشی شناختی رایانهیار میتوان در افزایش بهره حسی حرکتی و حافظه فعال بهره گرفت تا بتوان میزان شدت اختلال خواندن را کاهش داد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of the effectiveness of computer-aided cognitive rehabilitation and intervention based on virtual reality on visual and auditory attention of children with learning disabilities
نویسندگان [English]
- Esmail Khanjani 1
- Mohammad Reza Bayat 2
- Seyyed Mohammadreza Alavizadeh 3
1 PhD student in general psychology, Islamic Azad University, Arak branch. Markazi, Arak, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Andimshek branch, Khuzestan, Iran.
3 Assistant Professor of Clinical Sports Neuropsychology, Tehran Institute of Clinical Sports Neuropsychology, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the effectiveness of computer-assisted cognitive rehabilitation and intervention based on virtual reality on sensorimotor benefit and working memory of children with learning disabilities. The current research design was a semi-experimental type of pre-test, post-test and three-month follow-up with a control group. The statistical population included all students suffering from a specific learning disorder of the reading type in Arak city in the summer of 2023, 30 of them were selected based on simple random sampling and randomly assigned to 10 groups of computer-aided, virtual reality and test subjects. were subjected to intervention and measured by Kirchner's (1985) working memory task And Integrated Visual and Auditory Continues Performance Test (IVA-2). Then, the participants were re-evaluated after three months to perform a follow-up test. The control group did not receive any intervention during the study. In the end, multivariate analysis of variance with Benferoni's post hoc test was used to analyze the data. Both computer-assisted cognitive rehabilitation and virtual reality interventions were able to improve and increase the amount of auditory and visual interest and working memory in the participants of the test group, and this effectiveness was maintained in the 3-month follow-up test. In terms of effectiveness, the results showed that the computer-assisted cognitive rehabilitation group was more effective in both post-test and follow-up stages. Both treatments, especially the treatment based on computer-aided cognitive rehabilitation,
کلیدواژهها [English]
- Computer-assisted cognitive rehabilitation
- reading learning disorder
- sensory-motor benefit
- virtual reality
- working memory