مقاله پژوهشی
اثربخشی برنامه توانمندسازی شناختی با رویکرد بدنمندی بر بهبود مهارت‌های پیشاریاضی و حافظه فعال دیداری-فضایی در کودکان پیش‌دبستانی

مبینا غفوری؛ سعید رضایی؛ مهدی دستجردی کاظمی؛ زهرا رحیمی

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، صفحه 1-23

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.77699.2678

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی برنامه توانمندسازی شناختی با رویکرد بدنمندی و اثربخشی آن بر بهبود مهارت‌های پیشاریاضی و حافظه فعال دیداری-فضایی در کودکان پیش‌دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود و ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوۀ جمع‌آوری داده‌ها در طبقۀ تحقیقات ترکیبی (کیفی-کمی) قرار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر طرح‌واره بر خودتنظیمی هیجانی و ادراک طردوالدینی نوجوانان نابینا

فاطمه سعیدی؛ شهناز خالقی پور؛ فاطمه طباطبایی

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، صفحه 79-105

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.76524.2630

چکیده
  ادراک متفاوت نوجوان نابینا ‌از دنیای پیرامون خود و روابط با والدین باعث بروز مشکلات عاطفی و اجتماعی در آن‌ها می‌شود که آگاه‌سازی والدین از نحوه تعامل با فرزند دارای آسیب دیداری توجه خاص‌تری‌‌ را می‌طلبد. ین پژوهش باهدف بررسی اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر طرح‌واره بر خودتنظیمی هیجانی و ادراک طردوالدینی در نوجوانان نابینا انجام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن

حمیده اداوی؛ عزت اله قدم پور؛ محمد عباسی

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، صفحه 107-144

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.74327.2590

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانش‌آموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان (دختر و پسر) پایه‌های چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی اختلالات اعتیادی ناشنوایان و کم‌شنوایان: یک مرور سیستماتیک

علی بهشتی مطلق؛ محمد نریمانی

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، صفحه 145-186

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.76214.2623

چکیده
  در جامعه ناشنوایان و کم‌شنوایان باتوجه ‌به محدودیت‌های ارتباطی، احتمال ابتلا به اختلالات سلامت روان بیشتر است، ‌ این محدودیت ارتباطی و انزوا احتمال ابتلا به اختلالات اعتیادی را بیشتر می‌کند، همچنین منابع پژوهشی اختلالات اعتیادی در افراد با آسیب شنوایی بسیار محدود و کمبود آن احساس می‌شود؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی مرور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر نقص‌توجه و تکانشگری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نقص‌توجه بیش‌فعالی

فاطمه نورکجوری؛ نرگس پورطالب؛ الناز موسی نژاد

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، صفحه 169-203

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.73705.2573

چکیده
  هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی‌درمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر میزان نقص‌توجه و تکانشگری دانش‌آموزان مبتلا به نقص‌توجه بیش‌فعالی بود. روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر 8 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقص‌توجه بیش‌فعالی در شهر تبریز، در سال تحصیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه تنیدگی والدگری و سرمایة روان‌شناختی والدین کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی، نافرمانی مقابله‌ای و کودکان بهنجار

ستاره حداد کاشانی؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ عباس ابولقاسمی

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، صفحه 205-230

https://doi.org/10.22054/jpe.2022.62418.2353

چکیده
  اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی و نافرمانی مقابله‌ای، از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که پیامدهای مخرب متفاوتی را برای والدین به همراه دارند. این پیامدها منجر به ایجاد چرخه معیوبی می‌شود که هم به والدین و هم به کودکان آسیب می‌رساند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسة تنیدگی والدگری و سرمایة روان‌شناختی والدین کودکان با اختلال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه شایستگی هیجانی، حل مسئله اجتماعی و همدلی دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری برون‌نمود و دانش‌آموزان عادی

محمد رضا رسولی نژاد؛ ندا ملکی فاراب؛ محبوبه طاهر؛ معصومه سعیدی

دوره 14، شماره 54 ، تیر 1403، صفحه 249-278

https://doi.org/10.22054/jpe.2024.82334.2754

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، مقایسه شایستگی هیجانی، حل مسئله اجتماعی و همدلی دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری برون‌نمود و دانش‌آموزان عادی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان دامغان در سال تحصیلی 1400-1401 بود که از میان آن‌ها، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، نمونه‌ای ...  بیشتر