نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی برنامه توانمندسازی شناختی با رویکرد بدنمندی و اثربخشی آن بر بهبود مهارت های پیشاریاضی و حافظه فعال دیداری-فضایی در کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود و از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوۀ جمع آوری داده ها در طبقۀ تحقیقات ترکیبی (کیفی-کمی) قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان کودکان 5 تا 7 ساله در مراکز پیش دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 بود که از بین آنها، نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی گمارش شد. در مرحلۀ بعد دو آزمونِ مهارت های پایه ریاضی (کهن صدق، 1376) و خرده آزمون حافظه فعال دیداری-فضایی (حافظۀ مازها و یادآوری مکعب) از مجموعه آزمون حافظه فعال برای کودکان (ارجمندنیا، 1388) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای آزمون فرضیه ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد برنامۀ توانمندسازی شناختی با رویکرد بدنمندی بر بهبود مهارت های پیشاریاضی در حیطه های اعداد و عملیات، اندازه گیری، محاسبات اولیه و هندسه و همچنین حافظه حافظه فعال دیداری-فضایی اثرگذار است. بر این اساس می توان گفت برنامه توانمندسازی شناختی با رویکرد بدنمندی به دلیل تکیه بر تجربیات مستقیمِ بدنی و حرکتی، سیستم عصبی، حسی، حرکتی و شناختی را همزمان درگیر می کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of the cognitive empowerment program with the embodiment approach on improving pre-mathematical skills and visual-spatial working memory in preschool children.
نویسندگان [English]
- Mobina Ghafouri 1
- saeed Rezayi 2
- mahdi dastjerdikazemi 1
- zahra rahimi 1
1 Allameh Tabataba'i University
2 Allame Tabataba,i University
چکیده [English]
Abstract
The purpose of this research was to develop and validate the cognitive empowerment program with the Embodiment approach and its effectiveness on improving pre-mathematical skills and visual-spatial working memory in preschool children The research method was semi-experimental with pre-test-post-test with control group. The purpose of the research was practical and in terms of the data collection method, it is part of mixed (qualitative-quantitative) research. The statistical population of this research included all 5-7-year-old preschool children in Tehran, 30 of these children (15 experimental groups and 15 control groups) were selected by multi-stage cluster sampling method and randomly assigned. In the next step, two tests of basic math skills (Kohan Sedgh, 1997) and visual-spatial working memory (mazes memory and block recall) from the Working Memory Test Battery for Children (WMTB-C) (Pickering & Gathercole, 2001) were administered as a pre-test. To test the hypotheses, the Mancova and Ancova analysis method was used in SPSS25 statistical software. The results showed that the cognitive empowerment program with embodiment approach affects improving pre-mathematical skills in the areas of numbers and operations, measurement, basic calculations and geometry, and the visual-spatial working memory subtest Based on the results, it can be said that the cognitive empowerment program with embodiment approach involves the nervous, sensory, motor and cognitive systems at the same time due to relying on direct physical and movement experiences.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: Cognitive empowerment program
- Embodiment
- Pre-math skills
- visual-spatial working memory
- Preschool children