نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 موسسه آموزش عالی رشدیه، تبریز، ایران
2 خیابان پاستورجدید-کوی حاج جبار نائب شمالی-بن بست دکتر نجمی1-ساختمان شهریار-واحد 4
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر میزان نقصتوجه و تکانشگری دانشآموزان دارای ADHD بود. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر 8 تا 10 ساله دارای اختلال بیشفعالی- نقصتوجه در شهر تبریز، در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه آماری شامل 30 دانشآموز دارای اختلال بیشفعالی- نقصتوجه بود که به وسیله معرفی مشاور مدرسه و ارزیابی با پرسشنامه علائم مرضی کودکان- ویرایش چهارم (CSI-4) شناسایی شدند و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. هر دو گروه در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با نسخه نرم-افزاری آزمون واژه- رنگ استروپ (SCWT) و نسخه نرمافزاری آزمون برو- نرو مورد ارزیابی قرارگرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، 60 دقیقهای یک روز در هفته، بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی گروهی را اجرا کردند. دادههای حاصل از پژوهش از طریق تجزیه و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) مورد بررسی قرارگرفت. سطح معنیداری در کلیه آزمونها 05/0 در نظر گرفتهشد. یافتهها نشانداد، در متغیر نقصتوجه تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود داشت. اما در متغیر تکانشگری این تفاوت معنادار نبود. با توجه به نتایج بهدست آمده در این پژوهش، بازیدرمانی مبتنی بر کارکردهای اجرایی و ارائه مداخلات متمرکز بر ارتقای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال بیشفعالی- نقصتوجه میتواند تا حد زیادی مشکلات نقصتوجه این کودکان را بهبود بخشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Play Therapy based on Executive Functions on Attention Deficit and Impulsivity of Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
نویسندگان [English]
- Fateme Nourkojouri 1
- narges pourtaleb 2
- Elnaz MusaNejad 1
1 Roshdiyeh University. Tabriz. Iran
2 خیابان پاستورجدید-کوی حاج جبار نائب شمالی-بن بست دکتر نجمی1-ساختمان شهریار-واحد 4
چکیده [English]
The aim of the present study was to determine the Effectiveness of Play Therapy based on Executive Functions on Attention Deficit and Impulsivity of Students with ADHD.
This was a quasi–experimental research with a pretest–posttest and a control group. The statistical population in this research was included all male students with ADHD, between 8-10 years old in Tabriz city in the academic year of 2022-2023. The statistical sample consisted of 30 students with attention deficit hyperactivity disorder who were identified by the introduction of the school counselor and evaluation with scale of CSI-4 and were selected using the convenience sampling method and they were randomly divided into two experimental and control groups. Both groups were evaluated with software version of Stroop and Go-No go tests phases, pre-test and post-test. The experimental group participated group play therapy based on executive functions for 10 sessions of 60 minutes, one day a week . The data obtained from the research were analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA) . The significance level was considered 0/05 in all tests.
The findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the attention deficit variable. However, this difference was not significant in the impulsivity variable. According to the results obtained in this research, play therapy based on executive functions and providing interventions focused on improving executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder can improve these children’s attention deficit problems to a great extent.
کلیدواژهها [English]
- Play Therapy based on Executive Functions
- Impulsivity
- Executive Functions
- Attention Deficit. Attention Deficit Hyperactivity Disorder