نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 اموزگار

2 استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان اشتثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مداخله بازشناسی هیجانی بر خود‌تنظیمی هیجانی و همدلی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام پذیرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که به شیوه نمونه-گیری در دسترس انتخاب شد. از بین این کودکان نمونه‌ای شامل 30 نفر بر اساس ملاک‌های ورود انتخاب و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس علائم مرضی کودکان (گادو و اسپرافکین، 1994)، پرسشنامه خود‌تنظیمی هیجانی (شیلد و کیکتی، 1997) و پرسشنامه همدلی کودکان و نوجوانان (اورگاوو و همکاران، 2017) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان خود تنظیمی و همدلی گروه آزمایش پس از انجام مداخله بازشناسی هیجانی و همچنین بعد از گذشت یک ماه (مرحله پیگیری)، نسبت به گروه کنترل افرایش یافته بود (01/0P<). شواهد به دست آمده نشان می‌دهد که مداخله بازشناسی هیجانی در افزایش خود‌تنظیمی هیجانی و همدلی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای مؤثر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effectiveness of emotional recognition intervention on the emotional self-regulation and empathy of children with oppositional defiant disorder

نویسندگان [English]

  • Kimia Rigi 1
  • Mansooreh Shahriari Ahmadi, 2
  • Parisa Tajali 2
  • Parvaneh Ghodsi, 2

1 Teacher

2 Assistant professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of the effectiveness of emotional recognition intervention on emotional self-regulation and empathy of children with oppositional defiant disorder. It was a semi-experimental research project of pre-test-post-test and follow-up type with a control group and a statistical population including all children with oppositional defiant disorder who referred to counseling centers and psychological services in Mashhad in the academic year of 2023, which was sampled in Among these children, a sample of 30 children was selected based on the entry criteria and then they were replaced in two experimental and control groups. Children Symptom Inventory-4 (Gadow, Sprafkin, 1994) and Emotion Self-Regulation questionnaire (Shields & Cicchetti, 1997) and empathy questionnaire for children and adolescents (Overgaauw et al, 2017) were used to collect data. Analysis of variance with repeated measurements was used for statistical analysis. The results showed that the level of self-regulation and empathy of the experimental group increased after the emotional recognition intervention and also after one month (follow-up phase) compared to the control group (P<0.01). The obtained evidence shows that emotional recognition intervention is effective in increasing emotional self-regulation and empathy of children with oppositional defiant disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ppositional defiant disorder
  • self-regulation
  • empathy
  • emotional recognition intervention