نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
2 گروه روان شناسی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - دانشگاه لرستان - خرم آباد - ایران
3 استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل انگیزش خواندن و آموزش روش فنوگرافیکس بر کارکردهای اجرایی و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان (دختر و پسر) پایههای چهارم و پنجم دوره ابتدایی دارای مشکلات خواندن شهر الیگودرز بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 45 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) به عنوان حجم نمونه و به طریق تصادفی انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل کارکردهای اجرایی کولیج و همکاران (2002) و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) کرمینوری و مرادی (1384) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس تکمتغیره) تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معنیداری میان پکیجهای آموزشی استفاده شده در پژوهش بر متغیرها وجود ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of the effectiveness of education based on reading motivation model and Phono-graphix method education on executive functions and reading performance in students with reading difficulties.
نویسندگان [English]
- HAMIDEH ADAVI 1
- ezatollah ghadampour 2
- Mohammad Abasi 3
1 Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Lorestan University, province Lorestan, Iran
2 Department of Psychology - Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the effectiveness of teaching based on the reading motivation model and teaching phono-graphix method on executive functions and reading performance in students with reading difficulties. The method of the current research was a semi-experimental type of pre-test and post-test with a control group. The statistical population included all students (boys and girls) in the fourth and fifth grades of elementary school with reading problems in the city of Aligudarz who were studying in the academic year 2018-2019, and among them, 45 people (30 the experimental group and 15 people of the control group) were selected randomly as the sample size. The tools used in the research included the executive functions of Coolidge et al. (2002) and the reading and dyslexia test (NAMA) by Korminuri and Moradi (2004). The data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (univariate covariance analysis). The results of the research showed that there is no significant difference between the educational packages used in the research on the variables.
کلیدواژهها [English]
- : reading motivation model
- phono-graphix method
- executive functions
- reading performance
- reading difficulties