مقاله پژوهشی
رابطه پردازش حسی با مشکلات رفتاری و تعاملات اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم: نقش میانجی اضطراب

ذوالفقار عبدالمهدی لفته؛ خدامراد مومنی؛ جهانگیر کرمی؛ حیدر حاتم العچرش

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.81187.2719

چکیده
  این پژوهش باهدف تعیین رابطه پردازش حسی با مشکلات رفتاری و تعاملات اجتماعی در کودکان با اختلال طیف اتیسم با میانجیگری اضطراب انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری و جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان با اختلال طیف اتیسم در سال 1402 در شهر کرمانشاه بودند که از میان آن‌ها 200 پدر و مادر با روش نمونه‌گیری در دسترس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی طرح‌واره درمانی هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان، عدم تحمل بلاتکلیفی و انعطاف‌پذیری شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر

کبری غنی زاده بالدرلو؛ نعیمه محب؛ مرضیه علیوندی وفا؛ معصومه آزموده

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 39-68

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.73929.2577

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف اثربخشی طرح‌واره درمانی هیجانی بر تنظیم شناختی هیجان، عدم تحمل بلاتکلیفی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام گرفت. طرح پژوهش، توصیفی – پیمایشی، تحلیلی و شبه تجربی بود. جامعه آماری را تمام بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مراجعه‌کننده به مراکز روان‌پزشکی، روانشناسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر مداخله عصب روانشناختی با و بدون تحریک الکتریکی مغز بر کارکردهای اجرایی و حل مساله ریاضی در دانش ‎آموزان با اختلال یادگیری ریاضی

شهرام واحدی؛ هلن سراجیان؛ غلامرضا چلبیانلو

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 69-105

https://doi.org/10.22054/jpe.2023.70629.2505

چکیده
  اختلال ریاضی از جمله اختلالات یادگیری شایع در بین دانش آموزان است که علی رغم سطح هوشی و سلامتی جسمی نرمال، دانش آموزان عملکرد خوبی در محاسبات ریاضی ندارند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مداخله عصب روان‎شناختی با و بدون تحریک الکریکی مغز بر کارکردهای اجرایی و حل مساله دانش‎ آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. طرح پژوهش آزمایشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر تنظیم شناختی هیجانی، کارکردهای اجرایی و مهارت‌های ارتباطی در کودکان اختلال طیف اوتیسم

محمد حاتمی‌نژاد؛ محمدرضا نوروزی همایون؛ اسماعیل صدری‌دمیرچی

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 107-144

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.80221.2710

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی بازی‌درمانی شناختی رفتاری و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای بر تنظیم هیجانی، کارکردهای اجرایی و مهارت‌های ارتباطی در کودکان اختلال طیف اوتیسم بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی کودکان 6-12 سال با اختلال طیف اوتیسم ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل کتاب‌سنجی و مرور نظامند کارکردهای اجرایی در حوزه اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی

شهروز نعمتی

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 145-181

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.81290.2725

چکیده
  اختلال نقص توجه/بیش فعالی یک شرایط عصب-تحولی چالش‌برانگیز است که پژوهش‌های متعددی در زمینه کارکردهای اجرایی در این حوزه انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین جایگاه کارکردهای اجرایی از منظر کتاب‌سنجی و بررسی اهمیت و یافته‌های کلیدی این سازه بود. داده‌های موردنیاز از پایگاه اسکوپوس با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط استخراج شد. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر تدریس فارسی با الگوی طراحی آموزشی گانیه بر آگاهی واج شناختی و عملکرد حل مسئله دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

نفیسه معصومی شیجانی؛ سجاد رضائی؛ عذرا زبردست؛ سید ولی الله موسوی

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 183-211

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.75850.2619

چکیده
  پژوهش حاضر به‌منظور بررسی تأثیر الگوی آموزشی گانیه بر آگاهی وا‍ج‍شناختی و حل مسئله دانش‍آموزان کم‍توان ذهنی آموزش ‍پذیر انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون- ‍پس‍آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پایه اول و دوم کم‍توان ذهنی شهر خمام در سال تحصیلی 1401-1402 بودند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
کیفیت زندگی مادران کودکان ناشنوا: تجربه زیسته با رویکرد پدیدارشناسی

مریم ارفع؛ محمد عاشوری

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 213-250

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.79265.2692

چکیده
  داشتن فرزند دارای ناتوانی ممکن است بر سلامت روانی والدین، به‌ویژه مادران تأثیر منفی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفیت زندگی مادران نوجوانان با آسیب شنوایی بر اساس رویکرد پدیدارشناسی بود. طرح پژوهش حاضر بر اساس رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل مادران دارای نوجوانان با آسیب شنوایی شهر رشت در سال 1402-1403 بود. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مروری نظام‌دار بر تأثیر سیستم ارتباط مبادله‌ی تصویر (پکس) بر رشد مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم

سعید حسن زاده؛ سینا شاویسی

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 251-302

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.79046.2689

چکیده
  پژوهش حاضر مطالعة تأثیر سیستم ارتباط مبادلة تصویر (پکس) بر روی رشد مهارت‍های ارتباطی و اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ گرد‍آوری داده‍ها کیفی بود. طرح پژوهش از نوع مطالعة مروری نظام‍مند بود. یافته‍های پژوهشی مرتبط با پکس، در افزایش مهارت‍های ارتباطی و اجتماعی کودکان دارای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین هوش هیجانی با مشکلات رفتاری عاطفی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری

بهاره رضائی؛ ساناز Eyni؛ مهدی زمستانی

دوره 14، شماره 56 ، دی 1403، صفحه 303-332

https://doi.org/10.22054/jpe.2025.84141.2787

چکیده
  ناتوانی یادگیری شامل مشکلاتی در زمینه خواندن، نوشتن، گوش دادن، حل مسائل ریاضی و درک یا کاربرد زبان گفتاری است که موانع قابل‌توجهی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و موجب مشکلاتی در مسائل تحصیلی و عملکرد شناختی می‌شود. پژوهش حاضر باهدف تعیین رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری با نقش میانجی ...  بیشتر