نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری

10.22054/jpe.2025.79265.2692

چکیده

داشتن فرزند دارای ناتوانی ممکن است بر سلامت روانی والدین، به ویژه مادران تأثیر منفی داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کیفیت زندگی مادران نوجوانان با آسیب شنوایی بر اساس رویکرد پدیدارشناسی بود . طرح پژوهش حاضر بر اساس رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل مادران دارای نوجوانان با آسیب شنوایی شهر رشت در سال 1402-1403 بود . نمونه پژوهش شامل 10 نفر از مادران این گروه از نوجوانان می‌شد که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند. ملاک‌های اصلی برای انتخاب شرکت‌کنندگان داشتن فرزند با آسیب شنوایی شدید، سن 35 تا 50 سال، سطح سواد والدین از راهنمایی تا کارشناسی و شرکت داوطلبانه در پژوهش بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده و داده‌ها با روش کلایزی تحلیل شد. نتایج مصاحبه‌ها پس از استخراج موضوعی و طبقه‌بندی، در هشت مقوله اصلی تحت عنوان چرخه هیجان، عوامل مربوط به والدین، ماهیت آسیب شنوایی، مسائل حاد بیرون از خانواده، نگرانی مربوط به تصمیم‌های مهم دوران جوانی، تجربه موفقیت‌های کوچک، آموزش و آگاهی و داشتن هدف در زندگی طبقه بندی شدند. همچنین 25 مقوله فرعی استخراج شد. بر اساس یافته‌های این مطالعه، مادران دارای فرزند با آسیب شنوایی نگرانی‌های متعددی را تجربه می‌کنند و ممکن است به کیفیت زندگی آن‌ها آسیب بزند. بنابراین لازم است در برنامه های توان‌بخشی به ابعاد هیجانی، احساسی و وضعیت روانشناختی این مادران نیز توجه شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Quality of Life of Mothers of Adolescents with Hearing Impairment: Lived Experience with a Phenomenological Approach

نویسنده [English]

  • maryam arfa

ph.d.student

چکیده [English]

Having a disabled child may have a negative impact on the mental health of parents, especially mothers. The aim of the present study was to investigate the quality of life of mothers of adolescents with hearing impairment based on a phenomenological approach. The present research design was based on a descriptive phenomenological approach. The research population included mothers of adolescents with hearing impairment in Rasht in 2023-2024. The research sample included 10 mothers of this group of adolescents who were selected through purposive sampling. The main criteria for selecting participants were: having a child with severe hearing impairment, age 35 to 50 years, the parents’ level of education from middle school to bachelor’s degree, and voluntary participation in the study. Semi-structured interviews were used to collect data, and the data were analyzed using the Collaizi method. After thematic extraction and classification, the interview results were classified into eight main categories: emotional cycle, parental factors, nature of the hearing impairment, acute issues outside the family, concerns about important decisions during youth, experiencing small successes, education and awareness, and having a purpose in life. Also, 25 subcategories were extracted. Based on the findings of this study, mothers of adolescents with hearing impairment experience numerous concerns. It may harm their quality of life. Therefore, it is necessary to pay attention to the emotional, sentimental, and psychological aspects of these mothers in rehabilitation programs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hearing Impairment
  • Lived Experience
  • Phenomenology
  • Quality of Life