نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشگاه تهران
چکیده
پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر سیستم ارتباط مبادلهی تصویر (پکس) بر روی رشد مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها کیفی بود. طرح پژوهش از نوع مطالعهی مروری نظاممند بود. یافتههای پژوهشی مرتبط با پکس، در افزایش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم برسی شد. در پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سؤال بودیم که آیا واقعاً پکس بر رشد مثبت مهارتهای ارتباطی و اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم مؤثر است؟ در این مطالعه 51 پژوهش منتشر شده بینالمللی از سال 2012 تا 2024 در پایگاهای اطلاعاتی گوگل اسکولار، پاب مید و ساینس دایرکت از میان 77 مقاله انتخاب شد تا تأثیر پکس بر مهارتهای اجتماعی و ارتباطی مورد برسی و تحلیل قرار گیرد. حاکی از آن بود که سیستم ارتباط مبادلهی تصویر (پکس) در رشد مهارتهای ارتباطی و اجتماعی افراد دارای اختلال طیف اُتیسم مفید و مؤثر است. نتیجهگیری: پژوهش نشان داد که سیستم ارتباط مبادلهی تصویر (پکس) میتواند در افزایش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم مؤثر باشد و سبب بهبود کیفیت زندگی کودکان دارای اختلال طیف اُتیسم شود و میتوان از پکس در مراکز آموزشی دارای کودکان اُتیستیک برای افزایش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A systematic review on the effect of the picture exchange communication system (PECS) on the development of social and communication skills of children with autism spectrum disorder.
نویسندگان [English]
- saeid Hasan zadeh 1
- sina shavaisy 2
1 Department of Psychology and Educational of children with special needs, faculty of Education and Psychology, University of Tehran,Tehran,Iran
2 University of Tehran
چکیده [English]
The current research was to study the effect of the picture exchange communication system (PECS) on the development of communication and social skills of children with autism spectrum disorder. This research was applied in terms of purpose and qualitative in terms of data collection. The research design was a systematic review. The research findings related to the PECS in increasing the communication and social skills of children with autism spectrum disorder were examined. In the current research, we tried to answer the question, is the image exchange communication system really effective on the positive development of communication and social skills of children with autism spectrum disorder? In this study, 51 internationally published studies from 2012 to 2024 were selected from 77 articles in Google Scholar, PubMed, and Science Direct databases to examine the effect of the image exchange communication system on social and communication skills. be analyzed It was indicated that the PECS is useful and effective in the development of communication and social skills of people with autism spectrum disorder. The research showed that the PECS can be effective in increasing the communication skills and social skills of children with autism spectrum disorder and can improve the quality of life of children with autism spectrum disorder. Pacs can be used in educational centers with autistic children to increase communication and social skills.
کلیدواژهها [English]
- Picture exchange communication system (PECS)
- social and communication skills
- autism spectrum disorder