نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استاد گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

10.22054/jpe.2023.70629.2505

چکیده

اختلال ریاضی از جمله اختلالات یادگیری شایع در بین دانش آموزان است که علی رغم سطح هوشی و سلامتی جسمی نرمال، دانش آموزان عملکرد خوبی در محاسبات ریاضی ندارند. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مداخله عصب روان‎شناختی با و بدون تحریک الکریکی مغز بر کارکردهای اجرایی و حل مساله دانش‎ آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. طرح پژوهش آزمایشی عاملی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر در بازه سنی ۹ تا 12 ساله شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانش آموز با اختلال یادگیری ریاضی ( 15 نفر در هر گروه) بود که به روش نمونه‎گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود و مصاحبه تشخیصی برای اختلال یادگیری مبتنی بر DSM-5 انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون‌های ریاضی کی‎مت، حل مساله ریاضی، پرسشنامه‌ نقائص کارکردهای اجرایی بارکلی بود. داده ‎ها با نرم‎افزار SPSS-24 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تک متغیره و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات گروه‎های آزمایشی (مداخله عصب روان‎شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مغز) با گروه گواه تفاوت معنی‎داری وجود داشت (0.001>P). نتایج مقایسه ‎های زوجی بنفرونی نشان داد که نمرات گروه تعاملی به طور معناداری بیشتر از سایر گروه‌ها بود (0.001>P). ریاضی نقش مهمی در زمینه تحصیل و زندگی روزمره افراد دارد و مداخلات عصب روان‎شناختی با تحریک الکتریکی مغز یکی از ابزارهای اساسی برای ارتقای مهارت حل مساله ریاضی و کارکردهای اجرایی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Neuropsychological Intervention with and without Electrical Stimulation of the Brain on Executive Functions and Solving Mathematical Problems in Students with Mathematical Learning Disorders

نویسندگان [English]

  • shahram ,vahedi 1
  • Helen Serajian 2
  • gholamreza Chalabianloo 3

1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Abstract
Mathematical disorder is one of the common learning disabilities among students, where, despite having normal intelligence and physical health, students do not perform well in mathematical calculations. The aim of the present study was to compare the effectiveness of neuropsychological intervention with and without electrical brain stimulation on the executive functions and problem-solving abilities of students with mathematical learning disabilities. The research design was a factorial experimental design of the pretest-posttest type with a control group. The statistical population of the study included all male students aged 9 to 12 in the city of Tabriz during the academic year 2021-2022. The sample consisted of 60 students with mathematical learning disabilities (15 in each group), selected through convenience sampling based on entry criteria and diagnostic interviews for learning disabilities based on DSM-5. The research tools included the Kimmat Mathematical Test, Mathematical Problem Solving Test, and Barkley Executive Function Deficits Questionnaire. Data were analyzed using SPSS-24 software and multivariate covariance analysis, univariate analysis, and Bonferroni pairwise comparison tests. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the experimental groups (neuropsychological intervention with and without electrical brain stimulation) and the control group (p < 0.001). Bonferroni pairwise comparisons indicated that the scores of the interactive group were significantly higher than those of the other groups (p < 0.001). Mathematics plays an important role in the education and daily lives of individuals, and neuropsychological interventions with electrical brain stimulation are one of the essential tools for enhancing mathematical problem-solving skills and executive functions.
Keywords: mathematical learning disorder, electrical brain stimulation, problem solving, executive functions, neuropsychological Intervention
 
 
 
 
.
 
 
 
Extended Abstract

Introduction

Specific learning disorder is a neurodevelopmental condition characterized by an individual's performance being lower than expected for their age. This disorder disrupts the proper development and evolution of the brain or central nervous system during childhood, negatively impacting the individual’s emotions, learning ability, and memory as they grow (Abedi, 2017). Experts classify learning disorders into three main categories: Dyslexia, Dysgraphia, and Dyscalculia (Hall, Hughes, Charles & Filbert, 2015). In British Columbia, students with mathematical learning disorders exhibit deficits in information processing, which includes language processing, visual-spatial processing, processing speed, memory, attention, and executive functions (American Psychiatric Association, 2017; Ahadi & Kakavand, 2019). Additionally, these students face challenges with number perception, understanding numerical facts, calculation, and problem-solving (Aghaei Sabet et al., 2018). Problem-solving is a cognitive-behavioral process that involves taking logical steps to find and implement solutions (Demayr et al., 2015).
The primary goal of assessing learning disabilities is to identify strengths and weaknesses to provide an appropriate educational program. Mathematical learning disabilities often have a neurological origin. Neuropsychological tests can help study the characteristics of students with learning disabilities, and addressing these through intervention, treatment, and education can improve their symptoms. Given the numerous deficits in executive functions and problem-solving abilities among students with math disorders, focusing on the development and enhancement of neuropsychological skills can reduce the occurrence of these problems and aid in improving the disorder. Therefore, recognizing these challenges and providing solutions to mitigate them is essential.
In addition to neuropsychological interventions, a treatment gaining traction among researchers in neurology is Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS), which uses direct electrical current (San-Juan et al., 2015). The present study aims to investigate the effectiveness of neuropsychological interventions on executive functions and problem-solving in students with mathematical learning disorders. Despite various studies on the effectiveness of neuropsychological interventions for different student disorders, limited research has explored the combined effects of neuropsychological intervention and electrical brain stimulation on learning disorders. Thus, comparing the effectiveness of these interventions in improving mathematical learning disorders, which have multiple neuropsychological bases and neurological symptoms, is crucial.
Research Question
What is the effect of neuropsychological interventions with and without Transcranial direct current stimulation (tDCS) on executive functions and mathematical problem solving in students with mathematical learning disorders?
Literature Review
Cherrier et al. (2020) conducted a study investigating the impact of educational neuroscience on the academic performance of students through a self-awareness and autonomy approach using metacognitive strategies. While the study did not find a significant difference in academic performance, it highlighted that educational neuroscience enhances students' understanding of brain function, leading to greater autonomy and improved self-awareness. Fernanda et al. (2018) examined the effects of neuropsychological intervention in children with functional deficits in planning and control, finding significant improvements in planning, control, and academic performance. This underscores the necessity of child correction approaches in neuropsychology to foster psychological and neuropsychological development.
Rashidi et al. (2020) conducted a meta-analysis on the effectiveness of neuropsychological interventions in improving academic performance among students with specific learning disabilities, demonstrating a significant positive impact. Dehghani and Hekmatianfard (2019) found that executive function training improved attention and response inhibition in students with math disorders, with effects remaining stable over a two-month follow-up. Zemestani et al. (2019) showed that tDCS improved attention and motor performance in students with learning disabilities. Abdollahi, Hassanabadi, and Samiie Sanjani (2015) found that transcranial brain stimulation using direct electric current positively affected executive functions. Similarly, Arjomandnia et al. (2018) reported that electrical brain stimulation interventions effectively improved working memory in students with math disorders.
Methodology
This research employed a quasi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population consisted of male students aged 9 to 12 years during the second half of the 2021-2022 academic year. A total of 60 students were selected through convenience sampling based on inclusion criteria and randomly assigned to three experimental groups (neuropsychological intervention group, electrical brain stimulation group, and a combined intervention group) and a control group. The experimental groups underwent the designed interventions, while the control group continued their regular routine.
 Data collection tools included the Barkley Student and Adolescent Executive Function Deficits Questionnaire, which consists of 70 items across five subscales (time self-regulation, organization and problem-solving, self-control and inhibition, self-motivation, and emotion self-regulation), which measures executive function deficits. Another tool was the Mathematical Problem Solving Questions for Students with Mathematical Learning Disorder, adapted from the fifth grade mathematics textbook, consisting of 19 questions. Cronbach's alpha coefficient was used to confirm the validity from the experts' point of view and for reliability. Neuropsychological intervention was implemented in 10 sessions using the educational programs of Korkman (1998), Bley & Thornton (2001), and Geary (2010). Direct electrical brain stimulation was performed in accordance with the research of Feesera, Prehn, Kazzer, Mungee & Bajbouj (2014). In this method, the black electrode in the middle of the forehead and the red electrode on the left side of the skull were stimulated with a current intensity of two amperes. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data in the present study. Thus, the data obtained from completing the questionnaires after the intervention were analyzed by the SPSS-24 software version, and the statistical methods of analysis of covariance and Bonferroni paired comparison test were used.
Results
In order to conduct the analysis of covariance, all necessary assumptions were first made, including the test of data normality (non-significance of the Shapiro-Wilkstatistic), the assumption of homogeneity of variance (Leven's test), and the examination of the homogeneity of regression slopes. Multivariate analysis of covariance to examine the effect of neurological interventions with and without electrical brain stimulation in the post-test stage on all variables showed that the mean scores of the subscales of parental executive functions, students' executive function deficits, and problem solving in the post-test stage were significantly different in the experimental and control groups (P<0.001). The results indicate that the interventions had a significant effect on each of the variables separately. In terms of the effectiveness of the interventions, the effect size shows that the interventions had the greatest effect on self-regulation of time, self-motivation, problem-solving and organizational, and problem solving, respectively. The results of the Bonferroni test for pairwise comparison of students' executive functions and problem solving among groups show that there is a significant difference in the variables of students' executive functions deficit and problem solving in the post-test stage between the methods studied (P<0.001). According to the results, it can be seen that the greatest difference is observed in the combined intervention method, which indicates the better effectiveness of this method.
Discussion and Conclusion
The results showed that combined neuropsychological intervention along with electrical brain stimulation has a significant effect on improving students' executive function deficits and problem solving. In explaining the findings, neuropsychological interventions allow individuals to better manage and regulate in different situations and increase their planning and organizing abilities. Teaching effective memorization techniques and strategies allows students to use the information and problem-solving methods they have stored efficiently. The type of action of electrical brain stimulation on executive functions is such that the dorsolateral prefrontal cortex, which has a high capacity in specific cognitive functions in working memory, planning, goal-oriented behavior, concentration, and inhibitory control, is targeted and leads to increased cortical excitability in the left dorsolateral prefrontal cortex.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: mathematical learning disorder
  • electrical brain stimulation
  • problem solving
  • executive functions
  • neuropsychological Intervention
 
 
منابع
آقاجانی، سیف‌الله؛ طاهری‎فرد، مینا و علیزاده گورادل، جابر (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای (TDCS) بر بهبود کارکردهای شناختی و حل مسئله در دانش‌آموزان. روان‌شناسی مدرسه و آموزشگاه، 7(4)، 20-38.
آقایی ثابت، سیده سارا؛ بنی‎جمالی، شکوه‎السادات و دهشیری، غلامرضا (1397). اثربخشی‌ دو روش توان‌بخشی شناختی حافظه کاری کلامی و دیداری-فضایی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. فصلنامه کودکان استثنایی، 18(2)، 5-22.
آموزش‌وپرورش ایالت بریتیش کلمبیا (۱۳۹۴). اختلالات یادگیری، راهبردهایی برای معلمان. ترجمۀ خسروی، معصومه و عبدالحسی نزاده، عباس. سمنان، انتشارات دانشگاه سمنان
ابراهیمی، ‌علی‎اکبر؛ عابدی،‌ احمد؛ یارمحمدیان، ‌احمد و فرامرزی، سالار (۱۳۹۵). اثربخشی برنامه داوسون-گوایر بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان پیش‌دبستانی با ناتوانی یادگیری عصب روان‎شناختی/تحولی. مجله مطالعات ناتوانی،‌ ۶،‌۱۵۳.
احمدی، احمد؛ ارجمندنیا، علی‎اکبر؛ عزیزی، محمدپارسا؛ مطیعی، سمیرا (1396). اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی رایانه محور بر ویژگی‌های شناختی و پیشرفت ریاضی کودکان دارای نارسایی توجه / بیش فعالی. مجله پرستاری کودکان، 4(1)، 43-50.
احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (1398). اختلالهای یادگیری (از نظریه تا عمل) به همراه راهکارهای عملی جهت رفع مشکلات رایج تحصیلی و یادگیری. نشر ارسباران.
احمدپناه، محمد و پاکا، دایانا (۱۳۹۶). نارساخوانی؛ مروری بر پژوهش‌های اخیر. نشریه پژوهش در حیطه‌ی دانش آموزان استثنائی،‌۷ (۳)، ۳۴۴.
ارجمندنیا علی اکبر، اسبقی مونا، افروز، غلامعلی؛ رحمانیان، مهدیه (1397). تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه (tDCS) بر افزایش حافظه‌ی فعال دانش‎آموزان مبتلا به اختلال ریاضی. ناتوانیهای یادگیری. 20(7)، 7-25.
ارغوانی پیرسلامی، مینا؛ موسوی‎نسب، سیدمحمدحسین و خضری‎مقدم، نوشیروان (1396). بررسی اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی (تغییر، به‌روزرسانی و بازداری) دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8)، 205-222.
استکی، مهناز؛ عشایری، حسن؛ برجعلی، احمد؛ تبریزی، مصطفی و دلاور، علی (1386). مقایسه اثربخشی دو روش آموزش دو نیمکره مغز و آموزش موسیقی در بهبود عملکرد حساب نارسایی دانش‎آموزان دختر. دانشآموزان استثنایی (پژوهش در حیطه دانش آموزان استثنایی)، 7(4)، 425-448.
اسکندری، سجاد؛ کاکابرایی، کیوان؛ امیری، حسن و حسینی، سیده‎السادات (1398). اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بهبود مهارت‌های خواندن، برنامه‎ریزی و سازمان‎دهی دانش‎آموزان با ناتوانی‎های یادگیری خاص.  فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(3)، 99-109.
امان‌زاده، آمنه (1394). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی ‌بر وب، رایانه و یادگیری سیّار بر مهارت تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان دانشگاه‌های استان مازندران. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، ۳ (۹)، ۵۷-۶۷.
باقرپور، ناهیده؛ حبیبی کلیبر، رامین و مصرآبادی، جواد (1398). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی عصب- روان‌شناختی بر فراحافظه، برنامه‎ریزی و حل مسئله دانش‎آموزان با اختلال ریاضی. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۷ (۴): ۷۹-۶۳
بیرامی،‌ منصور؛ موحدی، یزدان و احمدی،‌اسماعیل (۱۳۹۶). تأثیر بزاتوانی شناختی بر عملکرد توجه-متمرکز- پراکنده و حافظه کاری در دانش‎آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن. فصلنامه علمی پژوهشی عصب روانشناسی،‌۳ (۸)،‌۹
پوشنه، کامبیز؛ شریفی، علی و معتمدیگانه، نگین (1394). اثربخشی مداخله بازتوانی شناختی رایانه محور بر کارکرد‌های اجرایی و عملکرد حافظه فعال دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی، 5(20)، 141-159.
تعویقی، میترا؛ کاکاوند، علیرضا و حکمی، محمد (1392). اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر افزایش تحمل ابهام در نوجوانان. مجله علوم رفتاری، ۷ (۴) ُ ۳۶۳-۳۷۱.
حیدری صوفیانی، زهرا؛ عباسی، لیلا؛ انامی، فاطمه و موسوی، غزاله (1399). کارکردهای مغز و عملکرد آن در اختلالات یادگیری. هشتمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
خاکساربلداجی، محمدعلی؛ عبدالهی، محمدحسین؛ کدیور، پروین؛ حسن آبادی، حمیدرضا و ارجمندنیا، علی اکبر (1397). اثربخشی مداخلات آموزشی شناختی، رایانه‎ای حافظه فعال بر توجه، کنترل پاسخ و مؤلفه مجری مرکزی حافظه فعال در دانش‎آموزان با اختلال یادگیری خاص. شناخت اجتماعی، 7(2)، 173-186.
دهقانی، یوسف و حکمتیان فرد، صادق (1398). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ در دانش‎آموزان دارای اختلال ریاضی. روانشناسی افراد استثنایی، 9(34)، 137-158.
رشیدی، اعظم؛ فرامرزی، سالار و شمسی، عبدالحسین (1398). فرا تحلیل اثربخشی مداخلات عصب روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان با اختلالات یادگیری ویژه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(6)، 125-140.
زارع، حسین؛ چرامی، فاطمه و شریفی، علی اکبر (1399). اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر حافظه کاری و انعطاف‌پذیری شناختی دانش‎آموزان دارای اختلال یادگیری. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 8(15)، 1-18.
زمستانی، مهدی و سلیمانی، سروه (1398). مقایسه اثربخشی دو روش تحریک الکتریکی مستقیم فراقشری مغز (tDCS) و بازی‌درمانی بر بهبود توجه و عملکرد روانی-حرکتی دانش‎آموزان مبتلا به اختلال یادگیری: مطالعه نیمه تجربی. مجله مطالعات علوم پزشکی، 30(3)، ۱۷۴-۱۸۶
زهی، رحمت؛ زرگر، مطهره؛ خمر، محبوبه و قادری، الهام (1398). بررسی علت اختلال یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی. چهارمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، اصفهان
سعدی، زهرا (1396). اختلالات یادگیری دانشآموزان (خواندن، نوشتن، ریاضی). تهران: انتشارات سیادت
سلطانی کوهبنانی، سکینه؛ زارع نژاد، سمیه؛ سلطانی کوهبنانی، محمدحسین و باذری، کبری (1397). بررسی ویژگی‎های روان‎سنجی پرسشنامه نقائص کارکردهای اجرایی دانش‎آموزان و نوجوانان بارکلی.  روانشناسی افراد استثنایی، 8(30)، 19-45.
شکوهی یکتا، محسن و پرند، اکرم (1399). ناتوانی‌های یادگیری. تهران: نشر تیمورزاده.
صدری دمیرچی، اسماعیل؛ غلامی، سمیرا و مجرد، آرزو. (1399). مقایسه سبک‌های اسنادی و اجتناب شناختی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی. ناتوانیهای یادگیری، 9(4)، 73-88.
عابدی، احمد (1396). هنجاریابی مقدماتی و اثربخشی مداخلات زود هنگام بر توانبخشی کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب روان‌شناختی /تحولی پیش از دبستان. پایان نامه دکتری، دانشگاه اصفهان.
عابدی، احمد (1392). اثر مداخلات عصب روان‌شناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش‎آموزان دچار ناتوانی‎های یادگیری. تازههای علوم شناختی، 12(1)، 1-6.
عبداللهی، محمدحسین؛ حسن‎آبادی، حمیدرضا و سمیعی سنجانی، منا (1394). تأثیر تحریک مغز از روی جمجمه با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (TDCS) بر کارکردهای مغزی. پایان‎نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
کرک، ساموئل الگزاندر و چالفنت، جیمز (1391). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیلی. ترجمه، رونقی، سیمین؛ خانجانی، زینب و وثوقی رهبری، مهین. تهران: نشر آموزش وپرورش استثنایی.
مارنات، گری گراث (1398). راهنمای سنجش روانی. ترجمه پاشا شریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا، تهران: نشر سخن.
مقدم، مریم و ضرابی مقدم، زینب (1396). بررسی هوش غیر کلامی در دانشآموزان مبتلا به اختلالات یادگیری و دانشآموزان عادی سنین 7 تا 10 سال شهر مشهد. کنفرانس بین‎المللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت، مشهد.
میرزاخانی، نوید؛ پورجبار، نسیم؛ رضایی، مهدی؛ دیباج نیا، پروین و اکبرزاده باغبان، علیرضا (1395). بررسی تأثیر بازی ساختار یافته بر عملکرد اجرایی دانش‎آموزان اتیسم با عملکرد بالا 5 – 12 سال.  دوماهنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی، 5(3)، 35-47.
یعقوبی، حسن؛ واقف، لادن و عبادی، معصومه (۱۳۹۵). بررسی کارکردهای اجرایی در دانشآموزان با اختلالات یادگیری،‌ سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.
References
Alloway, T.P.& Ledwon,F. (2014).working memory and sentence veal in childre.Internation Jornal of Educational research,65,1-8
Alloway, T. P., Alloway, R. G. (2014). Investigating the predictive roles of working memory and IQ in academic attainment. Journal of Experimental Child Psychology 106, 2–20
American psychiatric Association. (2017). Diagnostic and statistical Manual Disorders. DSM - Fifth Edition.
Axelrod, V.; Rees, G.; Lavidor, M.; Bar, M. (2015). Increasing propensity to mind-wander with transcranial direct current stimulation. Proc. National Academy of Sciences, 112, 3314–3319
Baddeley, A. (2013). Exploring the central executive. The quarterly journal of experimental psychology section, 49(1), 5-28
Barkley, R.A. (2012). Barkley Deficits in Executive functioning scale children and adolescents (BDEFS-CA). NEW York: Guilford Press
Barkley, R. A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford.
Bardi, L.; Kanai, R.; Mapelli, D.; Walsh, V. (2013). Direct current stimulation (tDCS) reveals parietal asymmetry in local/global and salience-based selection. Cortex, 49, 850–860.
Cherrier, S. Le-Roux, P.Y. Marie Gerard, F. (2020). Impact of a neuroscience intervention (NeuroStratE) on the school performance of high school students: Academic achievement, self-knowledge and autonomy through a metacognitive approach. Trends in Neuroscience and Education, 18, 100-125
D´Amico, A. Guarnera, M. (2015). Exploring working memory in children with low arithmetical achievement. Learning & Individual Differences, 15, 189-202.
Demirel, M. Derman, I. & Karagedik, E. (2015). A Study on the Relationship between Reflective Thinking Skills towards Problem Solving and Attitudes towards Mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 2086-2096.
Fernanda Ochoa Cardona, M. & Quintanar Rojas, L. (2018). Effects of Neuropsychological Intervention in a Child with Functional Deficit in Programming and Control. The Fifth International Luria Memorial Congress
Feesera M, Prehn K, Kazzer P, Mungee A, Bajbouj M. (2014). Transcranial direct current stimulation enhances cognitive control during emotion regulation. Brain Stimulation, 7(1): 105-12
Filmer, H.L.; Dux, P.E.; Mattingley, J.B. (2018). Applications of transcranial direct current stimulation for understanding brain function. Trends Neurosci. 37, 742–753
Fulbright, R. K. Jenner, A. R. Mencl, W. E. Pugh, K. R. Shaywitz, B. A. Shaywitz, S. E. Jack, M. Fletcher. Lynn, S. Fuchs. and Marcia, A. Barnes. (2014). Learning Disabilities From Identification to Intervention. New York:A Division of Guilford
Fletcher, J. M. & Grigorenko, E. L. (2017). Neuropsychology of Learning Disabilities: The Past and the Future. Journal of the International Neuropsychological Society: JINS, 23(9-10), 930–940. https://doi.org/10.1017/S1355617717001084
Flöel, A. (2014). tDCS-enhanced motor and cognitive function in neurological diseases. Neuroimage, 85, 934-947
Geary, D.C. (2013). Eerly foundations for mathematics Learning and their relations to learning disabilities. Current Directions in Psychological Science, 22(1),23-27.
Geary, D.C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133
Geary, D.C.; Hoard, M.K.; Nugent, L. & Bailey, D.H. (2012). Mathematical cognition deficits in children Learning disabilities and persistent Low achievement: A five – year prospective study. Journal of Educational Psychology.104(1),206- 223
Hall, T. E. Hughes, C. A. Filbert, M. (2015). Computer assisted instruction in reading for student with learning disabilities: a research synthesis. Education and Treatment Children, 32, 173-193
Holmes, J., Woolgar, F., Hampshire, A., & Gathercole, S. E. (2019). Are working memory training effects paradigm-specific?. Frontiers in psychology, 10, 1103.
Korkman, M. & Hakkinen-Rihu, P. (2010). A new classification of diamond clinic-referred children. Journal of Abnormal Children Psychology, 11(18), 29-45.
Korkman, M. (1988). NEPSY. A proposed neuropsychological test battery for young developmentally disabled children: Theory and evaluation. Academic dissertation. University of Helsinki
Meltzer, L. (2017). Executive function in education: From theory to practice. New York: Guilford Press
Ngang, T. K. Nair, S. & Prachak, B. (2014). Developing instruments to measure thinking skills and problem solving skills among Malaysian primary school pupils. Procedia-Social and Behavioral Sciences,116, 3760-3764.
Polania, R., Kuo, M. F., & Nitsche, M. A. (2021). Physiology of Transcranial Direct and Alternating Current Stimulation. In Transcranial Direct Current Stimulation in Neuropsychiatric Disorders, Springer, Cham.
Rudkin, S. J., Pearson, D. G., Logie, R. H. (2007). Executive processes in visual and spatial working memory tasks. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 60(1): 79-100
San-juan D, Morales-Quezada L, Garduño AJ, Alonso-Vanegas M, Fernández MF, López DA, et al. (2015). Transcranial direct current stimulation in epilepsy. Brain Stimul, 8(3), 455-64
Seidman, L.J. (2013). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 26, 466-485
Strid, K., Heimann, M., Tjus, T. (2010). Attention in cognition. Early learning international encyclopedia of education, 165-71
Thair, H.; Holloway, A.L.; Newport, R.; Smith, A.D. (2017). Transcranial direct current stimulation (tDCS): A beginner’s guide for design and implementation. Front. Neuroscience. 11, 641
Thompson, T. W., Waskom, M. L., Garel, K. L. A., Cardenas-Iniguez, C., Reynolds, G. O., Winter, R., ... & Gabrieli, J. D. (2013). Failure of working memory training to enhance cognition or intelligence. PloS one8(5), e63614.