نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 گروه روانشناسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
3 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده
ناتوانی یادگیری شامل مشکلاتی در زمینه خواندن، نوشتن، گوش دادن، حل مسائل ریاضی و درک یا کاربرد زبان گفتاری است که موانع قابلتوجهی را برای دانشآموزان ایجاد میکند و موجب مشکلاتی در مسائل تحصیلی و عملکرد شناختی میشود. پژوهش حاضر با هـدف تعیین رابطه حساسیت به طرد با مشکلات رفتاری عاطفی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری با نقش میانجی تنظیم هیجان انجام شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها (طرح تحقیق) از پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری در مراکز اختلال یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. تعداد 282 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مشکلات رفتاری عاطفی راتر (1975)، هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) و خودکارآمدی شرر و مادکس (1982) استفاده شد. تمام تحلیلها با استفاده از نرمافزارهای SPSS27 و نرمافزار Lisrel 8.8 انجام شدند. یافتهها نشان داد که هوش هیجانی و خودکارآمدی بر مشکلات رفتاری عاطفی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری اثر منفی معنادار دارند. همچنین خودکارآمدی توانست میانجی روابط بین متغیرهای پژوهش باشد؛ بنابراین متغیر هوش هیجانی علاوه بر اثر مستقیم، به طور غیر مستقیم و از طریق خودکارآمدی نیز بر مشکلات رفتاری عاطفی تاثیر میگذارند. (01/0>P). با توجه به یافتههای پژوهش، در مراکز مشاوره و کلینیکهای روانشناسی میتوان در مورد تنظیم و کنترل هیجانات و خودکارآمدی درزمینه هوش هیجانی باهدف برقراری تعاملات سازنده با دیگران در کودکان با ناتوانی یادگیری به والدین و معلمان آموزشهای لازم ارائه شود
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The mediating role of self-efficacy in the relationship between emotional intelligence and emotional behavioral problems in students with learning disabilities
نویسندگان [English]
- bahare Rezaie 1
- Sanaz eyni 2
- Mehdi zemestani 3
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities and social sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Professor, Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]
Learning disabilities include difficulties in reading, writing, listening, solving mathematical problems, and understanding or using spoken language, leading to challenges in academic issues and cognitive performance. The present study aimed to determine the relationship between emotional intelligence and behavioral-emotional problems in students with learning disabilities, with self-efficacy serving as a mediating role. This study was applied in terms of purpose and descriptive correlational in terms of data collection method. The statistical population of this research consisted of all students with learning disabilities in learning disorder centers in Kermanshah city during the academic year 2023-2024. A total of 282 individuals were selected through purposive sampling. To collect data, the Rutter Emotional Behavioral Problems Questionnaire (1975), the Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire (2005), and the Sherer and Maddux Self-Efficacy Scale (1982) were used. All analyses were conducted using SPSS27 software and Lisrel 8.8 software. The findings indicated that emotional intelligence and self-efficacy have a significant negative effect on the behavioral-emotional problems of students with learning disabilities. Additionally, self-efficacy was able to mediate the relationships between the research variables; therefore, emotional intelligence not only has a direct effect but also indirectly influences behavioral-emotional problems through self-efficacy (P < 0.01). Based on the findings of this research, it is recommended that counseling centers and psychological clinics provide necessary training to parents and teachers regarding emotion regulation and control as well as self-efficacy related to emotional intelligence to establish constructive interactions with others for children with learning disabilities.
کلیدواژهها [English]
- Emotional Behavioral Problems
- Emotional Intelligence
- Self-efficacy
- Learning Disabilities