نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه ،واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده
هدف پژوهش اثر بخشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری بر مهارتهای فراشناختی، حافظه فعال، فراحافظه و بارشناختی دانش آموزان 12-10 ساله دارای اختلال یادگیری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری 45 روزه همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان 10-12 ساله مبتلا به اختلال یادگیری در سال تحصیلی 1401-1400 شهرستان لردگان بود که از طریق نمونهگیری هدفمند تعداد 40 دانشآموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 15 جلسه آموزشی مداخله کارکردهای اجرایی ناگلیری (2014) را دریافت نمودند. ابزار پژوهش شامل مقیاس فراشناخت اسپرلینگ و همکاران(2001) ، حافظه فعال دانیمن و کارپینتر (1980)، پرسشنامه چند عاملی حافظه تریرویچ (2002)، پ بار شناختی پاس و ون موئینبوئر (1993) و مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش پنجم (2014) بود. دادهها از طریق تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دارای اختلال یادگیری که جلسه آموزشی رو سپری کردند با گروه گواه تفاوت معنیدار وجود دارد. به طوری که آموزشها نه تنها میزان دقت و سرعت آنها را در عملکرد تحصیلی تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه تواناییهای شناختی پایهای آنها نظیر درک مطلب، توالی دقت، توانایی پردازش اطلاعات و همچنین توانایی تفکر حل مسألهی آنان را نیز بهبود میبخشد. همچنین آموزش مهارتهای شناختی به دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری کمک میکند که در برخورد با این گونه مشکلات از راهبردهای مناسب برای حل مشکل استفاده کنند و بتوانند مشکلات خود را حل نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effectiveness of Nagliri executive functions intervention on metacognitive skills, working memory, meta-memory and cognitive load of 10 to 12 year old students with special learning disabilities
نویسندگان [English]
- Bahareh Mohammadi Massiri 1
- mansoureh boahramipourisfahani 2
1 MA student of School Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan Branch (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Assistant Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan), Isfahan, Iran
چکیده [English]
The aim of the study was The effectiveness of Nagliri executive functions intervention on metacognitive skills, working memory, meta-memory and cognitive load of 10 to 12 year old students with special learning disabilities. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a 45-day follow-up period with a control group. The statistical population included all 10-12-year-old students with learning disabilities in the academic year of 1401-1401 in Lordegan city, which were selected through purposive sampling of 40 students and randomly divided into two experimental and control groups (each 20 people) were appointed. The experimental group received Naglieri's (2014) executive functions intervention during 15 training sessions. The research tools include Sperling et al.'s Metacognition Scale (2001), Damine and Carpenter's Working Memory Test (1980), Trierwich's Multifactor Memory Questionnaire (2002), Pas and Van Muenboer's Cognitive Load Questionnaire (1993), and the Wechsler Children's Intelligence Scale, fifth edition (2014). ) Was. The data were analyzed through analysis of variance with repeated measurements. The results showed that there is a significant difference between the students with learning disabilities who attended the training session and the control group. So that trainings not only affect their accuracy and speed in their academic performance, but also improve their basic cognitive abilities such as reading comprehension, accuracy sequence, information processing ability and also their ability to think and solve problems. Also, teaching cognitive skills helps students with learning disabilities to use appropriate strategies to solve problems in dealing with such problems and to be able to solve their problems.
کلیدواژهها [English]
- Nagliri Executive Functions
- Metacognitive Skills
- Active Memory
- Metamorphosis
- Cognitive Load