نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه شاهد

10.22054/jpe.2025.79370.2696

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای فرزندپروری مثبت در رابطه میان تاب آوری والدین و کیفیت زندگی کودکان با اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بود که به دلیل مشکلات تحصیلی و یادگیری به هشت مرکز مشاوره در تهران مراجعه کردند و در ارزیابی دارای اختلال یادگیری تشخیص داده شدند. که از بین آن‌ها تعداد 150 دانش آموز (70 دختر و 80 پسر) به روش نمونه‌‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسش‌نامه‌های تاب آوری والدین سوزوکی و همکاران (2015)، کیفیت زندگی کودکان پتری، میس و ولاسکمپ (2009) و فرزندپروری مثبت لگار و همکاران (2006) بود. نتایج نشان می‌دهد مدل پژوهش با داده‌های جمع‌آوری‌ شده برازش مطلوبی دارد. همچنین تاب آوری والدین بر فرزندپروری مثبت و کیفیت زندگی کودکان اثر مستقیم دارد. اثر غیرمستقیم تاب آوری والدین بر کیفیت زندگ کودکان با واسطه‌گری فرزندپروری مثبت نیز معنی‌دار بود. بدین ترتیب باید گفت که تاب آوری والدین می‌تواند هم به‌طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم و از طریق فرزندپروری مثبت بر کیفیت زندگ کودکان مؤثر باشد. نتایج این پژوهش پیام‌آور آن است که دست‌اندرکاران تعلیم‌وتربیت جهت بالا بردن سطح کیفیت زندگ کودکان با اختلالات یادگیری، می‌توانند به آموزش و ارتقای تاب آوری و فرزندپروری مثبت والدین انها بپردازند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The mediating role of positive parenting in the relationship between parents' resilience and the quality of life of children with learning disabilities

نویسنده [English]

  • reza tarkhan

assistant professor of university of shahed

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate The mediating role of positive parenting in the relationship between parents' resilience and the quality of life of children with learning disabilities.The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection method. The statistical population of the study included all primary school students in Tehran in the academic year of 1996-97 who due to academic and learning problems referred to eight counseling centers in Tehran and were diagnosed with learning disabilities in the assessment., from which 150 students (70 girls and 80 boys) were selected by random sampling. Measurement tools included Academic Resilience Questionnaire of Suzuki et al. (2015), the quality of life of Petri, Miss and Velascamp children (2009) and the positive parenting of Lagar et al. (2006).The results show that the research model has a good fit with the collected data. Also, Parental resilience has a direct effect on positive parenting and children's quality of life. The indirect effect of parental resilience on the quality of life of children through positive parenting mediation was also significant. Thus, it should be said that parental resilience can affect the quality of life of children both directly and indirectly and through positive parenting. The results of this study are a message that educators to improve the quality of life of children with learning disabilities, can educate and promote resilience and positive parenting of their parents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • parental resilience
  • Positive parenting
  • quality of life
  • learning disabilities