نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش تربیت مخچه بر تنظیم هیجان و حفظ توجه در کودکان دارای نقص توجه-بیش فعالی بود. پژوهش حاضر نیمه-آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان 9 تا 12 سال شهر تهران بود که از بین آنها، تعداد 40 نفر که دارای نشانههای اختلال نقص توجه-بیش فعالی بودند، به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه تنظیم هیجان توسط شیلدز و سیچتی (1997)، آزمون نگهداری توجه/عملکرد پیوسته رازولد و همکاران (1956) و رویکرد آموزش تربیت مخچه آیرس (1974) بود. گروه آزمایش طی 20 جلسه تحت آموزش تربیت مخچه قرار گرفت و سپس از آنها پس آزمون گرفته شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد تفاوت میانگین نمرات تنظیم هیجان و حفظ توجه بعد از آموزش تربیت مخچه در مقایسه با گروه کنترل معنادار است (01/0P<)؛ بهطوری که آموزش تربیت مخچه موجب بهبود تنظیم هیجان و حفظ در کودکان دارای نقص توجه-بیش فعالی توجه شد. بر این اساس میتوان گفت برنامه آموزش تربیت مخچه به دلیل تکیه بر تجربیات مستقیم حسی، بدنی و حرکتی، بر مخچه تاثیر گذاشته و باعث بهبود عملکرد آن و در ادامه بهبود عملکرد سیستمهای حسی، هیجانی و توجه میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Cerebellar Training Method on Emotion Regulation and Attention Maintenance in Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder
نویسندگان [English]
- Abolghasem Yaghoobi 1
- Mohammad Reza Roshanaei 2
- Zeinab Ghorbany 2
- Yarmohamadi Vasel Shahryar 3
1 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
2 Ph.D. Student in Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
3 Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of cerebellar training method on emotion regulation and attention maintenance in children with attention deficit-hyperactivity disorder. The present study was a pre-test-post-test semi-experimental with a control group. The statistical population included students aged 9 to 12 in Tehran, from whom 40 people with ADHD symptoms were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental and control groups of 20 people. The instruments used included the Emotion Regulation Questionnaire (Shields, & Cicchetti, 1997), the Attention Maintenance/Continuous Performance Test (Rosold et al, 1956), and the Cerebellar Training Approach (Ayres, 1974). The experimental group underwent cerebellar training for 20 sessions and then a post-test was administered. The results of multivariate analysis of covariance showed that the difference in mean scores of emotion regulation and attention maintenance after cerebellar training compared to the control group was significant (P<0.01); So that cerebellar training method improved emotion regulation and attention maintenance in children with attention deficit hyperactivity disorder. Based on this, it can be said that the cerebellar training program, due to its reliance on direct sensory, physical, and motor experiences, affects the cerebellum and improves its function, and subsequently improves the function of the sensory, emotional, and attentional systems.
کلیدواژهها [English]
- Attention deficit-hyperactivity disorder (ADHD)
- Attention maintenance
- Cerebellar training
- Emotion regulation